Hlavní obsah

Hospodárnost ve škole a pohled na současné rezervy

Foto: Seznam.cz

Hospodárnost ve škole by měla být jasným úkolem, současné rezervy existují, jen je třeba je aktivně hledat, aniž by muselo dojít k poklesu kvality výuky.

Stačilo by třeba povolit, aby ve třídách mohlo být o pouhý jeden stupeň méně než doposud. Proč by i přes nejchladnější měsíce měly děti ve škole chodit a sedávat jen v lehkém oblečení? Dá se také lehko zjistit, že se ve škole zbytečně moc svítí.

Článek

Předkládaný materiál navazuje na svého předchůdce / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pohled-na-hospodarnost-ve-skole-aneb-maly-historicky-vylet-192212/. Díky němu a pochopení historických souvislostí se můžeme vcelku lehce odrazit a posunout dále.

Mezi vysoké náklady v působení škol jistě patří vytápění. Dříve bývala situace horší, jak jsem napsal již asi před třiceti roky / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-za-co-budou-skoly-topit-28133/. Dnes se topí „normálně“, ale napadá mě, že by se tu dalo dost ušetřit. Stačilo by povolit, aby ve třídách mohlo být o pouhý jeden stupeň méně než doposud. Inspirací nemusejí být uhelné prázdniny. Stačí nám mnohem mladší konkrétní příklad, kdy se nevědělo, jak bude vypadat první zima po zahájení války na Ukrajině. Sám jsem viděl ledacos a slyšel o všelijakých scénářích, třeba jak učitelé chodí v oteplovačkách a zimních bundách, nosí si s sebou tajně teplomety, o přestávkách běhají s dětmi, aby se společně zahřáli apod. Proč by i přes nejchladnější měsíce měly děti ve škole chodit a sedávat v lehkém oblečení? Je snad nutné se v lednu učit ve třídě v triku s krátkým rukávem? Když se žactvo přistrojí, klidně se můžeme sesunout o jeden až dva i tři dílky dolů. Experti by nám sdělili, že jeden stupeň činí šest procent nákladů. Takže dvojnásobek je hodně, že? O trojnásobku ani nehovořím a nepíšu. Pro opravdového hospodáře cosi jako óda na radost.

Podobně by se dalo rozebírat svícení. Osobně bych poznamenal, že se ve škole zbytečně moc svítí. Jistěže mají děti dobře vidět, ale snad ještě stále platí zásada, že není nad skutečné a přirozené denní světlo. Svítí se totiž jaksi automaticky, někdy i za svitu nízkého jarního slunce přímo do třídy. Stav vypadá, jako kdyby elektrický proud stál velmi málo. Jenže on je drahý. A navíc od lékařů vím, že pouze od nedostatku světla se oči nekazí. Již dávno zachytili a vyhodnotili více důvodů, proč se zrak zhoršuje.

Jako samostatnou kapitolu bych zařadil kopírování. Zde se ztrácí příliš mnoho finančních prostředků. Řešení je poměrně jednoduché. Děti budou více psát, tj. pracovat. Klady jasně převažují. Jednak mají písmo procvičovat. Jednak je jejich úroveň nízká. V neposlední řadě platí, že vzhled písma není hezký a málokdo ho přečte. Obvykle ani sám autor! Jenže dnešní školská populace je natolik zlenivělá, že psát se jí nechce, a tak mnohé paní učitelky sednou a zápis napíšou na PC, aby ho posléze všem vytiskly. Zpravidla udělají o dvě až čtyři kopie navíc, poněvadž se skoro pokaždé najde jedinec, který text ztratí, poškodí, zapomene… Podobně se množí strany z učebnic. Proč? Děti mají knihy nosit v taškách a poznatky v hlavě.

Ještě bych doplnil, že poměrně často se mění jejich učebnice a pracovní sešity. Jsou velké, často z kvalitního papíru, proto též drahé. Kdo je platí? Žáci a žákyně do nich jen sem tam něco doplní a za pár dní nebo týdnů se jich zbavují. Kde jsou doby, kdy se knihy předávaly a vydržely po řadu roků? Ani tabulka na konci nestačila zástupu dočasných držitelů! Jen malá část jich musela být stažena z oběhu. A ničitelé je celé nebo aspoň dílem nahrazovali.

Je pravda, že na části škol se prosazují přístupy, které mají tendenci vést k šetření materiálem. Kupříkladu existuje sešit, kam se zapisuje, kdo a co kopíroval, o kolik kusů se jednalo atd. Nakolik mu však můžeme věřit? Ale jinde je snaha vyšší, do další kolonky se musí zapsat stav na počitadle stroje. Občas jsou uplatňovány výzvy vedení. Po nich se zpravidla spotřeba papíru a toneru sníží, ale stav se relativně brzy vrátí do původních kolejí. Odůvodnění se takřka vždy najde. Tak co se odehraje v příštích měsících?

Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cim-by-ne-mela-skola-byt-30801

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-by-se-od-skoly-melo-zadat-31161

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jako-osobnost-a-nikoli-jako-stroj-na-informace-31529

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaci-studenti-a-snadna-priprava-do-skoly-32164

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-chybim-ve-skole-jak-sel-cas-48594

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-nemame-zocelene-deti-51101

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz