Hlavní obsah
Umění a zábava

Svalnatý statečný Charles Bronson. „Dvacet dolarů? To je dost peněz!“

Foto: Wikimedia Commons - Herald American, Public Domain

Charles Bronson v roce 1966

Jen málokterý western je už po generace tak populární jako Sedm statečných. A to přesto, že jde o remake japonského samurajského eposu. Světovou slávu Sedmi statečným přineslo hlavně skvělé obsazení. Včetně Charlese Bronsona.

Článek

Kdybych měl říct, která ze scén filmu Sedm statečných je moje nejoblíbenější, asi by to byla ta, kdy jdou vůdce budoucí sedmičlenné party Chris (Yul Brynner) a jeho hlavní parťák Vin (Steve McQueen) naverbovat třetího. A ptají se někde v širých pláních muže, který vykoukne ze dveří kamenné chajdy, jestli je u něj muž jménem O´Reilly. On je pošle za dům, kde mu jakýsi chlápek seká za jídlo dříví.

Chris a Vin k němu přijdou a první říká: „Prej jsi švorcovej.“ „Ne, dělám to, protože jsem unuděnej milionář,“ odtuší O´Reilly. „Hledám šest chlapů na hlídání vesnice, jižně od hranic,“ pokračuje Chris a O´Reilly se zeptá: „Kolik je těch druhejch?“ „Třicet“ „Vaše vyhlídky vám nezávidím, pane,“ praví s okázalým nezájmem O´Reilly.

Chris to zkouší: „Prej už jsi jednou šel proti větší přesile.“ „Jo, ale zaplatili mi šest set dolarů,“ říká O´Reilly. Do věci se vloží Vin: „A prej jsi to v Salinasu vyčistil za tejden.“ „Za to mi dali osm set.“ „Stojíš dost,“ konstatuje suše Vin a O´Reilly přisvědčuje: „Jo, máš pravdu, stojím dost.“

Vtom se do rozhovoru vloží Chris s nabídkou: „Tohle je za dvacet dolarů.“ Na to se O´Reilly otočí ke špalku a seká dál. Oba pistolníci pochopili absurditu své nabídky a odcházejí, ale ještě než stačí zajít za roh, O´Reilly odloží sekeru, obrátí se na ně a zavolá památnou větu: „Dvacet dolarů? To je dost peněz!“ A je, takříkajíc, ruka v rukávě.

Foto: Wikimedia Commons - Fox Film Corporation, Public Domain

Sedm statečných

Na tom, jak výraznou postavou v Sedmi statečných je právě Bernardo O´Reilly, zjevně muž mexicko-irského původu, se nepochybně podepsal, tedy pro nás Čechy, jeho klasický DVDčkový dabing z roku 1994. Všechny hlavní postavy dabují skuteční mistři svého oboru (mj. Pavel Soukup, Václav Postránecký, Pavel Trávníček, Oldřich Vlach, Alois Švehlík ad.), a O´Reilly je dabingovým mistrovským dílem Jiřího Bartošky, který dokázal Charlesi Bronsonovi dodat i podstatný kus svého charismatu.

Bronsonova role v Sedmi statečných je totiž mnohem hlubší než jen postava drsného bojovníka. Bernardo je původně motivován pouze penězi (i když jich je málo), ale postupně si vytvoří silné přátelské pouto s dětmi vesnice, které ho obdivují.

Bronsonovo herectví je tady mistrovské. S minimem dialogů a s kamennou tváří, která byla jeho poznávacím znakem, dokázal vyjádřit vnitřní proměnu svého hrdiny. Jeho nejdojemnější scény jsou právě ty s dětmi, kdy se jeho chladná maska rozpouští a ukazuje se jeho - patrně nikdy v osobním životě nenaplněná - otcovská, starostlivá stránka.

Role Bernarda O´Reillyho se proto stala pro Bronsona klíčovou, protože ukázala jeho široký herecký rozsah. Toho, že dokázal důvěryhodně předvést drsného pistolníka a zároveň muže se schopností hlubokého citu, zvlášť vůči dětem, si všimly filmové produkce po celém světě. A tak se právě díky Sedmi statečným stal Bronson velmi populárním, obzvláště v Evropě, kde byl brzy vyhledávanou hereckou hvězdou.

Příběh filmu Sedm statečných (The Magnificent Seven) z roku 1960, který režíroval John Sturges, není originální. Je to mistrovská adaptace japonského mistrovského díla, filmu Sedm samurajů (1954) od legendárního režiséra Akiry Kurosawy. V japonském originálu je chudá vesnice ohrožována bandity a její obyvatelé si najmou skupinu samurajů bez pána (roninů), aby je chránili. Americká verze přenesla tento koncept do prostředí Divokého západu. Samurajové se proměnili v pistolníky a japonská vesnice ve vesnici mexickou zužovanou bandity vedenými přímo ukázkovým rarachem Calverou. Základní samurajská myšlenka tu zůstala zachována: hrstka profesionálů se postaví na stranu slabých, ačkoli je odměna jen symbolická, a bojuje za správnou věc.

Ona drsnost, kterou podporovala i tvář zbrázděná hlubokými vráskami, nespadla z nebe. Pravé Bronsonovo jméno znělo Charles Buchinsky a narodil se v roce 1921 v pensylvánském hornickém městečku do chudé rodiny s litevskými kořeny jako jedno z patnácti dětí. Musel začít pracovat už v deseti letech a v dospívání dřel v uhelných dolech, kde si vypracoval drsný vzhled, stoickou povahu a mohutnou muskulaturu - ostatně, mezi Sedmi statečnými je právě O´Reilly jednoznačně nejmohutnějším chlapem.

K herectví se dostal poměrně bizarním způsobem - během druhé světové války sloužil u letectva a po návratu domů využil vládního programu pro válečné veterány, jímž bylo studium herectví. V 50. letech začal hrát první role a jméno si změnil v době mccarthysmu, tedy známé štvanice na vše takzvaně „neamerické“ - šlo o to, aby jeho příjmení neevokovalo slovanské kořeny.

Sedm statečných byla první Bronsonova velká role. O tři roky později následoval další slavný film Velký útěk (The Great Escape). V roli „krále tunelů“ Dannyho Velinského předvedl svou typickou odhodlanost a neústupnost, což z něj udělalo hvězdu vedle Stevea McQueena, jenž si zahrál hlavní roli.

Zcela zásadní roli sehrál v roce 1968 Bronson v dalším i Čechy milovaném westernu, tedy v etalonu spaghetti westernů Tenkrát na Západě (Once Upon a Time in the West) italského režiséra Sergia Leoneho. V roli tajemného pistolníka s foukací harmonikou Bronson definitivně potvrdil svůj statut mezinárodní hvězdy. Jeho tichá, ale silná přítomnost na plátně, podtržená opakovaným geniálním motivem foukací harmoniky skladatele Ennia Morriconeho, z něj udělala v pravém slova smyslu ikonickou westernovou postavu.

Za vrchol Bronsonovy kariéry je obecně považován film Přání smrti (Death Wish) z roku 1974. V roli architekta Paula Kerseyho, který se po brutální vraždě své manželky a znásilnění dcery stane samozvaným mstitelem, se Bronson stal zásadní tváří temného a drsného thrillerového žánru. Film navíc výborně zapadl do americké atmosféry těch let, kdy se veřejnost potýkala s rostoucí kriminalitou a toužila po větší spravedlnosti.

Ačkoli Charles Bronson, který zemřel v roce 2003, nikdy nebyl typickým hollywoodským krasavcem, patřil mezi nejautentičtější osobnosti z této „továrny na sny“. Právě tím se lišil od mnoha svých kolegů. Jeho filmové postavy dokázaly mlčky a s klidnou rozvahou vykonat spravedlnost, i kdyby někdy balancovala na hraně zavedených zákonů. Toho si na jeho filmech můžeme cenit dodnes.

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Bronson

https://www.csfd.cz/tvurce/364-charles-bronson/biografie/

https://dvojka.rozhlas.cz/charles-bronson-prestavitel-drsnych-chlapu-exotickeho-vzezreni-9300161

https://www.idnes.cz/technet/pred-100-lety/pred-100-lety-charles-bronson-sedm-statecnych.A211103_153837_pred-100-lety_vov

https://www.csfd.cz/film/18777-velky-utek/prehled/

https://www.csfd.cz/film/5911-tenkrat-na-zapade/prehled/

https://www.csfd.cz/film/12971-prani-smrti/prehled/#google_vignette

Další díly volné série portrétů Herecké idoly filmů našeho mládí:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz