Článek
Monotónní rytmy bubnů občas proříznou vřískavé tóny arabské trubky, jako by na náměstí rozbalil svou rohož zaklínač hadů. Teprve hosté v kavárně mi prozradí, co se děje: do městečka dorazil vymítač ďábla.
Na východním pobřeží Afriky se mísí islám se starými rituály mnoha kmenů a s uctíváním přírody. Důkazy víry jsou patrné takřka na každém kroku. Ženy zatloukají svá tajná přání, napsaná na malých lístcích papíru, do kůry stovky let starých posvátných baobabů s kmeny tlustými tak, že k jejich obejmutí nestačí ani pět lidí. U letitých stromů podél řekl, v ruinách dávných svatyní zarostlých v zálivech oceánu hustými mangrovy, v jeskyních na utajených plážích nebo v horských slujích – tam všude, uprostřed divočiny, i když nedaleko od lidí, může pocestný z ničeho nic uvidět kus rudé látky. Znamení, že místo má magickou moc, a že sem chodí čarovat šaman.
Trumpetista sedí spolu s hráči na bubny djembe a dunduny na nízkém pódiu, jež uzavírá zastřešené nádvoří prostorné vily. Sloupy nesoucí střechu obepínají pruhy rudé a černé látky. V širokém kruhu kolem prostranství, jež slouží jako divadelní scéna, postávají na dvě stovky obyvatel městečka. Uprostřed sedí na vysokém trůnu žena v černých šatech a s rudočernou vysokou čepicí na hlavě. Pronáší zaříkadla, jež ale není přes hlasitou hudbu slyšet, a pomocí dlouhé hole udává rytmus. Kolem ní chodí v kruhu tucet lidí s rudými plédy přes celé tělo a černými stuhami kolem čela. Jak zrychluje rytmus bubnů, přidávají lidé v kruhu na tempu své schůze, až musejí běžet. Šamanka jim občas naznačí, aby změnili směr, chytli se za ruce, povyskočili, sklonili se k zemi nebo tančili záhadné tance. Lidé, jichž se zmocnil ďábel. Až na jedinou výjimku jde o samé ženy.
Přestože břehy východní Afriky ovládá islám a vnitrozemí křesťanství, k šamanům se občas vydají všichni. Aby jim ulevil od nemoci, zajistil štěstí, bohatství, lásku milované osoby či dokonce úspěch v politice, a za magické rituály draze platí. Když nepomůže učitel, lékař ani kněz, stále lze doufat v zásah vyšší síly. A pokud se pověrčivost setká s hamižností a touhou po moci, může dojít i k vraždě.
Letos v červenci poslal tanzanský soud do vězení devět lidí za vraždu batolete, jež se narodilo s albinismem (1). Afričané věří, že albín není člověk, ale duch, nemůže zemřít, a jeho tělo obsahuje magickou moc. Do únosu a vraždy byl zapleten katolický kněz, otec dítěte – a místní šaman. Takové hrůzy jsou ovšem ve východní Africe na denním pořádku. Osamělé matky přepadávají maskovaní muži přímo v jejich domech, useknou albínskému dítěti ruku či nohu mačetou, a zmizí v temnotě noci (2). Pokud dítě útok zázrakem přežije, končí zpravidla s doživotním traumatem v dětském domově. V roce 2016 zatkli v Tanzanii sto třiatřicet lidí a devatenáct z nich odsoudili k trestu smrti. Během deseti let skupina zavraždila pětasedmdesát albínů a více než sto lidí zmrzačila. Vraždy si kvůli zázračným amuletům z těl albínů objednávali podnikatelé a politici (3). Mnohé zločiny však nikdo nehlásí a nikdo nevyšetřuje, neboť pověrám často věří příbuzní, sousedé, policisté i soudci.
Odpoledne se nachýlilo k večeru, avšak na písčitém nádvoří před vilou šamanky ti, jež posedl ďábel, stále tančí podivné tance, teď už zpocení, s vykuleným a očima, omámení silnou vůní kadidla, hypnotizovaní rytmem bubnů, dehydrovaní. Pronikavé tóny trubky probudily démony v několika lidech, kteří přišli původně jen přihlížet, a teď se také přidali do zběsilého kruhu vymýtání. Z kbelíků na sebe metlami chrstají chladnou vodu. Upadají do transu, kácejí se k zemi, válejí se v písku, kroutí jimi křeče připomínající epileptický záchvat, až je musí ostatní lidé narovnávat a křísit.
„Záleží, čemu věříš,“ říká mi kamarád Zuheri. „Vymítání ďábla je trochu diskotéka a trochu divadlo. Někdy se tu však dějí podivné věci, jimž se brání rozum. Čaroděje neber nikdy na lehkou váhu. A jejich magii se radši zdaleka vyhni,“ dodá, když dozní údery bubnů a lidé se začnou rozcházet domů.
Další čtení od stejného autora:
Více informací:
1) Nine suspects charged with murder of albino toddler in Tanzania (The Citizen, 28. 6., 2024)
2) V České republice vede kampaň proti rituálním vraždám a mrzačení albínských dětí v Africe antropoložka Kateřina Mildnerová spolupracující s mozambickým fotografem Antoniem Cossou. Pod záštitou Univerzity Palackého v Olomouci k tomuto fenoménu spustila webový portál https://borndifferent.upol.cz
3) 19 face death penalty over albino killings in Tanzania (The Citizen, 15. 3. 2016)