Hlavní obsah
Jídlo a pití

Zdravé svačiny: cesta z otroctví snackového marketingu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wizard Michal by OpenAI DALL-E

Svačiny jsou často vnímány jako něco, co jíme, když jsme hladoví. Ale ve skutečnosti mohou být svačiny mnohem víc. Mohou nám prozradit něco o našich osobnostech, náladách a hodnotách.

Článek

🧆 Asi vám právě proběhlo hlavou, co tady blbneme s tímhle tématem? Každý přece ví, co je to svačina! Je to to menší jídlo, které se děje mezi většími jídly. Většinou je to však i ta věc, kterou jste nijak nemuseli moc připravovat, vařit nebo jinak vynakládat nějaké smysluplné úsilí, abyste jej dostali do úst. Mnohdy si jej snadno obstaráte tím, že si ho zakoupíme jako tzv. snack či rychlé občerstvení.

🥪 Svačiny jsou neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života. Jíme je, když jsme hladoví, když se cítíme unavení, když chceme prokrastinovat a odvést pozornost od práce nebo když se prostě jen chceme odměnit. A naše volba svačiny tak o nás může vypovídat mnohé.

🥗 Pokud si vybíráme svačiny, které jsou vyrobeny z přírodních surovin a jsou eticky vyrobeny, znamená to, že nám záleží na životním prostředí a na sociálních podmínkách, za kterých jsou tyto potraviny vyrobeny. Svačiny jsou tedy více než jen něco, co jíme, když jsme hladoví. Jsou to také způsob, jak vyjadřujeme sebe sama a své hodnoty.

Svačiny však nejsou jen o tom, co jíme. Jsou také o tom, jak s ostatními sdílíme jídlo. Svačiny mohou být také důležitým nástrojem pro vytváření vztahů. Když si s někým dáváme svačinu, ukazujeme mu, že nám na něm záleží a že chceme trávit čas v jeho společnosti.

🤗 No a jak se svačiny používají v sociálním kontextu při vytváření vztahů:

  • Rodiče nabízejí svým dětem svačinu, aby jim ukázali svou lásku a péči.
  • Přátelé či partneři si dělí svačinu, aby si vytvořili pocit intimity a soudržnosti.
  • Pracovní kolegové si sdílejí svačinu, aby si navázali přátelství a zvýšili týmovou spolupráci.

🌭 Nevím, jestli jste si toho všimli, ale vnímáte taky, že se vlastně příchodem mileniálů klasické pracovní obědy vytratily z našich životů? V podstatě se dnes už díky tvrdé pracovní vytíženosti stal ze svačin celodenní jídelní trend. Většina lidí dnes bere svou chvíli pro svačinu jako příležitost zpomalit rychlé pracovní tempo.

🥐 Je to chvíle rozjímání, kdy se snažíme vytratit se s jídlem do ticha. Prostě je to chvíle, která vyrovnává duševní i tělesná rovnováha a je jí přikládána velká důležitost. A tak se to děje několikrát za den.

🧇 Nelze se proto divit tomu, že se většina potravinářských gigantů začala v čase specializovat na rychlé občerstvení a svačiny jako na jeden z důležitých zdrojů svých příjmů. Problém nastal v okamžiku, kdy se však svačina, původně sociální kontext pro tvorbu vztahů v rodině, komunitě a mezi přáteli, začal díky reklamě těchto koncernů měnit na cosi jiného.

🍩 A tak jsem dnes doslova obětmi reklamy, která nám začala tvrdit, že být součástí něčeho většího, co nás přesahuje, lze jedině s jejich produktem. Poslední reklama na Lay's je toho zářným příkladem. No Lay's, No game.

👉 Reklamy na snacks jsou velmi účinné při manipulaci s naším vědomím. Mají několik společných prvků, podle kterých tuto manipulaci poznáte:

  • Zábavnost: Reklamy snaží být zábavné a vtipné, aby upoutaly pozornost diváků. A často v nich vystupují celebrity či influenceři.
  • Přátelství: Reklamy často ukazují lidi, jak sdílejí rychlé jídlo - snacks s přáteli, aby vytvořily pocity sounáležitosti.
  • Spokojenost: Reklamy často ukazují, jak rychlé jídlo snacks může být chutné a uspokojivé, aby povzbudily touhu po nich a pocitu naplnění po jejich konzumaci.

To, že se z toho po několika desetiletích povzbuzování může stát závislost, to jaksi nikomu nedošlo. A že ani po mnoha letech konzumace zrovna pocity naplnění či uspokojení nějak nepřicházejí. Zato přišlo něco jiného a tím byl a je silně negativní dopad na naše zdraví, jak fyzické, tak duševní:

💪 Fyzické zdraví

  • Nárůst hmotnosti a obezita: Snacky jsou často bohaté na kalorie, tuky a cukry, což může vést k nárůstu hmotnosti a obezitě. Obezita je spojena s řadou zdravotních problémů, včetně srdečních chorob, cukrovky, rakoviny a některých typů mrtvice.
  • Zvýšené riziko chronických onemocnění: Snacky jsou také často bohaté na soli a nasycené tuky, což může zvýšit riziko chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby, cukrovka a některé typy rakoviny.
  • Zhoršení zdraví zubů: Snacky, které jsou sladké nebo kyselé, mohou snadno poškodit zubní sklovinu a vést k tvorbě zubního kazu.

🤯 Duševní zdraví

  • Zvýšené riziko deprese a úzkosti: Studie ukazují, že lidé, kteří konzumují více snacks, mají vyšší riziko deprese a úzkosti. To může být způsobeno tím, že snacks jsou často konzumovány jako reakce na stres nebo jiné negativní emoce.
  • Zhoršení soustředění a pozornosti: Snacky, které jsou bohaté na cukry a kofein, mohou zhoršit soustředění a pozornost. Což může být obzvláště problematické pro děti a studenty.

🥰 Jak omezit nadměrnou konzumaci snacks?

  • Vybírejte si snacks, které jsou nízkokalorické, nízkotučné a nízkosacharidové. Dobrými příklady zdravých svačin jsou ovoce, zelenina, ořechy a semena.
  • Nekupujte si snacks domů, pokud je nemáte v plánu jíst jako součást zdravého jídelníčku. Když si chcete koupit snacks, vyberte si malou velikost.
  • Pokud cítíte, že máte chuť na snacks, zkuste nejprve vypít sklenici vody nebo si dát pohyb – třeba krátkou procházku.

Potravinářské koncerny nám chtějí prodat, že láska k určitým pochutinám je součástí naší identity. Pravda je, že to, co jíme, je součástí toho, jak vidíme sami sebe a své životy. A proto přemýšlejme přátelé.

Nebuďme proto otroky snack marketingu! Nenechme si diktovat, co máme jíst na svačinu! Vraťme se k chuti skutečného jídla a vytvářejme si nebo vybírejme svoje svačiny s láskou sami! Protože svoboda začíná v našem jídelníčku!

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz