Článek
Zatímco Česko praží letní slunce, školní třídy se mění v pece. Děti se potí nad učebnicemi, jejich mozky se vaří ve vlastní šťávě. Koncentrace klesá, únava stoupá. Přitom řešení existují - od jednoduchých žaluzií po sofistikované systémy chlazení. Inspiraci můžeme hledat i v zahraničí. Jak ochladit školy a nenechat vzdělávání našich dětí vypařit se v letním žáru? Čas jednat je teď, než další vlna veder uvaří budoucnost celé generace.
Realita v českých školách je alarmující. Většina tříd postrádá klimatizaci a efektivní stínící techniku. Okna jsou často orientována na slunnou stranu, což sice zajišťuje dostatek světla pro psaní a čtení, ale v horkých dnech se třídy mění v skutečné pece.
K tomu přidejme fakt, že mnoho škol je přeplněných, s větším počtem žáků, než na jaký byly původně dimenzovány. Výsledkem je prostředí, které je pro efektivní výuku naprosto nevhodné.
Dopady na fyzické a psychické zdraví dětí jsou značné. Vysoké teploty zvyšují riziko dehydratace a úpalu. Co je však možná ještě závažnější, je vliv na kognitivní funkce. Studie prokázaly, že v přehřátém prostředí klesá schopnost soustředění, logického myšlení a abstraktního uvažování. Děti jsou unavené, podrážděné a jejich schopnost učit se je výrazně snížena.
Článek z The Guardian se zabývá vlivem horkých školních dnů na učení a výsledky studentů ve Spojených státech. Studie ukazují, že vystavení vysokým teplotám během školního roku negativně ovlivňuje studijní výsledky žáků.
Výzkum uvádí, že když teploty stoupnou o 1°C nad průměr, akademický výkon studentů se sníží, přičemž čím delší a intenzivnější jsou vlny veder, tím horší jsou výsledky. Tento efekt je obzvláště výrazný u studentů, kteří navštěvují školy bez klimatizace.
Je důležité zmínit, že v České republice existuje hygienická legislativa, která se touto problematikou zabývá. Vyhláška č. 160/2024 Sb. stanovuje mikroklimatické podmínky ve školách. Podle ní „musí být zajištěno snížení tepelné zátěže dětí a žáků, zejména pobytem dětí a žáků v tepelně nezatíženém prostředí a zajištěním pitného režimu pro děti a žáky.“ Jo.
To zahrnuje opatření jako omezení doby pobytu, zavedení přestávek, zajištění pitného režimu, instalace chladících jednotek či zajištění pobytu osob v chladnějším prostředí. To jaká je však realita klimatické ochrany našich dětí ve školách by se dala jednoduše vyjádřit jedním číslem. Nula.
Když se podíváme za hranice, vidíme různé přístupy k řešení tohoto problému:
- Ve Středomoří, kde jsou vysoké teploty běžné, funguje tzv. siesta - přestávka v nejteplejších hodinách dne. V Německu může škola vyhlásit úlevu z vedra a přerušit výuku.
- V Austrálii mnoho škol zavedlo SunSmart, která vyžaduje, aby žáci nosili pokrývku hlavy nebo kšiltovky během venkovních aktivit, včetně používání ochranných opalovacích prostředků.
- V Japonsku školy často upravují své uniformy pro horké dny, povolují lehčí oblečení a zavádějí podle národního plánu Cool Biz k vedru přijatelnější dress code.
- V Španělsku některé školy experimentují se systémem práce s designem školy, jejích chlazením (aktivním i pasivním), zastíněním a to jak technologicky, tak např. vyšším počtem vysazených stromů kolem školní budovy, které přirozeně ochlazují vzduch.
Co tedy můžeme udělat v České republice? Nabízí se několik možností:
- Venkovní žaluzie/rolety. Levnější opatření , které dobře funguje, přičemž by vnější žaluzie byly zatažené, když se slunce přímo opře do oken školy. Ony jsou i sofistikované rolety, napojené přímo na meteostanice a řídící se přímo dle předpovědí počasí - ovšem to by ministrovi financí "praskla žilka".
- Úprava rozvrhu. Začátek výuky v dřívějších hodinách, delší přestávky během nejteplejších částí dne, kdy se žáci a studenti nezatíží příliš velkou kognitivní činností.
- Využití venkovní výuky. Mnohé alternativní školy již dlouhodobě praktikují výuku v přírodě, což by mohlo být inspirací i pro tradiční vzdělávací instituce.
- Přírodní metody chlazení budov. Zelené střechy, fasády, vodní prvky v okolí škol. A v neposlední řadě výsadba stromů.
- Instalace klimatizace. Jde o nákladné řešení, ale z dlouhodobého hlediska může být to nejefektivnější. A včetně solárních panelů na střechu školy, aby si energii pro klimatizaci vyráběla ona sama.
- Režim intenzivního větrání. Větráte brzy ráno, kdy chladný vzduch ochladí vnitřní prostory, a následně omezíte větrání během dne, kdy se teploty vyrovnávají.
- Systémy řízené výměny vzduchu (ventilační systémy s rekuperací). Při rekonstrukcích škol investovat do zavádění těchto systémů, které lze dovybavit i chlazením.
Je důležité, abychom se začali ptát. Na to, jak tuto situaci řešit. Protože lepšit se rozhodně nebude. Tepla a teplých dnů přibývá a bude přibývat raketově. Je třeba se ptát se odborníků na vzdělávání, zdravotníků - hygieniků, architektů i rodičů. Jak vnímají současnou situaci?
Mimochodem, to, že velké vedro samovolně iniciuje spouštěcí mechanismy stresových reakcí v mozku, které dokáží dohnat naprosto normálního jedince až k agresi vůči okolí, se snad ani radši zmiňovat nebudu.
A co samotní žáci? Jejich hlas je v této diskuzi klíčový. Jak se cítí během výuky v horkých dnech? Jaká řešení by navrhovali? Jejich pohled může být překvapivě inspirativní a praktický. Jen se jich asi nikdo neptá. Nebo ano?
Je zřejmé, že tento problém nemá jednoduché řešení. Vyžaduje komplexní přístup a spolupráci mnoha stran. Jde však o zdraví a budoucnost našich dětí, a to by mělo být prioritou pro nás všechny. Začněme se tímto tématem aktivně zabývat. Hned.
Vzhledem k tomu, že změna klimatu zesiluje extrémní horko na celém světě, musí hlavně politici podniknout kroky k vytvoření tepelných norem pro děti a podpořit zlepšení infrastruktury, aby školy, střediska péče o děti a komunity byly pro děti bezpečnými a zdravými místy.
Jednejme teď, aby se naše děti mohly učit v podmínkách, které podporují jejich rozvoj, nikoli jej brzdí. Protože, když budoucnost naší země závisí na vzdělání našich dětí - tak to by nemělo být ohroženo tím, že se „upeče celá země“. Nebo si snad chceme budoucnost nechat rozpustit v žáru naší lhostejnosti?
Zdroje:
- Vyhláška č. 410/2005 - Sb.Vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých
- Škola, která chrání klima - Průvodce dekarbonizačními opatřeními pro školy
- Větrání škol v souvislostech
- Mapy charakteristik klimatu
- Protecting Children From Extreme Heat Is Critical for Their Health, Learning, and Development
- Education in Emergencies & Climate Crisis
- What can the education sector do to adapt to the forthcoming impacts of climate change?
- Nature-Based Solutions in schools: a green way to adapt buildings to climate change in Solana de los Barros, Extremadura (Spain)
- Managing Extreme Heat Recommendations for Schools: Pilot Version
- SunSmart in schools and early childhood
- Heat and Learning
- How the US lets hot school days sabotage learning
- Global climate change and children's health: threats and strategies for prevention
- High temperature impairs cognitive performance during a moderate intensity activity
- Effect of extreme high temperature on cognitive function at different time scales: A national difference-in-differences analysis
- The Impact of Different Environmental Conditions on Cognitive Function: A Focused Review
- WikipediE - Siesta
- What is Cool Biz in Japan?
- WikipediA - Cool Biz campaign
- CALL FOR EDUCATION SYSTEMS TO RESPOND TO THE CLIMATE CRISIS
- THE CLIMATE CHANGE EFFECT IN THE MEDITERRANEAN Six stories from an overheating sea
- Středomoří se mění v tropy. Otepluje se rychleji než jiné oblasti světa