Hlavní obsah

Proč jedině učitelé musí svou práci obhajovat před celou společností?

Foto: pixabay

Učitel je jediná profese, kterou si dovoluje hodnotit úplně každý. Rodiče, politici, komentátoři i lidé, kteří do školy léta nevkročili. Proč? Protože si myslí, že tomu rozumí. A právě to školství ničí.

Článek

Učitelé jsou v Česku v unikátní pozici. Jsou neustále pod drobnohledem, přesto patří mezi nejméně doceněné profese. A co je nejhorší — musí se pořád někomu zodpovídat. Rodičům. Veřejnosti. Politikům. A někdy i lidem, kteří by do školy chodili jen s GPS navigací.

Když udělá chybu lékař, mlčíme a doufáme, že to dobře dopadne.

Když udělá chybu policista, přimhouříme oči, protože „to mají těžké“.

Když něco udělá učitel?

Každý ví přesně, jak to mělo být správně.

A přesně v tom je jádro problému.

Každý chodil do školy. A každý si myslí, že tím získal kvalifikaci.

Školu absolvoval téměř každý člověk v zemi. Tím pádem má každý dojem, že ví, jak se má učit, jak má vypadat kázeň, jak se má hodnotit a jak se mají vést třídy.

Jenže tahle logika je nesmyslná.

Stejným argumentem by mohl hokejový fanoušek trénovat národní tým.

Nebo člověk, který má doma lékárničku, řídit nemocnici.

Jenže ve škole si na to troufá každý.

Rodiče vidí děti. Ne viditelnou práci za oponou.

Učitelova práce není jen hodinová výuka.

Je to příprava, plánování, třídní administrativa, telefonáty, krizové situace, řešení konfliktů, speciální potřeby, papíry, projekty, vyhodnocování a hodiny tiché, nudné práce, která se nikde neukáže.

Rodič vidí jen to, co se dotkne jeho dítěte: úkol, známku, poznámku, komunikaci.

A protože vidí výsledek, má pocit, že zná proces.

Nezná.

Učitelé suplují práci, kterou měl dávno dělat někdo jiný.

Když dítě nezvládá emoce → „ať si to škola vyřeší“.

Když dítě neumí základní návyky → „tak ho to naučte“.

Když rodina nefunguje → „škola by to měla zvládnout“.

Když vznikne konflikt mezi dětmi → „je to vina učitele“.

A učitelé to dělají. Protože nemají jinou možnost.

A pak jsou kritizovaní za to, že nestíhají učit.

Společnost bere učitele jako veřejný majetek.

Rodiče je posuzují.

Politici je používají jako zástupný problém.

Veřejnost je hodnotí podle vlastních traumat z dětství.

Sociální sítě jsou plné samozvaných expertů.

Učitelé jsou jediná profese, která je povinně veřejná.

A zároveň jediná, které věří jen polovina lidí, zatímco druhá polovina se jí vysmívá.

Nízká prestiž = otevřená sezóna na kritiku.

Když má profese silné postavení, útočit na ni je společensky trapné.

Ale když má slabé, je snadné si do ní kopnout.

A přesně to se děje u učitelů.

Nízké platy, minimální benefity, žádná ochrana před politiky, neustálé změny, které přicházejí od lidí, kteří nikdy neučili.

Tohle všechno posiluje dojem, že „učitel si musí svoje postavení zasloužit“.

A tak se pořád dokola obhajují.

Před každým. A za všechno.

A proč vlastně? Protože učitelé mají v rukou to nejcennější — děti.

A tam se najednou projeví celá frustrace společnosti.

Strach rodičů.

Politické zájmy.

Tlak na výkon.

Obavy ze selhání.

Kdo je po ruce?

Učitel.

A tak se stal ideálním terčem.

Ne proto, že by byl špatný.

Ale proto, že je viditelný.

Závěr

Učitelé musí obhajovat svou práci ne proto, že by byla méně hodnotná.

Ale proto, že je nejviditelnější, nejcitlivější a nejvíc veřejná.

A protože stát i společnost dlouhodobě selhávají v tom, dát jí tvář, prestiž a respekt.

Dokud tohle nezměníme, budeme pořád dokola řešit jediné:

Proč musí učitel vysvětlovat, že je profesionál — v zemi, kde by měl být oporou, ne terčem?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz