Hlavní obsah
Lidé a společnost

Podívejte se, jak se v roce 1982 stavěl Barrandovský most a metro Smíchovské nádraží

Foto: Jaromír Průša

Na přelomu 70. a 80. let minulého století se v Praze budovala řada významných dopravních staveb. Pojďte se podívat na dvě z nich. Barrandovský most a stanici metra Síchovské nádraží na snímcích, které doposud nebyly zveřejněné.

Článek

V dalším, už devatenáctém dílu fotoseriálu, ve kterém zpracovávám obsáhlý archiv negativů z pozůstalosti mého dědy Jaromíra Průši, se dostaneme zatím do nejmladší doby. Do roku 1982.

Děda se tehdy vypravil na fotovýlet na pražský Smíchov, kde vznikaly dvě významné dopravní stavby, které měly zásadně ovlivnit život obyvatel hlavního města. Šlo o stanici metra Smíchovské nádraží nově vznikající trasy B a most, který spojuje Hlobočepy a Braník a v době otevření dostal jméno po pátém Československém prezidentovi.

Most Antonína Zápotockého, jenž byl v roce 1990 přejmenovaný na Barrandovský most, byl budován deset let mezi roky 1978 - 1988, ale provoz na něm začal už 20. září 1983, kdy byla otevřená jeho jižní polovina.

Osm snímků bylo pořízených necelý rok a půl před tím, 16. května 1982. Strakonická je v té době prakticky bez provozu a ani na stavbě není, vzhledem k tomu, že šlo o neděli, vidět žádná aktivita.

Foto: Jaromír Průša

Stavba Barrandovského mostu, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba Barrandovského mostu, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba Barrandovského mostu, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba Barrandovského mostu, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba Barrandovského mostu, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba Barrandovského mostu, 16. května 1982

Stejný den se děda vypravil i k další dopravní stavbě. Jen nedaleko od vznikajícího mostu Antonína Zápotockého se ve stejně době budovalo žluté metro, tedy trasa B.

Ta se začala stavět v roce 1979 a kvůli mohutnému výkopu byla po dobu stavby uzavřena celá Nádražní ulice. A právě tento výkop v Nádražní se děda vypravil alespoň částečně zdokumentovat. Vzniklo pět snímků ze stejného místa, které si tu všechny můžete prohlédnout.

První část trasy B byla otevřena 2. listopadu 1985. Ta tehdy obsahovalo sedm stanic právě mezi Smíchovským nádražím a Sokolovskou (Dnešní Florenc).

Foto: Jaromír Průša

Stavba metra Smíchovské nádraží, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba metra Smíchovské nádraží, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba metra Smíchovské nádraží, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba metra Smíchovské nádraží, 16. května 1982

Foto: Jaromír Průša

Stavba metra Smíchovské nádraží, 16. května 1982

A na závěr opět připomínám to, co vždycky.

Negativů se po dědovi zachovaly dvě velké bedny a já zatím úplně nevím, co všechno v nich najdu. Ale už to byly třeba fotky z osvobození v roce 1945, řada snímků z táborů Jaroslava Foglara (tady a tady), obrázky z Loun (tadytadytady), odkud pocházela dědova rodina, poměrně unikátní snímky z tábora organizace YMCA v Hvězdově u Mimoně, fotky z Prahy (z roku 1966z roku 1967 a z roku 1970), z Pražského hradu, fotografie z Vysokých Tater, kulisy z natáčení filmu Limonádový Joe nebo výlet do Francie s přeletem nad Mont Blancem či snímky z Varšavy z roku 1962.

A pořád platí, že se zase za týden, tedy v neděli v 10:00, můžete těšit na další pokračování seriálu se snímky amatérského fotografa Jaromíra Průši. Sám jsem zvědav, co příště objevím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz