Článek
Na první pohled si dokážeme představit docela dost různých věcí, podkladů a záležitostí, které by sem mohly patřit. Já se pokusím mírně navázat na předchozí dva materiály. Více najdeme v odkazech dole. Oba navedou zvídavé čtenáře ještě dále.
Pochopitelně si babičky a dědečkové přejí, aby děti jejich dětí byly co nejlepší, nejpřipravenější a nejšikovnější. V dané spojitosti mě napadá známá lidová průpovídka - přání otcem myšlenky. Pro vyznavače užívání metody kritického myšlení bych měl speciální otázku - jak je tomu s matkou? Vyskytuje se zde také někde? Možná se jedná o ustálené výrazivo jako v případě, že se ukážou a svoje umění předvedou vědmy. Narazil někdo na vědmáka? A co působení zlosynů? Že by se nedostávalo zlodcer? A co kouzelnice? Je jich vyrovnaně s kouzelníky?
Minule zaznělo, že navzdory chvále ze strany matek a otců dnešní děti nedosahují na úroveň, kterou by bylo možno hodnotit jako vysokou. Hodnota jejich znalostí, dovedností, zkušeností a schopností je nižší než u jejich předchůdců. Důkazů kolem je dost. Leč věřím, že kdo nezná aktuální procesy ve školním prostředí, nebude asi věřit, o jak nízkou „kvalitu“ běží. Jak se třeba budeme dívat na stav vědění u nejstarších dětí na ZŠ, když jim nic neříkají ověřené životní pravdy a lidové moudrosti jako - „jednooký králem mezi slepými“, „kupovat zajíce v pytli“, „kovářova kobyla chodí bosa“, „jít s kůží na trh“ ad. Mohl bych jmenovat řadu dalších.
Třeba nezanedbatelné výpadky mívají též ve vyjmenovaných slovech a v malé násobilce! Nemluvě o časté zkušenosti vyučujících, že si děti nic nepamatují, když se jich na závěr vyučovací hodiny zeptají, co si zapamatovaly. Co by mohlo být příčinou? Za prvé - dnešní děti v dřívějším čase / tj. před ZŠ / málo odpracovaly ve smyslu, že je rodiče nedostatečně vedli ve smyslu, aby se o něco aktivně zajímaly, cosi vyráběly atd. Není divu, že výše uvedená šikovnost se nejdříve vytrácela a dnes se ani neobjevuje. Zkuste najít na dlani chlup! Za druhé - dnešní děti skoro nic ve výuce nezajímá. Za třetí - mnohé děti jsou přesvědčeny, že vyučované elementy nebudou nikdy potřebovat. Za čtvrté - leckteré děti občas od svých rodičů slyší teze jako - „mně se taky nechtělo chodit do školy“, „musel jsem to tam vydržet“ apod. Jakou asi najdou motivaci? Kdo jiný by je měl přesvědčit, jak je vzdělání významné?
Někde je něco špatně. Smutným faktem je, že stav nabývá stále vážnějšího rozsahu. V praxi vypadá tak, že nastupující ročníky jsou stále slaběji připraveny, projevují nižší zájem o učení a o výuku a o pobyt ve školním prostředí, méně respektují hranice a pravidla, tj. jsou stále chatrněji nachystány a hůře vychovány, přesněji nepřipraveny a nevychovány. Není divu, že dospělým ve škole přinášejí relativně mnoho potíží. Ilustrativním příkladem bývá, že se z vyučovací hodiny pět, deset i více minut řeší, jak je někdo nepřipraven, neposlušný, nesoustředěný, drzý, co provedl, co doma zapomněl, proč se tak stalo atd. Dále jsou připomínány zásady slušného chování, které by měly umně ovládat z domova. Jenže neovládají a většinu z nich ani neznají. Je nabíledni, že těžko lze dosahovat odpovídající efektivnosti.
Na závěr mě napadá zákonitá otázka - jak budou dnešní žáci a žákyně vystupovat v pracovním procesu? Tady bude užitečné se zastavit. Dopředu sdělím, že nás asi nečekají světlé zítřky.
Seznam avizovaných odkazů:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-setkani-duchodcu-169457
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-sesli-seniori-a-probirali-uroven-svych-vnoucat-170582
Několik dalších odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patym-padem-oslovujeme-a-volame-nebo-uz-ne-56646
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-cesky-deti-klesaji-62215
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-podivny-skolni-trenink-62544
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-konec-hub-v-ceskych-skolach-53861
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-osmitisicovky-a-registrovane-partnerstvi-50697
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-chybim-ve-skole-jak-sel-cas-48594