Článek
Jak zřejmě víme a nebude překvapením, najdeme mezi dětmi větší či menší rozdíly. Můžeme tak mluvit o individuálních zvláštnostech. Mnohé konkrétní příklady vidíme kolem sebe, ať již budeme pohlížet na jejich vnější vzhled, výšku, hmotnost, oblečení a především na chování ve stejných i odlišných situacích. Nemluvě o široké paletě charakteristických elementů a projevů, které vycházejí z jejich osobních vlastností.
Dnes se podíváme na „akci“ jednoho žáka, který doposud dlí na prvním stupni ZŠ, ale už dnes je něčím jako postrachem pro příslušníky pedagogického sboru. Leckdo si klade otázku, jak se bude chovat, až přijde do etapy dospívání a co všechno s ním zažijí. Kdo by se divil učitelům, kteří ho dostanou do své působnosti, že spekulují, jak by se mu vyhnuli? Chovají se přece přirozeně. Máme-li před sebou louži se špinavou vodou a s nejasnou hloubkou a nejsme-li patřičně vybaveni, jak vypadá naše rozumné chování? Odpovídat zajisté není třeba.
Co se stalo? Jak už proces ve školní prostředí běží, žáci a žákyně obdrželi zadání, s nímž se měli ve stanoveném čase vypořádat. Jak si paní učitelka povšimla, on se moc nesnažil. Rozhodla se nechat ho nyní bez napomínání. Zbytečně by se naježil a ztratil zbytek už tak nízké soustředěnosti. Výsledkem se stalo, že se jí snažil podsunout neudělaný úkol. Jeho nepříkladný krok zachytila už během letmého pohledu na odevzdávané pracovní listy. Proto ho odmítla převzít a vrátila mu ho k dopracování. Nejlépe prý aby vše splnil až doma, neboť teď se změní obsah činnosti. Námi sledovaný chlapec nelenil a za hodinu zkusil svou akci znovu, byť nic nepřidal. Ani tentokrát nedosáhl na úspěch. Paní učitelka projevila bdělost. Už ví, že si na něj musí dávat pozor. A někdy se jí zdá, jako kdyby mu porušování hranic a podvádění dělalo radost. Nezřídka si říká - kde se uvedeným postupům asi tak naučil?
Již se blížíme k relativně dramatickému finále. Celkem se stalo třikrát, že byl odmítnut. Zcela po právu. Proč by měl mít výjimky? Následně se neudržel, naštval se a přes celou třídu hodil blíže nespecifikovaným předmětem. Díky zlobě, vzteku a napruženosti do hodu vložil více síly, než patrně chtěl, a tak věci hravě přelétla sedící děti a do stěny narazila přibližně jeden metr nad hlavou vyučující osoby.
Jak se budeme dívat na nadpis? K jaké verzi se přikloníme? Pokud víme, že měl potíže se sebeovládáním, s vysokou pravděpodobností půjde o incident a průšvih. Promyšlená taktika se sem moc nehodí. Dění by muselo vypadat jinak. Zřejmě by projevil více klidu. Je pravda, že po zmíněném vrhu se navenek uklidnil. Jeho energie skoro náhle vyprchala. Část jí vložil do akce a část zmizela, když mu začalo docházet, co se mohlo stát a co by nyní mohlo následovat. Dozvuky a dopady brzo přijdou…
Uzavřeme, že důslednost je nepříjemná, ale potřebná, byť, jak jsme se dnes přesvědčili, přináší určité riziko a objevuje se hrozba nebezpečného chování. V posledních týdnech běží o téměř každodenní dění. Možná i tak zní důvod, proč se lidé do školství nehrnou, ačkoli dospělým v něm závidí jejich pohodu - dva měsíce letních prázdnin, dny volna v průběhu školního roku, přestávky po necelé hodině, vysoký příjem, začátek práce až v osm hodin atd.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zak-by-se-mel-stydet-ale-tvari-se-jako-ublizeny-141080
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ceho-rodice-ve-vychove-zamysleji-dosahnout-141346
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dusevni-prujem-uz-jste-na-nej-narazili-140253
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-by-vychovna-poradkyne-nejradeji-brecela-140047
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mely-se-drive-deti-lepe-nebo-se-lepe-maji-dnes-135325
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-dnes-rodice-delaji-pro-sve-deti-aby-se-mely-lepe-135978
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-usili-rodicu-a-pohled-na-soucasnou-dobu-136362
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-paradoxni-zivot-dnesnich-deti-136557
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tri-otcove-tri-synove-troje-biti-opasky-a-vysledek-133710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-synovy-vykresy-des-a-hruza-133361
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-svobodne-rozhodnuti-zakonnych-zastupcu-143752