Hlavní obsah
Příběhy

Učitelka: „Konečně můžu jít do školy“

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Některé učitelky se svého poslání nezbavují ani během léta. Kromě tradičních věcí jako práce doma a pobyt na dovolené vymýšlejí různé akce, nejen pro své děti. Ovšem část ani to nestačí a těší se zpět do školy. Některé mají ještě další důvody…

Jedna paní učitelka si přes léto nestačila odpočinout. Skoro každý den měl ovocnou a zeleninovou náplň a moc práce. Druhá se má po předchozích letech totiž stát třídní ve třídě, jejíž typ dosud nikdy neměla. Velká výzva! Moc se těší…

Článek

Obvykle se příslušníci pedagogického sboru k závěru měsíce srpna a k začátku nového školního roku vyjadřují bez nadšení. Zejména když si představí, co za děti je ve třídách čeká. A bude hůře než loni. Ano, letní prázdniny skončily a nedá se nic dělat, musí se do školy. Přesto narazíme na výjimky. Pojďme se na ně podívat.

Jak vypadá první příběh. Jak víme, letos se urodilo opravdu hodně ovoce. Uvedenou skutečnost jistě zaznamenalo hodně lidí. Ba mohlo by prohlásit, že šlo o mimořádné podmínky. Jsme letními plody doslova zaplaveni. Od jedné paní učitelky jsem zaslechl, že si přes léto nestačila odpočinout. Skoro každý den měl totiž ovocnou a zeleninovou náplň. Proces česání, sbírání, mytí, třídění, čištění, škrabání, namáčení, zpracování a vše další, co do dané oblasti patří, začal vlastně již v červnu. Domácí záhony s jahodami velmi bohatě plodily a sladké kusy se nadmíru povedly. I díky nižšímu výskytu slimáků. Nestačili je doma konzumovat, a tak se pustila do zavařování. Po loňské bídě byla ráda. Jenže dění se ne/příznivě vyvíjelo tak, že nastupovaly další plodiny. Jako děvče z vesnice má v sobě ukotven postoj, že je škoda, aby se něco nesnědlo, vyhodilo, zkazilo se atd. Takže podobná dějství nastala s třešněmi, višněmi, borůvkami, okurkami, paprikami a překvapivě brzo také s hruškami. Na počátku srpna se jí do hlavy dostala myšlenka - už aby byl konec a mohla jít do školy. Dočkala se, byť ještě přes tři týdny pilně pracovala. Kdo by se divil, že přípravný týden se pro ni stal časem odpočinku? No - pravda je, že ještě něco doma na sdělání má. Ale přece jen tempo už není tak závratné. Trochu se hrozí, až přijde závěr září a co a jak bude s jablky… Jé, ještě mají záhon s červenou řepou. Na ni úplně zapomněla…

Druhý příběh má část stejnou a též odlišnou. Jedna paní učitelka stojí před novou pedagogickou výzvou. Po předchozích letech se má totiž stát třídní ve třídě, jejíž typ dosud nikdy neměla. Žel nemohu přesně uvést obor, abych ji neodhalil a neudělal jí příští dny a týdny obtížnější, než jak budou. Ona ví, že nejde do lehkých podmínek, ale velmi se těší. Dost na sobě pracuje, myslí se v tělesné a duševní rovině, a začala cítit, že potřebuje nějakou změnu. Dokonce uvažovala o odchodu ze školní scény. Avšak zajímavá nabídka ji v rozletu mimoškolním prostorem přibrzdila a ona uvnitř zajásala. Těšila se prý do školy jako malé dítě na novou hračku. Jednotlivé úkony směrem k nové třídě jí během přípravného týdne mj. způsobovaly známou husí kůži. Tak uvidíme, co se bude dít během zbytku léta a hlavně na podzim.

Třetí příběh nevyznívá příliš kladně. Blízké osoby mohly od paní učitelky zaslechnout, že letní prázdniny se moc nepovedly. Hned na jejich počátku ji postihla nemilá nemoc. Ona a paní doktorka se musely moc snažit, aby v jakžtakž uspokojivém stavu stihla s rodinou odjet na týdenní pobyt k moři. Tolik se na něj těšila. Na místě je žel čekalo několik nemilých překvapení, takže se její očekávání nenaplnilo ani z půlky. Nemluvě o drobném zranění jednoho z potomků. Naštěstí nic vážného. Ale stejně se člověk necítí dobře. Po návratu zjistila, že jim kdosi částečně zpustošil malou zahrádku, kterou jako rodina mají pronajatou kousek za městem. Tolik se snažili, sázeli, seli, okopávali a zalévali… A pak se přihrne nějaký pobuda a dílo poškodí. Naštěstí ne úplně vše. Sousedé dopadli hůře, možná stejný zloduch jim vysklil všechna okna. Aby nebylo komplikací pomálu, vyvstala věc, kvůli níž se v příbuzenstvu pohádali. Stav prozatím vypadá na cosi jako tiché společenství. Analogie známé tiché domácnosti. Jak se bude nepříjemná záležitost dále řešit, zatím nikdo neví. Tak moc se těšila do školního prostředí, že bude hodně pracovat a aspoň větší díl potíží a starostí z hlavy vypudí.

PS: možná je námětem do diskuse, zda a jak se dnes popsané události promítnou do práce s dětmi. Půjde pro ně o výhodu, že se na ně vyučující osoba těší?

Několik dalších odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelky-tesi-zpatky-do-skoly-80414

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-tomu-s-tesenim-ucitelek-do-skoly-80868

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelky-letos-do-skoly-netesi-80870

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-jeste-se-ucitelky-netesi-do-skoly-81085

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-ucitelku-ceka-nastup-na-nove-misto-81467

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz