Článek
Hodně se hovoří o významu vzdělání a vzdělávání. Snad nemusím popisovat, v čem spočívá rozdíl, když z jednoho slova vyjmeme dvě písmena, tj. jednu slabiku. Přesto se ukazuje, že leckomu by vysvětlení pomohlo. Aspoň tak signalizují některé poznatky ze školního prostředí. I když bude výprava neveselá, je záhodno ji podniknout. Třeba se dopracujeme též k příčinám.
Již řadu měsíců se hovoří o tzv. velké revizi RVP, podle nichž se má učit v příštích letech. Je docela zajímavé a spíše zvláštní, že ač se bude týkat milionů dětí a jejich rodičů, připravovala se potajmu. Jen výjimečně unikla nějaká drobnost. Dělo se tak úmyslně? Nikdo sem nesměl zasahovat? Vysocí odborníci nechtěli či nemohli být rušeni? Sami mají potíže se soustředěním? Chtěli zamezit vstupům neumětelů a rádoby odborníkům? Upustím od dalších spekulací a budu věnovat pozornost jiným prvkům a jevům. Vzdělávání by mělo vést k dosažení příslušného typu a úrovně vzdělání. Má hodnotu již samo o sobě. Být vzdělán má nesporně svou cenu. Člověk lépe rozumí dějům, které kolem něj probíhají, zpravidla získá lepší práci a s ní vyšší peníze. A obtížněji ho někdo jiný opije rohlíkem. Zejména pokud je příznivcem metody kritického myšlení. Kdo pochybuje, že je lepší být chytrým než hloupým? Víme přece, že lidé věří lecčemu a leckomu. Třeba že Země je placatá!
Patrně nebude sporu, že hlavním kritériem úspěšnosti je společenská praxe. Pak bychom se měli ptát, zda škola učí elementy a součásti, které budou využity v praktickém životě. Jenže se musí postupovat opatrně. Jistě má cenu umět stříhat nůžkami. Ale jak sem zapadnou vyjmenovaná slova? A co stupnice tvrdosti materiálu? Praktik ji nepotřebuje, zná věci kolem sebe a ví, co má používat. Problém ale je, že kromě ne zcela správného obsahu se dětem především nechce pracovat. Trénink, cvičení, opakování, namáhání, práce mozku atd. - nic z výčtu je nepřitahuje a nebaví. Někdo by jim měl otevřeně sdělit, že tudy cesta opravdu nevede. Kam naopak míří jimi uplatňovaný algoritmus ne-práce a zábavy?
Je dost smutnou skutečností, když majitel či majitelka maturitního vysvědčení nedokáže spočítat procenta. Jak si poté ověří, jestli ho při poskytování půjčky nevzali na hůl? Nemluvě, když nemá tušení o existenci a významu RPSN atd. Přitom se finanční gramotnost vyučuje! Aspoň se k ní hrdě hlásí řada škol a také různých subjektů, které mají své projekty a jež tvrdí, kolik dětí jimi prošlo a jak jsou úspěšné. Jiným dokladem je, že mladá žena těsně před dosažením třiceti roků nemá informaci, že v případě uzavření hypotéční smlouvy musí něčím ručit. Jde o daleko závažnější projev, než když současný maturant nezvládne větný rozbor z rodného jazyka, který dříve uměli žáci a žákyně na bývalé ZDŠ.
Jak zní pesimistický, a přece pravdivý dodatek - máme stále více jedniček a vyznamenání, ale stále nižší vzdělání a méně připravené děti a mladistvé. Stačí se podívat na odkazy níže. Když se nad výsledky dneška zamyslí bývalý poctivý žák a poměrně úspěšný praktik v lecjakém oboru, pouze žasne, co dnes školy produkují. A tady se blížím k příčinám. Částečně jsem je již naznačil. Hlavně se nedostává píle a pracovitosti, chybí pocit osobní odpovědnosti. Děti nemají pořádné úkoly a povinnosti, hranice jsou rozvolněné, málokdo po nich něco vyžaduje. Jako kdyby přestalo platit staré dobré heslo - „bez práce nejsou koláče“. Komplikací je, že pro mnoho dětí opravdu neplatí. Nemusejí nic dělat, vše za ně oběhnou a obstarají matky a otcové. Jaké v nich formují osobní vlastnosti? Denně přispívají k jejich nesamostatnosti a neschopnosti. Jak bude vypadat jejich připravenost na život? Leckdo ani v posledním ročníku ZŠ neví, kde se nachází místní pošta, neví, jak by si měl poslat svoje dokumenty na svou snad budoucí SŠ a co je ještě horší - bojí se na ni zajít! Zcela určitě za ubohý stav nemohou jen příslušníci pedagogického sboru. Zájem musí přijít od dětí! Měly by se více starat! Vždyť ony přece pracují na své kariéře. Na své osobní budoucnosti! Nebo si snad myslí, že vše je snadné jako pohyb prstem na displeji mobilního telefonu?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-az-saha-neschopnost-ditete-113365
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-srpnove-opravky-ve-skole-84712
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-65146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patym-padem-oslovujeme-a-volame-nebo-uz-ne-56646
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-osmitisicovky-a-registrovane-partnerstvi-50697