Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Žák by se měl stydět, ale tváří se jako ublížený

Foto: pexels

Mladík na obrázku by klidně mohl dnešní řádky symbolizovat. Už postojem těla a založenýma rukama dává najevo, že jeho vstřícnost nebude vysoká. Kdo se to odvažuje mu něco říkat a rušit jeho kruhy?

Máme před sebou žáka, který přestal usilovat o dobré známky ve školeNemá ani na dostatečné hodnocení. Až tak moc je slabý. Rozumný jedinec by na jeho místě byl asi skromně potichu a možná by se styděl. Jenže on postupuje jinak.

Článek

Někdy se v nadpise zmíněná konstelace vyskytne. Vyučující osoba cítí povinnost dovést své dočasné svěřence do stavu, kdy zvládnou stanovené učivo. Pokud se nepodaří všechno, tak se snažit dosáhnout částečného úspěchu. Jenže občas je cesta velmi trnitá…

Máme před sebou žáka, který přestal usilovat o dobré známky ve škole. Na první pohled možná nic podivného. Jenže on se nesnaží ani o dobré známky ve smyslu, že jimi myslíme trojky. Problém se nachází ve faktu, že vlivem svého nesprávného postupu žel nemá ani na dostatečné hodnocení. Až tak moc je slabý. Rozumný jedinec by na jeho místě byl asi skromně potichu a možná by se styděl. Jenže on postupuje jinak. Takřka neustále ze svých úst produkuje komentáře, z nichž většinu lze označit jako nevhodné a věcně nikoli v pořádku. Pokud se mu dostane doporučení k omezení a ztišení, obvykle na ně nereaguje, nebo se děje nepřiměřeně.

Co si myslí leckteří příslušníci pedagogického sboru? Především - obě strany musejí vydržet. Mnoho týdnů do závěru školního roku a tím do konce jeho docházky už nezbývá. Již řadu měsíců se ví, že došlo k chybě, když ho nechali postoupit v šesté, poté v sedmé i osmé třídě. Místo potřebné přísnosti se mu ustupovalo. Jak vypadá konkrétní příklad tzv. zmírněného programu? Paní učitelka mu dala vybrat tři lehčí příklady z matematiky na test, aby se dopředu připravil. Takže přesně věděl, co se po něm bude chtít. Tak snadné…

Myslím, že zejména dříve narozeným se zmíněný algoritmus bude zdát velmi podivný a „slabý“. Leckdo si položí následující otázky. Kam české školství spěje? Opravdu jsou dnešní děti tak neschopné? Nebo se jedná pouze o lenost? Jakou cestu pro ně dnes zvolit? Zakázat jim vše kolem používání a spíše až zneužívání možností moderních informačních a komunikačních technologií? Nyní bych myšlenky, povzdechy a lamentace vynechal, byť patří mezi logické dopady a projevy. Věnujme se nadále našemu „velmi přičinlivému“ žákovi. Jak si dále počínal? Pohled byl jasný - nic neudělal, přestože byl víkend a on sliboval, jak se do věci pustí, aby ukázal, že… Jistě si dovedeme jeho sliby představit. Navíc sem kladně vstoupil jeho otec, který rovněž přispěchal se slibem, totiž že se s ním bude učit.

Navzdory žalostnému výsledku - nebo snad vlivem něj? - učitelka znovu ustoupila a ke zkoušce přistoupila. Chtěla, aby postoupil dále, prokázal aspoň něco ze svých znalostí a také aby získal alespoň dostatečný počet známek. Jinak by se dostal do pásma „neklasifikován“, což mu způsobí nemalé potíže. Navíc ještě více zlehčila podmínky - nechala mu na test na pomoc i sešit, do něhož si měl psát poznámky z vyučování. Měl by pocítit vděčnost. Zjevně se tak nestalo. Jeho tvář nic v daném směru neprozrazovala. Spíše by se z ní dalo vyčíst, že se cítí obtěžován. Proč se mu se školou nedají pokoj? Jemu se nechce!

Jak se po necelé půlhodině ukázalo, ani poměrně velké ústupky ke splnění úkolu nepomohly. Paní učitelka nebyla překvapena. Spíše uvedený vývoj očekávala. Z dřívějších náhledů na žákovu práci, přesněji ne práci, věděla, že sešit rozhodně nepůsobí reprezentativně. Mezi charakteristické rysy patří chaotické zápisky, oslí uši, škrtance, zpola vytrhané listy, celkově zanedbaný vzhled předmětu, část písmen a čísel vypadala rozmazaně atd.

Dalo by se napsat, že vyučující se dostala do stavu, kdy už není kam ustupovat a kam klesat. Podobně jako když středověcí obránci hradu byli zatlačeni k poslední zdi a poznali, že nemají šanci na přežití. Naštěstí ji ona má, neboť žák zanedlouho ZŠ opustí. Jak si bude počínat v další etapě svého života, už není její starostí. Ona udělala o hodně více, než mohla a měla.

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-spravedlnost-65021

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-trefi-ale-do-ceho-114322

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-budou-premie-102497

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-jsou-cile-mladych-lidi-v-zamestnani-123092

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz