Hlavní obsah

Desátá sonda do duše úřednice Úřadu práce - jak to bude s agendou na zprostředkování

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Poměrně často se stává, že na jedno místě je práce dost, lidí málo a jinde naopak. Nebo je obojího akorát, ale části osob se nechce pracovat. Nejen proto má význam zprostředkování práce. Jenže se objevují potíže.

Lidé by si měli podávat elektronicky žádosti do evidence nezaměstnaných. Představa vedení je, že kdo to nebudou umět, přijde na úřad a bude žádat, aby jim úřednice evidenci zadávaly ručně. Ale…

Článek

Blíží se čas, kdy by mělo dojít na větší změny. Je asi docela přirozené, že se jich člověk obává, mě nevyjímaje. Jako ostatní si kladu řadu otázek. A klidně bych jimi někoho zasypala. A někdy docela ráda, aby se mi ulevilo. Mimochodem - setkání s psychologem nemám já a ani naše pobočka nijak vyřešeno. Padlo pár nesmělých dotazů, ale jsme v pověstné stojaté vodě. Žádná „akce“. Že by se čekalo, až problém sám nějak zmizí? Asi.

Jedná se o krok, kdy by si lidé měli podávat elektronicky žádosti do evidence nezaměstnaných. Představa vedení je, že ti, kdo to nebudou umět, stejně přijdou na úřad a budou žádat, aby jim úřednice evidenci zadávaly ručně. Pokud by se vyskytlo pouhých pár případů, jistě by nešlo o zásadní problém. Jenže jde o potíž vzhledem k tomu, že je v evidenci hodně lidí starší věkové skupiny, pak tu máme romské občany, také řadu nevzdělaných apod., kteří nejsou schopni podat žádost přes bankovní identitu či jiným způsobem digitálně. Oni vědí, že žádost musí být, ale na uvedené moderní názvy se zatváří „divně“. Mám na mysli, že nasadí zamračenou a jakousi nedůvěřivou tvář. Nebo se začnou tzv. divně hýbat, kroutit, poposedávat, rudnout…

Na základě dlouholeté zkušenosti odhaduji, že asi tak polovina z nich to není a nebude schopna vyplnit ani fyzicky na papíře. Leckdo je tak nízko, že se mu kolonky zdají těžké, nepochopitelné a často říkají něco o zbytečnosti. Jo, padnou i horší slova. Já je vlastně i trochu chápu. Když jsem začínala, též jsem skoro nic nevěděla a musela jsem se pořádně dívat, poslouchat a neustále se něčemu učit od starších kolegyň, aby programy zvládla. A přitom jsem neskončila jenom se ZŠ. Jiným problémem pak je, že jim sice my jako úředníci a úřednice pomůžeme, ale oni ve skutečnosti stejně nechtějí pracovat. Většinou se do evidence hlásí z důvodu, aby nemuseli platit sociální a zdravotní pojištění. Což by ani tak neplatili, protože nemají z čeho. A někteří se ještě po letech diví, že by něco platit státu měli. Prý se o ně má postarat on, ne? Oni za nic nemůžou. Tady bych s nimi rozhodně nesouhlasila. Já kdybych se špatně na ZŠ učila a jenom se po ZŠ vyučila, patrně bych nedělala na tomto úřadu a u PC. Třeba bych měla, jak se mezi lidmi říká, ruce v kýblu nebo v mouce a kmitala s koštětem a s pekáči. Ale když tak přemýšlím, napadne mě, jestli bych se neměla lépe někde v pekárně nebo v továrně. I když určitého druhu lidí bych se stejně nezbavila. Jen bych se o ně nemusela starat. Snad!

Když jsem o všem nedávno mluvila s jednou kolegyní mimo naši pobočku, o níž jsem se již dříve zmiňovala, nechala se slyšet, že prý se řítíme někam, kam ona nechce. Nemá to prý správný směr. Podmínky se zhoršují, úkolů a práce přibývá, peněz nikoli, spíš opačně, jak jsem již ukázala. Řekla mi na rovinu, že doufá, že už toho nechce být a asi nebude účastníkem. Nepřímo mi naznačila, že si asi bude hledat jiné zaměstnání. Tak trochu mě znejistila. A přiznám se, že i naočkovala. Jenže se ještě musím pořádně zamyslet, co mohu nabídnout. Vždyť totéž se snažím hledat u evidovaných osob. Když vidím jejich nabídku, mohu nad sebou jásat. Ale přesto kvůli nebo spíš díky čemu by mě někde mohli chtít zaměstnat? No - probereme celou věc doma a uvidí se. Kdybych měla o pár roků více, již bych do svého uvažování mohla zařadit myšlenky na předčasný důchod. Ale tady si ještě počkám, i když to pro mě už není taková dálka jako pro mladší. I kdyby nám ještě nějaké měsíce přidali. Kdyby raději přidali na výplatách!

Co již vyšlo:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hokej-na-uradu-prace-verze-2024-89112

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-1-rijen-89250

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-treti-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-oblast-digitalizace-90120

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ctvrta-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-oblast-prace-s-lidmi-90482

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pata-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-hodnoty-plany-a-zakony-90904

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sesta-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-pohled-do-zazemi-91404

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sesta-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-pohled-do-zazemi-91404

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-devata-sonda-do-duse-urednice-uradu-prace-jak-to-bude-s-penezi-93631

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz