Hlavní obsah
Psychologie

Setkání různých charakterů o Vánocích

Foto: www.freepik.com

V kouzelném období Vánoc nás každoročně obklopuje očekávání a představy o dokonalých okamžicích. Přesto však stačí jediný pohled kolem sebe, abychom si uvědomili, že každý z nás je jiný. Ano, jsme velmi různí.

Článek

Navzdory všeobecnému tlaku bychom si ale navzájem měli dopřát ten luxus „být sami sebou“ a hlavně o Vánocích být se sebou spokojení. Abychom si svou vánoční magii užili „po svém“, je dobré se připravit na osobité reakce druhých a nenechat si jimi kazit náladu. K vánočnímu ponoření do typologie osobností mne inspiroval milý e-mail od jedné čtenářky a tímto bych jí chtěla poděkovat. Kdo z vás se ještě neseznámil s typologií osobností, resp. s výkladem, který používám pro pochopení výzkumu C. G. Junga, může nahlédnout do mých předchozích článků. Nebo si můžete prostě jen užít tu rozmanitost.

V dnešním článku se stručně zaměřím na typické vzorce chování a uvažování, pokud jde o Vánoce a vzájemné obdarovávání. Každý sám si může v textu najít své dva preferované potenciály a zároveň se lépe připravit na reakce druhých, zejména svých nejbližších.

Šikula (Introvertní smysly)

Šikula je milovník rituálů a bude dbát především na to, aby se dodržel „protokol tradic“. Obecně má strach z neznámé budoucnosti, nemá rád překvapení a mívá sklon k velmi pesimistickým scénářům. Šikula má prostě rád minulost a teprve, když se věci stanou minulostí, může si je náležitě vychutnat. Já sama jsem Šikulou „druhé úrovně“, proto mohu potvrdit, že cokoli neznámého a neprůhledného, ve mne vyvolává obavy. Nikdy neocením „novinky“, které jsou sice „in“, ale já nevím, co s nimi mám dělat. Šikulové málokdy podléhají „trendům“, dobré překvapení ocení až zpětně, a obvykle nevěnují mnoho pozornosti citovému rozměru Vánoc. Malý Šikula nemusí o dárky vůbec jevit zájem, neboť neví, co ho čeká. Aby si večer užil, potřebuje dopředu ujistit, že v dárcích bude něco hezkého, že se mu to bude líbit a nic mu nehrozí. Pokud „to“ bude něco zcela nového, tak potřebuje co nejdříve ukázat, jak přesně má věc používat a k čemu slouží. Poselství velkým Šikulům zní: „Odvahu! Určitě to letos všechno dobře dopadne“.

Snílek (Introvertní cítění)

Ach, pro Snílky je toto období opravdu náročné a my ostatní bychom to měli chápat. Snílci neustále jdou za svým ideálem, chtějí, aby všechno bylo krásné a nezapomenutelné. Setkávání s lidmi je pro ně obzvlášť náročné, protože se snaží každému vycházet vstříc a celkově je toho na ně prostě moc. Snílci žijí improvizací, proto všeobecný chaos velice dobře zvládají, ale tlak „povinností Vánoc“ je drtí. Nic nestíhají, nic není podle jejich představ a cítí se ztraceni. Snílek neumí narovinu říct, co přesně chce. Snaží se o to, aby na to druzí přišli sami. Obecně jsou Snílci velice komplikovaní právě proto, že převážně jen reagují, a přitom zrcadlí emoce druhých. Málokdo tedy dokáže rozklíčovat, co přesně se v nich děje. Snílek, to je ten, kdo vám nikdy nezkazí radost ze vzájemného obdarovávání. Zároveň je to ale právě ten, koho později najdete plakat v koupelně, protože zase nedostal nic z toho, co by si tolik přál. Poselství velkým Snílkům zní: „Vaše skutečná přání nás zajímají, nebojte se o nich mluvit nahlas“.

Empatie (Extravertní cítění)

Setkávání se, pozornost, péče, plnění přání, teplo domova a láska k druhým. To vše jsou silné stránky Empatických lidí. Vánoce pro ně představují opravdu velký úkol, protože se sami chtějí postarat o to, aby všichni byli spokojení a všechno skutečně bylo dokonalé. Empatické děti jsou plné emocí, snaží se být užitečné a velmi brzy chtějí sami rozdávat dárky. Není co dodat. Poselství všem Empatickým lidem zní: „Jsme vám vděční, bez vás by to nebyly Vánoce“.

Vizionář (Introvertní intuice)

Vizionáři žijí jednou nohou ve svých myšlenkách a druhou nohou v budoucnosti. Je pro ně obzvlášť obtížné užívat si dění „tady a teď“. Na Vánoce se nesmírně těší, ale v době Vánoc už se těší na něco dalšího. Vždy mají naprosto jasné představy o tom, co si přejí a není problém se s nimi na všem domluvit. Má starší dcera je Vizionář, na Vánoce má vždy konkrétní požadavek a každý dárek rozbaluje s tím, že teď už to bude určitě ono. S naprostou jistotou počítá s tím, že dostane přesně to, o co si napsala Ježíškovi. Vůbec si neumím představit, co by se stalo, kdyby k tomu nedošlo. Ve světě Vizionáře může být cokoli čímkoli. To je důvod, proč toho ve skutečnosti moc nepotřebuje a zároveň mu na věcech příliš nezáleží. Jediné, co Vizionář opravdu potřebuje, je možnost spolehnout se na to, že věci jsou takové, jaké mají být. Chování Vizionáře při vzájemném obdarovávání, vám může připadat podivné. Co naplat, připravte se na to a pokud možno to nechte být. Poselství velkým Vizionářům zní: „Může se stát, že vás nikdy nedokážeme úplně pochopit, ale nevzdávejte to s námi“.

Koumák (Introvertní myšlení)

Koumák si o Vánocích, jako obvykle, klade otázku: Jak dosáhnout maximálního užitku s vynaložením minimálních zdrojů. K tomu si vroucně přeje jediné, aby se všechno obešlo bez velkých emocí. Můžete se spolehnout na to, že Koumák bude připraven. Není lakomý, jen je zvyklý investovat pouze tam, kde to má smysl. Nikdo mu nemůže nic vytknout a ve společnosti se, navzdory své přirozenosti, umí chovat galantně. Můj muž je Koumák a já bych jiného nechtěla. Koumák „v pohodě“ je dokonalý společník. Je spolehlivý, originální, velmi civilní a nelpí na zbytečnostech. Děti Koumáci bývají nenáročné, pokud jde o materiální potřeby a společenské vyžití. Ušetříte se zklamání, pokud od nich nebudete očekávat velké nadšení nebo velkou vděčnost. Spokojeného Koumáka poznáte podle toho, že je v klidu. Poselství všem Koumákům zní: „Vydržte, už brzy to bude za vámi“.

Racionalita (Extravertní myšlení)

Checklist v hlavě a všechno splněno v pravý čas. To jsme my Racionálové. Potřebujeme vědět, co se po nás chce, všechno zorganizujeme a zařídíme. Jsme spokojení, když jde všechno podle plánu. Jen ty pravé emoce nám prostě nejdou. Umíme se zúčastnit té „všeobecné pohody“, ale možná jen my víme, že to pro nás moc není. Není to nezájem o druhé, ale hluboký respekt k soukromí každého člověka, který nám brání jen tak nezávazně klábosit a bezdůvodně se radovat. Naší malou verzi poznáte snadno, je to malý generál, který se chová nezdvořile a nevděčně, ale jinak je užitečný a všechno se rychle naučí. Poselství všem, od nás Racionálů, zní: „Prosím nevšímejte si nás a neberte si osobně nic z toho, co děláme“.

Talent (Extravertní smysly)

Umění žít patří Talentům a rodina je pro ně ještě víc než krevní pouto. Svou lásku nesdělují slovy, mají ve zvyku dělat velká gesta. Jsou plní lásky, ale často trpí tím, že ji nedokáží adekvátně vyjádřit a sdílet. Mnohdy jsou hluboce zklamaní životem a druhými lidmi, proto si nejlépe rozumí se zvířaty. Talent je nejsilnější ze všech potenciálů, proto se viditelně projevuje z druhého i třetího místa v osobním pořadí psychických funkcí. Určitým způsobem proto zasahuje šest z šestnácti osobností. K Talentu patří vlastnosti jako je vřelost a potřeba fyzické blízkosti. Zatímco velký Talent ze všeho nejraději obdarovává, malý Talent rád bere. Řekla bych, že je velice neskromný a obvykle nedokáže respektovat majetek, ani osobní prostor druhých. Během Vánoc ho zajímá spíše to, co dostali druzí, působí nevděčně a nenasytně, ale není to tak. Zkuste pochopit, že je natolik spontánní, že je to silnější než on. Respektovat druhé, se musí teprve naučit. Talent žije „tady a teď“, je pro něj velice obtížné chápat společenská pravidla a správně je aplikovat. Já vím, že s Talentem je to náročné. Mé osobní poselství Talentům zní: „Jste úžasní, milujeme vás, ale zároveň nás občas děsíte. Zkuste o tom někdy popřemýšlet“.

Kreativita (Extravertní intuice)

Došli jste až sem, a ještě jste nenarazili na tu pravou definici vaší nejsilnější stránky? Máte rádi Vánoce, hlavně pro tu možnost setkávání? Pak jste Kreativec. Není snadné přesně popsat Kreativitu a obvykle to vyzní tak, že Kreativce nemám ráda. Proto se raději zaměřím rovnou na děti. Někdo by mohl říct, že malý Kreativec je k zulíbání, někdo jiný podotkne, že je těžko zvladatelný, ale v kolektivu bývá oblíbený. Kreativita je prostě vratká, plná protikladů a silně orientovaná na druhé lidi. Já sama jsem Kreativec třetí úrovně a vím, co to znamená, když vás ovládne temná stránka Kreativity. Malý Kreativec bývá rovněž neskromný, ale ve srovnání s Talentem, viditelně méně aktivní. Sleduje trendy a láká ho život ve virtuálním světě. Chce se líbit, být „in“ a přitom ideálně čnít nad ostatními a být všemi oblíbený. Vánoce s Kreativcem mohou být právě tak divoké, jako úplně pohodové. Moje poselství Kreativcům zní: „Vaše energie a temperament jsou nakažlivé a my všichni si toho ceníme. V tomto vánočním období vám ale přeji klidné chvíle a odpočinek, abychom Vánoce naplnili harmonií a pohodou pro nás všechny“.

Tolik malý tematický náhled do mé oblíbené typologie osobností, jehož hlavním účelem má být podpora vzájemného porozumění a tolerance naší odlišnosti. Věřte, že každá psychická funkce je jiná a všechny jsou ve společnosti důležité. Některé mohou působit výhodněji než jiné, ale pokud k celku připočtete ještě „vztahovou matematiku“, pak vám vyjde, že každého z nás společnost potřebuje.

Není nic více osvobozujícího, než poznat důkladně sám sebe a mít se rád. Teprve potom má smysl sebrat odvahu a být skutečně součástí něčeho většího.

Vítám každý příspěvek do diskuse nebo zajímavý podnět, pro nové tematické zpracování, dle typologie osobností.

Hezké Vánoce všem.

Zdroj: Psychologické typy, C. G. Jung (Portál, 2020), respektive převážně vlastní výklad.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz