Hlavní obsah
Zdraví

Ozempic vs. rychlé svačinky: kdo vyhraje?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Flickr by Judy Baxter

Lék Ozempic pomáhá lidem zhubnout až 15 % jejich tělesné hmotnosti. Rychlé svačinky jsou naopak plné kalorií, cukru a soli. Kdo vyhraje v tomto souboji?

Článek

Nový lék na snižování hmotnosti Ozempic vyvolává velký rozruch. Je velmi účinný a má jen málo vedlejších účinků. To by mohlo vést k masivnímu snížení obezity, což by mělo pozitivní dopad na zdraví lidí i na ekonomiku. Tento léčivý přípravek je však primárně určen dospělým pacientům, kteří se léčí s diabetem 2. typu a patří do skupiny analog GLP-1 (tj. cukrovka tzv. II. typu).

👁️ Ozempic funguje tak, že snižuje chuť k jídlu a pomáhá tělu spalovat více kalorií. V klinických studiích pomohl lidem zhubnout až 15 % jejich tělesné hmotnosti. Tyto výsledky byly pozorovány u lidí, kteří dodržovali dietu a cvičili. Lék je již schválen pro použití v České republice a dalších zemích světa. Lék Ozempic vyrábí společnost Novo Nordisk A/S. Podobný přípravek s názvem Wegovy se používá k chronickému řízení hmotnosti a pomáhá při hubnutí. A právě jeho rozšíření do širšího povědomí by mohlo vést k revoluci v boji proti obezitě.

Nová studie zjistila, že počet Američanů užívajících léky na cukrovku a obezitu Ozempic, vzrostl v posledních letech o 300 %. Studie rovněž zjistila, že více než 65 % všech předpisů v USA na tyto léky bylo v roce 2022 napsáno na Ozempic. Tento nárůst je způsoben především tím, že lék byl schválen pro použití v širším spektru pacientů. Poradenská firma Morgan Stanley odhaduje, že počet pacientů užívajících léky GLP-1 by mohl do roku 2035 dosáhnout čísla 24 milionů obyvatel USA, tedy téměř 7 % americké populace.

🤠 A teď pojďme trochu drcnout do problému. Mají se potravinové Big Food společnosti (PepsiCo, General Mills, Hershey, Mondelez) sázející na rychlé svačiny něčeho obávat? Protože jejich mantra zisk je nyní v ohrožení. Reakce netrvala dlouho – společnost Kellogg oznámila, že její divize snacků se bude jmenovat Kellanova. Společnost se chce rozdělit na dvě samostatné společnosti do konce tohoto roku.

Použití „Kell“ rozpoznává spojení nové společnosti s Kellogg, zatímco latinské slovo „nova“, což znamená nový, má signalizovat její ambice stát se globální velmocí v oblasti snackingu. Rychlé svačiny jsou nezdravé, protože obsahují velké množství cukru, tuku a soli. Tyto živiny mohou přispívat k obezitě, zubnímu kazu, vysokému krevnímu tlaku, srdečním chorobám a dalším zdravotním problémům, třeba zvýšení úzkosti a depresím.

Společnosti, jako je Kellogg, se snaží tyto skutečnosti skrýt přejmenováním svých prodejen, v budoucnu asi uvidíme i přejmenování či update jejich značek, aby se zdály zdravější. Tento marketingový tah je však pouze zavádějící a neříká nic o skutečných složkách těchto potravin.

🍫🍿🍩 Sázka Big Food na snacking začala nabývat na zrychlení zhruba před deseti lety. Jenže přišel covid, celkové prodeje potravin klesly a nákupy rychlých svačinek šly logicky stranou. Po covidu se ještě zvýšily vstupy, především ceny energií. Očekávalo se podle studií Accenture, že americký trh se slanými pochutinami poroste od roku 2022 do roku 2027 o 6 % ročně a sladkých o 4,6 %. A protože generace Z svačí častěji než její rodiče, výhledy byly pro potravináře skvělé.

Jenže rozvoj Ozempicu a dalších léku podporuje pacienty více v tom se těmto „zdravým“ výrobkům vyhýbat. No, a protože se již děje, předpokládá se, že klesne spotřeba pečiva a snacku obecně cca až o 3 %. A bude i hůře, je třeba brát v potaz to, že se nové stravovací návyky lidí používajících léčbu Ozempicem (Wegovy) rozšíří i na jejich širší domácnosti a přátele, kteří se je v jejich úsilí budou snažit podporovat.

To, co zatím, podotýkám, zatím brání skutečné válce na trhu je to, že léky GLP-1 jako Wegovy a Ozempic jsou drahé, s katalogovou cenou zhruba 1 000 $ měsíčně. A zatím nezískaly důvěru největších zdravotních pojistitelů, aby je zařadily mezi své podporované programy, tudíž si je hradí sami klienti.

Lidé, kteří nejčastěji konzumují co nejlevnější, avšak nezdravé jídlo, si pravděpodobně nebudou moci dovolit ani drahé léky na snižování hmotnosti. To by naopak mohlo vést paradoxně k nárůstu prodeje tohoto občerstvení. Proti většímu šíření a ohrožení snacků mluví nejen cena, ale též nutnost dlouhodobého užívání.

👉 Léky na snižování hmotnosti jsou výborně účinné. Pokud však pacienti přestanou s léčbou, jejich účinky vymizí a pravděpodobně se jim vrátí i ztracená hmotnost. V podstatě, chcete-li zůstat hubení, stanete se závislými. Otázkou je, zdali na lupíncích či brambůrkách anebo léku na snížení hmotnosti.

Nic nevzniká samo přes noc. Pokud nepřijdou lékové společnosti s jiným konceptem, třebas ve formě snadněji aplikovatelné tabletky, která bude x-násobně levnější, nepohne se žádná hora. A společnosti potravinářské budou moci pracovat na zdravějším vylepšení svých produktů, protože si zcela určitě nebezpečí hrozící jim z této strany uvědomují. Takže aspoň v tomhle ohledu se snad zablýskne pro nás spotřebitele na lepší časy.

🛬 Na závěr jednu soukromou úvahu. Co by třebas pomohlo k šíření Wegovy, může být věc na první pohled s tímto lékem naprosto nesouvisející. Letecké společnosti a sami výrobci letadel neustále hledají způsoby, jak snížit spotřebu paliva a hmotnost letadel. Jedním z nových způsobů, jak toho dosáhnout, by mohly být právě léky na hubnutí, jako je Ozempic a Wegovy. Takže se jim rozhodně vyplatí podpořit tento lék přímo i nepřímo.

Pokud by průměrný cestující zhubl jen 4,5 kg, ušetřila by společnost United Airlines 80 milionů dolarů ročně. Pokud by zhubl průměrný cestující na všech letech, ušetřily by letecké společnosti miliardy dolarů ročně. Ne, toto není vtip. Obezita je jedním z hlavních problémů leteckých společností, protože těžší letadla spotřebují více paliva.

Léky na hubnutí by mohly mít dopady i na další odvětví, jakými jsou potravinářský průmysl, oděvní průmysl a kosmetika. Prostě revoluce se blíží. A v rukou ji vlastně držíme i my. Svými stravovacími návyky. Protože ty v sobě skrývají ještě jeden mnohými netušený rozměr. Ten vnitřní, duchovní.

😥 Strach, jako jedna z nejvíce devastujících negativních a sebeomezujících emocí, je často důsledkem našeho životního stylu. Jednou z příčin může být stravování. Každá potravina má svou vlastní hodnotu nejenom nutriční, ale i emoční, a tak jídlem můžeme léčit třeba strach. Nevěříte? Udělejte si snadný pokus. Jezte dva týdny jen samé rychlé svačinky. Pozorujte své pocity a náladu + hmotnost a zapište si je. A pak zkuste jíst dva týdny skutečně zdravě. A vyhodnoťte si to úplně stejně. A porovnejte si sami, co pro vás bylo lepší.

👌 Lidé, kteří žijí ve strachu, často konzumují průmyslově zpracované potraviny a jídla z rychlého občerstvení. Na vlastní kůži jsem si ověřil, že jakmile jsem začal jíst více zdravé, a především rostlinné stravy, strach zmizel. Otázka je, zda si tuto zkušenost bude chtít ověřit i někdo další. Konzumujete „rychlé svačinky“, nebo se stravujete zdravě?

👋 Díky za pomoc s anketou. Vyplněním i jejím šířením.

Anketa

Jaké stravovací návyky používáte?
Zdravé stravování
28,6 %
Nezdravé stravování
0 %
Kombinace zdravého a nezdravého stravování
71,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 7 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz