Článek
Možná se bude zdát, že vytvářím nadsázku, ale zakrátko se podíváme na konkrétní příklady a zjistíme, že situace je značně neveselá. Přesnější by bylo použít slovní spojení jako - „na nízké úrovni“ a „katastrofální“. Ale mohl bych jimi někoho odradit, a proto jsem je raději dal do uvozovek. Prozatím. Uvidíme, jestli si je za pár minut sami odstraníte.
Jak někdo ví, v probíhajícím školním roce byl do RVP a ŠVP na ZŠ zařazen nový předmět. Osobně bych se postavil za výuku kritického myšlení, ale kdosi rozhodl, že se bude vyučovat - domácnost. A tak se proces rozeběhl. Když jsem před asi deseti měsíci poslouchal vyučující osoby, kterak debatují, jak budou vytvářet obsah, nevládlo příliš mnoho jistoty. Zkušenější matky učitelky navrhovaly, že se zamyslí, čemu se doma věnují, jak spravují svou vlastní domácnost a poté usoudí, k čemu děti povedou a oč je obohatí. Důraz prý budou klást na praxi. A tak se posléze stalo.
Dnes máme řadu týdnů již za sebou. Přišla „cenná“ zjištění. Možná je docela vhodná doba provést stručné hodnocení. Co se ukazuje? Mezi základní poznatky patří, že děti takřka nic neumějí. Kupříkladu třeba ani umýt nádobí. Od paní učitelky dostanou pokyny, jak má mytí probíhat, ale nikdo se nehrne, aby instrukce prakticky vykonal. Nebo následuje jiný obrázek - kdo už kus něčeho udělá, brzo skončí a věc přesouvá na jiné, aby on nevykonal moc. Nabízejí se hned dotazy. Nechce se mu? Nemá chuť se ukazovat před ostatními? Proč by si tzv. honil triko, když je ve třídě dvacet dalších dětí? Že by ho doma poučili, že jak se někdo ochotně postaví k práci, již se jí nezbaví? Nevíme přesně, co se děje v hlavách dětí. Možná bude lepší se nedotazovat?
Jiným jevem je, že se hádají, kdo bude co dělat, přesněji - kdo se čemu vyhne. Je přece přitažlivější se bavit o elektronických hrách než se dělat s těstem, mýt nádobí, stát u trouby aj. Možná by jim někdo měl na přemýšlení doporučit otázku - díky čemu by se snadněji najedli, kdyby měli hlad? Zakousli by se snad do displeje mobilního telefonu? Sotva, že? V každém případě jev nevypadá příznivě. Trochu by nám k pochopení mohl pomoci známý životní postřeh - „jaký pán, takový kmán“ a v přeneseném smyslu též - „jaký pán, takový pes“.
Žel jsme ještě nedospěli na konec. Docela nečekaně do besedy přispěl jeden muž, který nedávno osobně viděl a slyšel, jak se někdo ptal náctiletých chlapců, jestli by tak dobře jako displej mobilního telefonu uměli ovládat nějaké nástroje. Prý co jako? Doplním, že se vyptávali s určitým pohrdáním v hlase. Jako kdyby chtěli naznačit, že na světě se nenajde něco, čemu by oni nerozuměli. Nad ně a nad jejich um a rozhled přece není! Jmenoval jim hrábě, rýč a motyku, ale přítomní se tvářili dost nechápavě. Jako o čem mluví? Podívali se po sobě. Je dotazující se člověk v pořádku? Nesnaží se jim podsunout nějakou fake news? Myslím, že tady není potřebné nic dodávat. Nebo ano?
Jestliže na chvíli odhlédneme od uvedeného typu výuky a přeneseme svou pozornost jinam, dostaneme potvrzení z jiné strany. Opět předložím konkrétní příklady. Když před děti na prvním stupni položíte obrázky tradičních užitkových domácích zvířat, mají potíže je rozpoznat, vyjmenovat, ukázat na správné. Část jich marně hledá krávu, protože se orientuje na tzv. špatnou barvu. Zná ji pouze z reklamy. Dokonce se sem propadají již také děti z vesnice. Není divu, kdo by kravku dnes choval? Je přece snazší si v práci odkroutit příslušné hodiny a doma se věnovat nejnutnějším věcem a pak se oddat pestré nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Je správné si klást otázku - co jen z dnešních dětí vyroste?
Několik odkazů, které s tématem souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-prace-42473
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-prace-drive-a-dnes-42659
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-jejich-prace-a-pohled-dopredu-43083
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-40716
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-skola-40959
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-jazyk-41119