Hlavní obsah
Lidé a společnost

Sněhové vločky - diskuse o diskusi

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Děda Víťa

V peněžence jistě potřebujeme mít více peněz. Tedy - skoro všichni.

Jsem autorem článku o startu do života dvou lidí z generace, které se dnes říká „sněhové vločky“. A zamyslel jsem se trochu obšírněji nad stavem dnešní internetové diskuse.

Článek

Jsem už starší pán, za pár dní mi bude už 58 let, čím vším jsem si v životě prošel, si můžete přečíst třeba na mém profilu nebo ve velmi netradičně pojatém veřejném životopisu tady.

V každém případě jsem v listopadu loňského roku začal psát na platformu Seznam Médium a za tu dobu mi tady vyšlo už několik desítek článků. Rád píši, rád diskutuji, rád sdílím své názory a (možná trošičku neskromně) jsem přesvědčený, že už ve svém věku možná mám co říci.

Je ale vždy zajímavé, podívat se do diskuse k článku a kolikrát se pousmát, nad čím vším a jakým způsobem dovede internetová masa povětšinou anonymních lidí (čest výjimkám) také diskutovat.

Konkrétní článek o „sněhových vločkách“ je na veřejnosti už tři dny, a za tu dobu nasbíral celkovou čtenost o dost více než 33.000 osob. Tenhle článek o diskusi k němu píšu dne 27. 6. 2024 ve 14:44 hodin, kdy mám pod původním článkem už 206 diskusních příspěvků. Jsou tam přitom několikrát i opakované názory a reakce jednoho a téhož diskutujícího.

Nuže - zajímavost číslo 1:

Svým názorem do diskuse pod článek přispěje něco mezi 0,6 až 1,0 % čtenářů. OK. Nic ve zlém, je to (relativně) zanedbatelný počet.

Článek z pohledu autora:

Inu, článek měl být o tom, že

  1. Náš stát produkuje absolventy VŠ v nevhodné struktuře vzdělávacích oborů - jinými slovy, dětských lékařů je málo, v článku zmiňovaných (prosím, bez jakékoliv urážky) „kulturních antropologů“ je moc. Zdaleka ne každý vysokoškolák si pak najde práci ve svém oboru, a zdaleka ne každý vysokoškolák pak pracuje v jakémkoliv oboru, kde je vůbec důležité mít vysokou školu.
  2. Ceny bytů a vůbec nemovitostí jsou u nás přemrštěné, vzhledem k reálně dosahovaným platům na trhu práce, tedy alespoň podle názoru autora. Není přece možné, aby byt v paneláku, starý klidně 40 let, stál bez mrknutí oka třeba šest, sedm milionů korun (o bytech stavěných novými developery a s lokalitou například v Praze pak už nemluvím vůbec).
  3. Článek měl mladé lidi připravit na určité nestandardní situace, ke kterým během života běžně dochází (například, že každý vztah nevydrží věčně, že je dobré o takových věcech přemýšlet a i když to není příliš oblíbené, připravovat se na ně trošku dopředu).

Z pohledu autora se vám článek zřejmě líbil - soudím tak z toho, že má opravdu poměrně velkou čtenost, přečte si ho cca 200 - 800 osob každou hodinu, a navíc počet lidí sledujících autorovy články narostl z původních 154 osob na současných 164 osob - tedy cca 10 z vás moje články po přečtení „sněhových vloček“ začalo nově speciálně sledovat - děkuji vám za to.

A teď k té diskusi :

Fakt jsem si dal tu práci, a četl, a počítal. A došel jsem k těmto závěrům:

Diskutujete sami se sebou, argumentujete si navzájem - celkem 20 případů.

To je super, od toho ta diskuse je, to tak má být. Pokračujte, prosím.

Vadí plazmová televize - názor je zveřejněný 8×.

Ano, skutečně, omlouvám se za svou chybu. Už jsem psal, že je mi 58 let, doma se na televizi moc nedíváme, máme jen jednu, což je úplně obyčejný stařičký barevný Philips - jistě ještě starší, než byly plazmové televize. Nicméně - má dostatečně velkou obrazovku, funguje, je v provozu a nic nás nenutí do toho jej měnit. A vzhledem k tomu, že televizní odborník doopravdy nejsem, fakt netuším, jestli ta nejmodernější televize je plazmová, LCD, OLED nebo QLED, nebo má ještě nějakou jinou technologii.

Děkuji tedy za upozornění (fakt stačilo jednou), příště si budu takovéto maličkosti raději ověřovat na internetu dříve, než je sem napíšu. Ale nedomnívám se, že zrovna slovní spojení „plazmová televize“ je v článku to nejpodstatnější.

Vadí záměna titulů - absolvent kulturní antropologie je Mgr., nikoliv Ing. - názor zazněl v diskusi celkem 7×.

Víte, finanční poradenství jsem vykonával v letech 1999 až 2022, tento konkrétní článek byl převyprávěním mého příběhu, který se stal někdy kolem roku 2018. Opět se omlouvám za nepřesnost - doteď si pamatuji JMÉNO klientky i klienta (kvůli GDPR ovšem v žádném případě nezveřejním), nikoliv ale jejich přesný vysokoškolský titul. Smyslem bylo říci, že oba byli vystudovaní vysokoškoláci a oba měli problémy s nalezením odpovídající práce.

Fůůůj, napsal to „finanční poradce“, to nemá smysl číst. Názor zazněl v diskusi 7×.

Inu, lhal bych, kdybych nepřiznal, že „finančních poradců“, kteří mysleli jen na sebe a ne na klienta, neznám snad milion. Lidí, kteří si mysleli, že se v tomto oboru dají vydělat fantastické peníze čistým oblbováním klientů, prošlo tímto zaměstnáním mnoho.

Ostatně, internetem na tohle téma koluje celá řada dost profláknutých vtipů, uvedu jen jeden kratičký za všechny : „Sejde se kuchař, automechanik, holič, vrátný a negramotný chlap. Nesmějte se, to není vtip! To je úvodní školení firmy OVB!“

Věřte mi, nebo ne (a klidně mi to dejte najevo v diskusi i pod tímto článkem), ale znám také desítky kolegů, kteří tuhle práci vykonávali a vykonávají velmi profesionálně a poctivě.

Do které kategorie byste vy sami asi zařadili mě, o tom si můžete přečíst třeba tady (článek je o tom, jak lehce se zadluží i velmi vzdělaný člověk), tady (jak si dobře míněnou radou způsobíte několikahodinový policejní výslech), nebo třeba zde (moderní pohádka o tom, jak až nesmyslné nároky na práci poradců má Národní banka). Těch článků je tam i víc, ale nechci otravovat, v případě zájmu si je z mého profilu vyzobejte sami.

Články za autora píše umělá inteligence AI - vyskytlo se 4×.

Pokud vím, na operaci mozku jsem nikdy nebyl. Čip v hlavě nemám a články si zatím všechny a vždycky píšu sám. Čestný pionýrský. Ale ty, kdo jsou přesvědčeni o tom, že Země je i tak přece placatá, na svou stranu asi ani tak neobrátím.

AI ovšem umím i využívat - například když studuji angličtinu, konverzuji přitom s umělou inteligencí na svém tabletu a nechávám si od ní opravovat chyby.

AI občas využiju i tady na Seznamu - i když zatím pouze a výhradně k tvorbě obrázků. Editor nám totiž pustí jako fotografii k článku buď to, co jsem nafotil já sám (zmáčkl jsem spoušť), nebo to, co mi autor (ten, kdo zmáčkl spoušť) vyloženě dovolil použít, nebo to, co je veřejně dostupné a přístupné na internetu zdarma (licence Creative Commons).

Jenže občas se stane, že svou vlastní fotku nemám, kolegiálního autora také ne a vhodný obrázek v licenci „zdarma“ na internetu nenajdu. Potom požádám AI, aby požadovanou fotografii vytvořila za mne, a fotku vám připojím ke článku - tam je ovšem autorství AI přímo uvedeno - viz například článek zde, a v jeho úvodní fotce si klikněte na tu kulatou ikonku „I“ vpravo dole.

Čisté urážení autora za cokoliv - celkem 4× :

Článek je „blábol“ - vyskytlo se 3× :

Autor je pesimista - vyskytlo se 6× :

Zajímavé je, že tyto posty jsou vždy od Seznamem doposud neověřených profilů - tedy od těch, co nemají modrou „kvačku“ u jména. Věřte mi, že jsem splachovací. Přečtu, pobavím se, pokrčím rameny, pomyslím si, že autor takového příspěvku má malého…, hodím za hlavu a zapomenu. Doopravdy.

Autor článku lže - tohle je v diskusi 16× :

Článek je fikce - to jste napsali 4× :

Většinou ovšem nepodepřeno žádnými důkazy. Takže ve zkratce: Jako každý literární autor, i já mám právo na „autorskou licenci“. Jak si v diskusi správně povšiml jeden z diskutujících, nepatřím k investigativním novinářům „Seznam zpráv“, ale k obyčejným lidem „Seznam médium“.

Skutečnost je taková, že ani jeden ze článků, které jsem zatím publikoval, nebyl vylhaný a vymyšlený. Ale někde píšu „na motivy“ skutečné události, především proto, že skutečně dokonale popsaný příběh by byl příliš dlouhý, příliš nečitelný, nezáživný na čtení. Důležitý je především obsah článku, nikoliv třeba typ televizní obrazovky, na jaký se člověk v článku díval. Tak proto.

Na druhou stranu, názor

Autor má pravdu - zazněl v diskusi celkem 7×, a situace, kdy mne některý z diskutujících obhajuje před ostatními, se objevila celkem 11×.

Děkuji za podporu. Vážím si jí.

Vadí název „domovní daň“ - celkem 2× :

Nuže, vězte, že „domovní daň“ je naprosto totéž, jako „daň z nemovitosti“. Budete-li hledat na Googlu, zjistíte, že se oba termíny používají naprosto rovnocenně.

Kluk ze strojárny nemůže najít práci je pitomost - 4× :

Nevím, jak to tenkrát bylo. Ani nevím, nakolik se jednalo o kvalitního studenta, byť titul „Ing.“ před svým jménem měl. Ale vím, že ten týpek skutečně po studiu brigádničil v McDonaldu a po večerech doma za peníze skládal počítače, když se zájemce o ně někde namanul. Také si přivydělával různými brigádami - třeba jako skladník nebo stěhovák. Právě tak, jako slečna pracovala v obchodě za kasou. Neptejte se mě proč, já to netuším. Nesoudil jsem své klienty, snažil jsem se jim pomáhat.

Diskutující je odborník na hypotéku, nemohlo to být tak, jak pán popisuje. Pojištění není povinné. Byt je předražený, úroky jsou jinak. Atd., atd., celkem 5× :

Nuže, cenu bytu jsem odhadl velmi přesně, naopak se nám ji tenkrát povedlo ještě o 100.000 Kč snížit, díky rychlému jednání a vstřícnosti prodávajícího. Financováno bylo do 80% odhadu hypotékou (s tehdy platným zvýhodněním pro mladé), a zbylých 20% hotovostí a řádným úvěrem ze stavebního spoření té slečny (protože vám banka řekne, že si nemůžete vzít 100% hypotéku, ale povolí vám další „dofinancovávací úvěr“, třeba ze stavebka, zvláště když použijete stavebku z té samé finanční skupiny. Reálný český Kocourkov, prostě je to tak). Protože příjmy obou lidí dohromady byly fakticky na hraně, pod hypotéku se ještě podepsali oba rodiče té slečny jako dobrovolní přistupitelé k úvěru. Pak nám banka úvěr poskytla.

Reálnou úrokovou sazbu hypotéky s přesností na dvě desetinná místa s fixem na prvních 5 let, jakou mladý pár dostal, si už po těch letech fakt nevybavuju, byl bych Copperfield, kdybych měl takovou paměť. V tomto případě jsem se ale doopravdy podíval na internet, a nastřelil jsem tam úrokovou sazbu, za kterou bych byl pravděpodobně schopen sjednat daný úvěr dnes, tak, aby to bylo aktuální.

No a pohádku o bance, u které by nebylo povinné pojistit si zastavenou nemovitost při hypotéce, jsem opravdu ještě nikdy neslyšel, za 22 let své praxe jsem se s tím ani jednou nesetkal. Pojištění zastavené nemovitosti požaduje banka 100% vždy, bez výjimky.

Naopak pokud měl diskutující na mysli krycí životku k hypotéce, tak ta opravdu sjednána nebyla. Ne proto, že by ji mladí nepotřebovali, ale proto, že už jim na ni fakt nezbývaly peníze. Riskli jsme to tenkrát, že se jim nic nestane.

„Za všechno špatné můžou komunisti“ - tak tenhle názor jsem v diskusi našel 4×.

To jako fakt ? Vedoucí úloha strany u nás přece skončila v roce 1989. Píše se rok 2024, je 35 let poté, komunisty už nemáme ani v parlamentu.

Diskusní příspěvek je na úplně jiné téma, než o kterém se píše v článku, prostě něco, co s tím vůbec nesouvisí. Uveřejněno 4×.

Dost složité k pochopení. Proč to tam diskutující psal? Použiju osvědčený recept, hodím za hlavu a zapomenu.

Tož tak.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz