Článek
Jak si možná někdo bude pamatovat, nedávno vyšel materiál dost podobného znění. Téma se k sobě dost přibližuje. Z důvodu odlišení jsem proto použil číslici. Takže jednu babičku už známe / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-babicka-jako-nahradni-pani-ucitelka-149599 / a nyní je na řadě další. Co se o ní dozvíme?
Zanedlouho se mi podařilo narazit na ještě jednu verzi. Babička není dlouho v důchodu. Hodně se na něj těšila a je přesvědčena, že si ho zaslouží. Ale už po pár týdnech zjistila, že proces není tak snadný, jak si představovala. Již si odpočinula a docela ráda by se někomu a něčemu věnovala. Nastal relativně příznivý souběh okolností. Jejího syna povýšili v práci a následkem postupu se stal nedostatek času na jeho straně. V jeho rodině vládlo uspořádání ve smyslu, že oba rodiče se věnovali svým dětem a mj. také školním záležitostem. Takže on jako otec se zajímal o docházku dětí a o jejich výsledky a nezapomínal s nimi psát také domácí úkoly a zkoušet jejich připravenost. Což považoval za správné a automatické. Na zmíněné aktivity a úkony však nyní nebude dost času. Dítě by se mohlo dostat do potíží. Zejména pokud paní učitelka mívá ve zvyku, že si děti mají doma leccos dodělat. Jak jim často ve třídě sděluje - nedávaly jste dost pozor, nestihli jsme probrat, co se mělo, a tak tady máte zbytky na práci doma. Tečka.
Babička o nových jevech přemýšlela a posléze se nabídla, že by zde mohla aspoň trochu vypomoci. Jistě nepůjde o tak složitý úkol. Vždyť sama kdysi do školy chodila a navštěvovaly ji též její dvě děti. Tak co tady může být komplikovaného? Natož nepřekonatelného a nesplnitelného? Běžný laický názor, současně rovněž omyl. Jak poté sama poznala.
Jak by si měla poradit? Nečekala, že narazí na rozličné překážky. Zároveň nechtěla zatěžovat mladé, a tak ji napadlo, že by sama na vlastní pěst mohla vyrazit za paní učitelkou. Jak její anabáze dopadla? Mj. se od ní dozvěděla, že její vnučka má nemalé potíže se soustředěním. Místo aby pozorně sledovala, co se během vyučovací hodiny probírá, tak kouká všude okolo, jako kdyby se jednalo o nadmíru důležité věci. Musí s ní souhlasit, že sama ve třídě nemůže uhlídat všechno. Má tam více než dvě desítky dětí. Spolkla myšlenku, že sama navštěvovala třídu, kde jich bývalo bezmála čtyřicet či že pamatuje ještě vesnickou dvoutřídku.
Babička místo námitek přikývla a sdělila, že jí samotné dá dost práce a úsilí, aby ji přiměla k plnění věcí, které jsou předepsány. Má pocit, jako kdyby dívka seděla tak trochu na jehlách a chtěla někam odejít. Někdy dokonce odstartovat. Když končí doma se školou, je na ní vidět jasně patrná úleva. Copak jí starší žena nějak ubližuje? Je přece normální a v pořádku chtít, aby se vzdělávala a nezůstala hloupou, ne? Mít určitou úroveň vzdělání se přece vyplatí. Nebo by vnučka snad někdy v budoucnu chtěla zametat ulice? Chce doplňovat zboží? Jo jistě, na prodavačku si mnohokrát hrála. Jenže rozdíl mezi hrou a realitou bývá dost velký. Ba někdy až propastný. Především pokud výkon trvá dlouho.
Jenže u vnučky moc úspěšná není. Dívka její náměty a připomínky často odbývá výrokem „babi, prosím tě, kde žiješ?“. Snad si holka myslí, že se vše bude řídit podle ní? A že si vybere nějakou hezkou práci za hodně peněz? Jak jí má vysvětlit, že tak svět nefunguje? Neuvěří jí. Po několika odmítnutích a bagatelizaci ze strany vnučky se rozhodla spíše mlčet. Není spokojena, ale prozatím bude svůj nový úděl naplňovat. Třeba bude za čas lépe. Uvažujete stejně jako ona? Nebo by měla postupovat jinak? Třeba více ustupovat? Vykonávat za vnučku co nejvíce věcí?
Odkazy, které s tématem souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-prostoru-dat-detem-51754
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-tezke-rano-62545
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zakovo-tezke-rano-62782
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-poznaji-deti-hrabe-108906
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-saha-neschopnost-ditete-113365
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-rodice-lzou-o-svych-detech-101595
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-kocky-a-mysi-99159
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-zavini-deti-a-co-rodice-86031
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jsou-deti-opravdu-po-svych-rodicich-114813