Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Učitel bez diplomu: Riziko, nebo šance pro české školy?

Foto: MáJana Mikovcová

Můžu učit?

Může být skvělý učitel bez diplomu? A může být špatný s ním? V době, kdy se děti raději radí s chatbotem, než aby zvedly ruku, se možná více než aprobace hodí smysl pro humor, schopnost vyprávět a opravdový zájem.

Článek

V Česku je téměř deset procent učitelů bez pedagogického diplomu – je to alarmující riziko pro kvalitu vzdělávání, nebo naopak příležitost přinést do škol svěží dávku odborné praxe? Zatímco Česká školní inspekce ukazuje, že žáci kvalifikovaných pedagogů dosahují lepších výsledků, nadšenci bez papírů upozorňují na sílu charisma, zkušeností a inovativních přístupů.

Co přináší (ne)formální pedagogické vzdělání?
Pedagogické fakulty nabízejí metodologii výuky, psychologii žáka i krizové řízení třídy. Studenti se učí plánovat hodiny, stanovovat cíle, vyhodnocovat pokrok. Tento systematický přístup je nenahraditelný, zejména v oborech jako matematika nebo cizí jazyk.
Ale titul sám o sobě nezaručuje, že učitel bude inspirativní. I aprobovaný pedagog může být suchar nebo necitlivý (ano, pořád se najdou tací, kteří dávají prvňáčkům pětky). A naopak – jsou lidé bez pedagogického vzdělání, kteří mají dar děti nadchnout. Učí mezi řádky. Pohledem, intonací, upřímným zájmem.

Proč na tom záleží
Charisma, přirozená autorita, empatie nebo schopnost zaujmout – to jsou dovednosti, které se těžko učí. Ale právě ty často rozhodují o tom, jestli dítě výuku vnímá, nebo ji jen přežívá.
Vedoucí skautů, trenéři, lektoři – ti všichni často dokážou děti přirozeně motivovat a nadchnout. Ale pozor: učit neznamená jen bavit. Škola není letní tábor. Nestačí být milý a umět pár akordů na kytaru.

Kdo a co skutečně děti motivuje?
Dobrý učitel ukazuje souvislosti. Dává výuce smysl. Je trochu showman, občas klaun. Ale hlavně – dětem na něm záleží, protože vědí, že jemu záleží na nich.
Technologie, učebnice, digitální tabule – to všechno jsou skvělé pomocné nástroje. Ale žádný z nich nenahradí živého člověka s jiskrou.

Příklad z praxe - pozvání na trochu jiný tělocvik
Do školy k nám přijel tanečník Jan Onder. Jeho energie proměnila odpor fotbalistů k tanci v překvapení, zájem a nadšení. Po pěti minutách jeho vystoupení by se roztančila i dřevěná židle. A i chlapci zjistili, že tanec není jen pro princezny. Inu – duch pedagogiky má mnoho podob.

Formální vzdělání vs. zkušenost z terénu
Je trenér horší tělocvikář než absolvent fakulty? Je výtvarník méně schopný než někdo, kdo kreslí podle Pinterestu? A není školník, který umí s pilou a hoblíkem, lepší volbou pro pracovní vyučování než učitelka, co jen ráda vystřihuje?

Postřeh z praxe:
Nová informatika podle RVP klade důraz na digitální kompetence napříč předměty. Mnoho humanitních (ne)informatiků si proto doplňuje vzdělání. Někteří se ale technologií bojí – a přestože se snaží, bez radosti z objevování inspirativní nebudou. Zato pravý geek – dokonce i žák – přinese krabici Lego robotů a nadchne celou třídu. Takového jedince má smysl pozvat k tandemové výuce :-)

Co říkají odborníci na pedagogiku?
Podle dat České školní inspekce ale žáci kvalifikovaných učitelů dosahují lepších vzdělávacích výsledků. (viz odkaz pod článkem) Jak poznamenává Zuzana Šalamounová, proděkanka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity: „Že je někdo výborný lyžař, zdaleka nemusí znamenat, že naučí děti lyžovat.“
Jinými slovy – zkušenost z praxe může být cenná, ale bez metodického rámce a schopnosti srozumitelně předávat to taky nepůjde.

Přijetí nekvalifikovaných pedagogů do výuky má svá úskalí:
– nevhodné výukové postupy,
– neznalost legislativy,
– nespravedlivé hodnocení žáků.
Jak těmto rizikům předejít?
• Tandemová výuka: praktik učí spolu se zkušeným pedagogem.
• Adaptační školení: základy didaktiky, krizová práce, právo.
• Mentoring: pravidelná setkání a reflexe.
• Supervize: nadhled externího odborníka.

Inkluze žáků už běží naplno – a teď přichází na řadu i inkluze učitelů. Vítejte mezi námi, kolegové bez diplomu :-)
Skeptický pedagog



Stačí to? Dá se učit jen praxí?

Do určité míry ano. Pedagogiku i didaktiku se lze naučit za pochodu. Ale učitelství je i otázka osobnosti. Někdo má dar od přírody, jiný ho získává roky praxe. I ten nejlepší učitel se učí – s každou třídou, každým žákem, každou chybou.
Dítě není učebnicový případ. Někdy přijde nevyspalé, jindy vyděšené. A někdy kouká z okna, protože tam se právě děje něco zajímavějšího než skloňování. A právě tehdy se ukáže, zda ho učitel umí znovu oslovit – nejen přinutit.

Umělá inteligence – co znamená pro učitele?
AI napíše esej, vypočítá rovnici i vytvoří test. Naučí skoro všemu. Má encyklopedické znalosti a je trpělivá. Ale ještě ji nikdo neviděl pohladit dítě nebo mu pošeptat: „Zvládneš to.“
V době klikacích zázraků bude možná největší výzvou to, co nelze naprogramovat – lidský zájem. Učitel bude určitě ten, kdo dítě nadchne i pro náročnější cestu.

Foto: MáJana Mikovcová

Tento inteligentní robot zastane vše. Dokáže se za vás i dobře bavit. Snad takto brzy nedopadneme…


Jak je to jinde?
V USA a Británii existují alternativní cesty k učitelskému povolání. Viz odkaz pod článkem. Ve Finsku je studium naopak přísně regulované a požaduje se striktně vysokoškolský diplom. Zároveň je toto povolání velmi dobře ohodnocené. Finský učitel má plat srovnatelný s ostatními vysokoškoláky – a povolání učitele je prestižní.
Kdyby podobné podmínky panovaly i v Česku, tento článek by byl zbytečný.

Co (ne)funguje u nás?
V českém státním systému je kvalifikace požadována, ale učitelství není bohužel dost atraktivní. Absolventi pedagogiky často do škol vůbec nenastoupí. A ti, kteří ano, odcházejí kvůli nízkým platům, přetížení a nedostatečné podpoře. Sborovny věkově stárnou. Podle dat na školách chybí tisíce učitelů.  Asi 10 % hodin učí nekvalifikovaní učitelé. A podle predikce PedF UK hrozí českému školství další navyšující trend nedostatku učitelů.


Některé soukromé školy (např. Scio) mají na věc jiný názor. Až dvě třetiny učitelů u nich nemají klasické pedagogické vzdělání – klade se důraz na osobnost, praxi a schopnost zaujmout. Například Ondŕej Šteffl - zakladatel a ředitel Scio školy to vnímá jako výhodu.
Taky NPI podporuje větší zapojení neformálních lektorů a zve do škol odborníky i rodiče.
Projekt „Host ve třídě“ přivádí do výuky rodiče, experty i bývalé žáky. Ti představují své obory a inspirují děti k poznávání.

Foto: David Mikovec

Pane redaktore, naše školství naráží na různé limity. Například naše paní uklízečka odmítá za současný plat uklízet třídu po moderní projektové výuce.

Příklad:
Naše škola má například zoo koutek. Kroužek vede studentka přírodních věd. Jak sama říká: „I zvířátka nás můžou něčemu naučit“.
„Je zde činčila, morčata, křeček, osmáci,  agapornisové a agama.  Lektorka, studentka přírodovědy, se dětem věnuje třikrát týdně. Děti se k ní chodí nejen učit, ale i ke zvířátkům uklidnit. Někteří žáci s poruchami chování mají díky zoo koutku výrazně méně konfliktů.“

Nejradši mám roztomilou činčilu, která se nechá pěkně hladit.
11letý Petr- žák s poruchou autistického spektra 
Foto: David Mikovec

Tato činčila udělá i bez diplomu spoustu užitečné zklidňující pedagogické práce :-)


A jaký je vlastně nejlepší titul pro učitele?

Naše „paní učitelka Lenka je ta nejlepší a nejmilejší učitelka na světě!
Helenka, 11 let

A uznejme – proti takové referenci neobstojí ani deset kulatých razítek. :-)

Teď vážně: Pokud se chcete stát učitelem, existují stránky Začniučit.cz.  Zde se dozvíte, s jakým titulem a vzděláním vám to půjde nejsnáze a další užitečné rady.


Jak dál ?
Je možná čas změnit otázku. Neptat se jen „kdo má diplom“, ale spíše „kdo má co nabídnout“. Otevřít školství lidem z praxe, ale zároveň posílit podporu těch, kteří se pro učitelskou dráhu rozhodli vědomě a srdcem.


Co by pomohlo:
• Zvýšit atraktivitu profese (platy, podmínky).
• Podporovat mentoring, tandemové výuky, supervize.
• Vytvářet platformy pro inspirativní lektory z neformálního vzdělávání.

Závěr:
Některé děti si na jméno učitele časem nevzpomenou. Ale pocit, jak se s ním cítily, si ponesou celý život. Kdo jim věřil, kdo je něco naučil, kdo jim pomohl vyrůst – to se nezapomíná. Takoví lidé do škol patří. Ať už přišli z fakulty, dílny, ateliéru nebo letního tábora.

Anketa

Měl by mít každý učitel pedagogické vzdělání?
Ano, formální vzdělání je základ.
50,5 %
Ne nutně – důležitý je talent a zkušenosti
32,6 %
Záleží na předmětu – u matematiky ano, u výtvarky nebo sportu méně
7,2 %
Pokud nemá diplom, měl by pracovat pod dohledem zkušeného kolegy
2,3 %
Rozhoduje osobnost – papír sám o sobě nestačí
4,1 %
Důležitější otázka je: Proč máme ve školství tak málo inspirativních lidí?
3,3 %
Celkem hlasovalo 487 čtenářů.

Učitel bez diplomu – hrozba, nebo šance? Napište do komentářů, jak byste odpověděli vy. Máte zkušenost s „nekvalifikovaným“ učitelem, který vás (nebo vaše děti) nadchl? Nebo naopak?

Zdroje:

Začni učit
https://www.zacniucit.cz/muzu-ucit#:~:text=D%C3%ADky%20novele%20zmi%C5%88ovan%C3%A9ho%20z%C3%A1kona%20mohou,postupn%C4%9B%20si%20doplnit%20pedagogick%C3%A9%20vzd%C4%9Bl%C3%A1n%C3%AD


V českých školách chybí tisíce, a podle některých i desetitisíce, učitelů. K výuce se tak dostávají i lidé bez potřebného vzdělání. Podle dat je jich asi desetina. Zástupci učitelů tvrdí, že ministerstvo školství (MŠMT) problém ignoruje.
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/578741-desetina-ucitelu-vubec-nema-ucit-msmt-to-ignoruje-zlobi-se-jejich-zastupci

Jan Koucký, autor analýzy s názvem Nedostatek učitelů, jak jej identifikovat, řešit a předcházet mu.

Teach for America


Učitelé a pedagogičtí pracovníci ve Finsku
https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/finland/teachers-and-education-staff

Ondřej Šteffl - Scio škola. Měli by učit i lidé bez formálního pedagogického vzdělání?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz