Článek
Série propadáků televize Prima očividně nebere konce ani s nástupem letních prázdnin. Člověk by si za normálních okolností myslel, že po neúspěších zimních a jarních seriálových novinek jako Zalez do spacáku, Lež na pláži či kulinářské soutěži Česko na grilu televize vsadí na osvědčené divácké hity i za cenu prázdninových repríz – ostatně tak, jako to dělají všichni ostatní každý rok včetně ČT, která ani letos neváhala nasadit oddechové Chalupáře. Místo toho přispěchala Prima s náhradníkem za pořad Máme rádi Česko, jemuž nesahá ani po kotníky.
Prima si může po prvním dílu Kdo se ptá? připsat další propadák
Koncept vědomostního pořadu Kdo se ptá? vychází ze švýcarského formátu Who is asking?, který je populární v mnoha zemích po celém světě. Byla proto jen otázka času, kdy se toho chopí i někdo u nás, ačkoliv se na našich obrazovkách vystřídalo za dvacet let nespočet vědomostních zábavných pořadů obdobného formátu, přičemž dva z nich aktuálně stále běží – Zázraky přírody a Superlov.
Zatímco pořad s Marošem Kramárem a Vladimírem Kořenem kombinuje hádání a experimenty s talk show, Superlov s Ondřejem Sokolem má ke Kdo se ptá? konceptuálně nejblíže. Ten si mimo jiné libuje každou sobotu v solidní sledovanosti hraničící s až 800 tisíci diváky, což jsou pro Primu čísla za poslední měsíce (s čestnými výjimkami Zoo a reprízami Poldy) prakticky nedosažitelná.
Namísto nějakého zázraku ovšem první páteční epizoda Kdo se ptá? odstartovala s prachbídnými 319 tisíci diváky. Přitom průměrná sledovanost 14. řady Máme rádi Česko se pohybovala blízko hranice půl milionu, pouze o posledních červnových dílů se klesalo ke třem stům tisícům.
Důvod je prostý. Partička kolem Jakuba Prachaře, Vojty Kotka a moderátora Libora Boučka si za ty roky vytvořila stabilní diváckou skupinu, která má tento vědomostní pořad plný zajímavostí a krás naší země v oblibě. Prachařovo špičkování s Kotkem se možná už trochu omrzelo, ovšem noví hosté z různých oblastí, hudební sestava Maxibandu Jana Maxiána v doprovodu sólistů Václava Noida Bárty, Sáry Milfajtové a Vendulky Příhodové, kteří se starají o hudební šifry, a tematicky ozdobené studio vytahují tento pořad z průměru mezi kvalitní a inteligentní zábavu nejen na této stanici.
„Kdo se moc ptá, moc se dozví.“ Tady se nedozví nic
Kdo se ptá? oproti tomu nenabízí snad nic z výše uvedeného, a tedy ani důvod, proč by měl divák u této show trávit svůj čas. Zaprvé Martin Dejdar, který přitom také působil v prvních řadách Máme rádi Česko coby soutěžící, ani zdaleka nedosahuje moderátorské úrovně (byť už trochu okoukaného) Libora Boučka či Ondřeje Sokola. Ne že by se snad Dejdar dopouštěl nějakých přešlapů, ale je na něm vidět, že se až příliš drží nastaveného mustru od režie, kdy jedna otázka střídá další, a nedává sobě ani hostům příležitost zaimprovizovat nějaký vtip. Pořad jakoby neustále spěchá kupředu, aby se vlezl do stopáže padesáti minut bez reklam a ani na chvíli si neoddechne.
Výběr soutěžících z řad známých osobností – což se liší oproti originálu, kde soutěží obyčejní lidé – se v první epizodě také zrovna nepovedl. Kohák s Pazderkovou se sice o vzájemné špičkování mezi sebou pokoušeli, žádný vtip ale nepadl na úrodnou půdu, naopak byli otravní. Protější tým složený z manželů Michaeli a Roman Tomešových také ničím nezaujal.
Zcela největším problémem dále zůstává samotný výběr náhodně vylosovaných otázek, které soutěžícím nahráli a poslali do televize sami diváci, přičemž některé z nich dosahují úrovně znalostí prvního stupně základní školy. Otázky typu: „Kdo navrhl Eiffelovu věž? Který sval je v lidském těle největší? Která řeka protéká Ústí nad Labem? (dobře, tu poslední jsem si už vymyslel) by zvládli bratři Bendigové. Teda doufám…
Vypadá to, jako by tímto Prima podceňovala inteligenční kvocient svých diváků, kterým by se snad při složitějších otázkách mohl během letních veder zavařit mozek. V porovnání s mnohem inteligentnějším Superlovem, v němž nechybí daleko záludnější otázky z všeobecných i odborných znalostí, a Máme rádi Česko, kde se divák dozví, nebo si osvěží mnoho znalostí z naší kotliny, si zde neodnese zhola nic. Jen pitvořící se soutěžící, nezáživného Dejdara a ošklivé digitální studio (nač taky na pár dílů stavět za draho nové). Tuto show z vod hlubokého podprůměru a současných 6 % na ČSFD nevytáhne ani fakt, že výdělek vítězné dvojice putuje na (předem vybrané) charitativní činnosti, když se stejně jedná o směšně malou částku v řádech desítek tisíc.
Dá se očekávat, že nízká úvodní sledovanost bude v dalších týdnech pokračovat (ostatně tak jako je u minulých propadáků Primy zvyklostí), a televize by tedy udělala daleko lépe, kdyby buď reprízovala nějaký se svých úspěšnějších seriálů jako Polda, nebo nasadila divácky oblíbené filmové komedie, které se k létu hodí daleko více.
Zdroje: mediaguru.cz, mediaguru.cz, mediaguru.cz, csfd.cz, mediar.cz, wikipedia.org