Článek
Pokud by člověk neprošel aspoň krátkou fází přemýšlení, mohl by bez zaváhání prohlásit, že dotaz v nadpise se pokládá zbytečně. Každý se přece má vždy snažit o co nejlepší výsledek. Ale pozor - poté se leckdo trochu zarazí a uvědomí si, že sám tak nepostupuje. Stačí si vzpomenout, jak si počínal kdysi na ZŠ a během studia SŠ. A k jakému obrázku dojde, pokud se kriticky podívá na své účinkování v roli zaměstnance či zaměstnankyně? Ať již působí ve výrobě, v kanceláři nebo se stará o krávy či jezdí jako profesionální řidič. Kdo si tu dá, jak se mezi lidmi říká, ruku na srdce? Vždyť ani bohatě placení sportovci se někdy nepřetrhnou a nehrají, jak bychom si my fanoušci přáli a představujeme si.
Jak je patrné, pokračuji v nedávno započatém díle / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cena-znamky-na-maturitnim-vysvedceni-117598/. Uvažujme, že jsme dosáhli na co nejlepší známky na maturitním vysvědčení. Rozhodně mezi přednosti a podporující prvky můžeme uvést pocit dobře vykonané práce. Přece jenom - nejen mladý - člověk prožívá uspokojení, když do určité aktivity vložil desítky a stovky hodin a hodně úsilí a nakonec dosáhl odpovídajícího výsledku. Výsledek vnímá jako zaslouženou odměnu.
Dochází ke sporům přímo v rodině. Pokud si vyslechne někoho ze svých prarodičů, neměl by se divit tzv. pevnému postoji. Jeho podstata spočívá v projevu, že pamatují docela jinou dobu a váží si jedince, který dosáhl vyššího vzdělání, než jaké měli oni sami. Kdo dříve absolvoval SŠ, byl oceňován a byla s ním spojována také příslušná společenská prestiž. Což dnes nemáme ve smyslu, že SŠ málo znamená, bere se jako samozřejmost. A navíc je dost smutným konstatováním, že vycházející jedinci mnoho neumějí, jak potvrzují četné signály z praxe, tj. z trhu práce. Pak by se mohlo zdát, že bude na podobě maturitního vysvědčení hodně záležet. Leckdo by si ze stávajících zaměstnanci a zaměstnankyň, mezi něž přicházejí, mohl říct - „dnes sice absolventi nemají valnou úroveň, ale snad ty jedničky jsou aspoň nějakým důkazem, že nejde o úplného hlupáka a nešiku“. Tady bychom mohli spatřovat pozitivní tendenci.
Jak ale vypadá odvrácená stránka? Nyní si ukážeme na odlišný praktický dodatek. Uvědomuji si, že bude mít či může mít reálný dopad na jedince, kteří se na tzv. zkoušku dospělosti právě připravují. Představíme si slečnu, která již vyrostla z tzv. telecího období. Pilně se učí a snaží se, aby byla připravena co nejvíce. Možná by se měla seznámit s důsledky, jaké ji po onom životním kroku čekají. Přiložím protikladné konkrétní příklady v praxe na trhu práce.
Jak třeba vypadá praxe? Sejdou se dosavadní pracovnice firmy a zazní - „tak ona měla samé jedničky, jo? Tak to jí to tady pořádně osolíme“ a „ať si nemyslí, že tady bude machrovat a dělat chytrou“. Asi není potřeba připojovat vyjádření a komentáře. Na jiném místě zazní - „prý ta nová měla dost špatné známky, H. z personálky říkala něco o trojkách a čtyřkách a že sotva prolezla, no, co nám to sem nastupuje za materiál?“ a „to abychom ji tady pořádně vycvičili, to zase bude práce a stresu“ či „jen aby ten frajírek neudělal víc škody než užitku“. Komplikací bývá, že nikdo neví, kam přesně nastoupí, a i když bude místo „znát“, nebude vědět, co se na něm odehrává. Zákoutí v oblasti mezilidských vztahů bývají velmi pestrá, více či méně skrytá, nějak se jevící, ale ve skutečnosti jiná. Až tady se majitelé a majitelky maturitního vysvědčení dozvědí, kolik látky a informací se učili zbytečně a že praxe vypadá docela jinak. Je hořké pocítit, jak nízká je jejich připravenost na opravdový život. Přesto by neměli rezignovat! Jde též o věc osobní cti! V neposlední řadě platí, že se mladý člověk něco dozví sám o sobě. Zde může být přínos ještě vyšší, než jaký přinesou jedničky a dvojky.
Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-co-dale-65711
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-bez-uspechu-66096
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-proces-po-nezdaru-66339
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-zkousky-a-par-zbylych-okolnosti-66614
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ucitel-zkazi-maturitu-67166
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-jeste-ucitele-kazi-maturitu-67486