Článek
Mohlo by se zdát, že v řešené oblasti se už nic nového nemůže stát a nic nás nedokáže překvapit. Přesto bych se rád zmínil o projevu, který jsem rovněž zaznamenal a který by mohl celou oblast obohatit.
Z vnějšího pohledu třídní učitelky se nedělo nic zvláštního. Jeden žák nepřišel do školy a ve své E poště ještě před vyučováním našla krátkou zprávu, že je nemocen. Dalo by se napsat, že se jednalo o standardní záležitost. Vlastně mohla být ráda, že E mail dostala. Jsou rodiče, kteří ani nedají vědět. Řadu hodin se neví, co se s dítětem děje a kde se nachází. Zůstalo doma? Visí někde po cestě? Spustilo se na dráhu záškoláka? Jakou roli hrají rodiče? Podobně jich část má potíže do školy dopravit omluvenku na příslušnou zameškanou dobu. Poměrně četní učitelé by mohli přidat příběh a postěžovat si, jak těžko je někdy získávají, kolik zpráv napíšou a kolikrát zatelefonují, než se pověstné ledy pohnou. Vysvětlením je, že priority rodičů jsou jinde. Jenže do třídních knih a do celkového výkazu se musí provést stanovený záznam. Pořádek přece musí být! Kráčí o součást práce učitele.
Tak dobře, třídní učitelka bere na vědomí, že je nemocen. Možná nebude jediný. Počasí není zrovna ideální a sem tam se běžně stává, že nějaké dítě „padne“. Zdravotníci se nechávají slyšet, aby ani rýma a kašel nebyly podceňovány. Jednak kvůli jedinci samotnému. Jednak kvůli možnosti šíření nákazy ve školních skupinách. Jenže tady se situace měla poněkud jinak. Když se chlapec za tři dny dostavil do školy, třídní učitelka se od něj dozvěděla, že nebyl nemocen, ale dostal důležitý úkol - musel hlídat mladšího bratra, aby jeho matka mohla být v práci. Šlo o překvapení a zároveň se vynořil nový problém. A nejen věcný.
Jak má učitelka k předložené informaci a vůbec k celé situaci přikročit? Měla by ji jen vzít na vědomí? Do ničeho nezasahovat? Raději si nic nemyslet? Nebo se do procesu vložit? Ale má vůbec právo sem vstupovat? Je šance, aby něčeho dosáhla? Co když matka vše popře a nařkne syna, že si všechno vymyslel a lhal? Nežije s nimi ve společné domácnosti, a proto není cesta, jak by se dala potvrdit minulá skutečnost. Matka by jistě našla pár důkazů, kdyby k nějakému šetření došlo, třeba rozdělanou sadu tablet, vytažený teploměr, příslušný druh čaje atd.
Hlídáním mladšího sourozence se žák či žákyně obecně dostávají na kvalitativně jiný stupeň. Je nesporně rozdíl mezi několika minutami, třeba ještě hodinou - a časem přes celou pracovní směnu. Navíc matka v daném případě měla vcelku exponované zaměstnání a nebylo ani jisté, že se vrátí domů včas. Ano, je pravda, že díky mobilnímu telefonu je možné častěji svého potomka kontrolovat. Konečně také on má přístroj po ruce a jistě rovněž úkol, že se má ozvat, kdyby se „něco dělo“. Byl však přesněji instruován? Otázek se zjevuje více.
S ohledem na delší čas a na opakovanou záležitost by ona jako zákonný zástupce klidně mohla být obviněna, že nedodržela zákon ve smyslu naplnění své rodičovské zodpovědnosti. Syn nebyl ještě ve zralém věku, řekněme zatím na prahu dospívání. Souvislostí a dopadů se rýsuje vyšší počet, než se na první pohled zdá.
Uzavřeme dnešní pojednání výnosem, že je potřebné a spíše nutné více a častěji přemýšlet nad dopady slov a činů, což se týká dětí a dospělých. O příkladu je třeba hovořit a psát neustále. Působí dost silně.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-sourozenci-hlidaji-184725
/ v ní se nacházejí další odkazy /
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hlidani-sourozenci-a-lecjake-svizele-185060
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nedobre-priklady-hlidani-sourozenci-pokracuji-185283
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-se-pri-hlidani-sourozencu-jeste-deje-185739
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hlidani-sourozencu-jako-zlaty-dul-185958
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hlidani-sourozencu-a-nekolik-zavaznejsich-myslenek-186536
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hlidani-sourozencu-a-pokyny-186905
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-hlidaji-ostri-hosi-187753