Hlavní obsah

Škola a jiné postupy a možnosti podílu rodičů

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Rodiče by se jistě měli aktivně podílet na školní docházce svých dětí. Pokud z nich něco chtějí mít, tak jenom udělat svačinu a poslat je na výuku stačit nebude. Někteří nedosáhnou žel ani sem!

Návštěva rodičů ve škole může vystupovat jako inspirativní prvek. Někdy ovšem přinse přilití oleje do ohně. Jeden z rodičů začne druhého vinit z jeho nízké osobní odpovědnosti a z nezájmu o školní prospěch vlastního dítěte. Poté…

Článek

Vynořuje se několik možností, jak by se dalo ve škole postupovat jinak. Je jasné, že po prázdninách se děti vracejí tak trochu jiné. Část dospělých hovoří a stěžuje si na jejich zvlčelost, byť se na jejím vytváření a upevňování sami dost podíleli.

Místo aby nadále dbali na dodržování rozumných hranic a pravidel, ponechávají procesům o dost volnější průběh, někdy zcela. Druzí váhají, zda by měli svoje potomky nutit nebo aspoň trochu vést k opakování učiva. Sami si vzpomínají, jak jim kroky jejich pra/rodičů byly nepříjemné a jak se jim snažili vyhýbat. Jenže dnes mají jiné pohledy. Nebo se z tehdejších dětských doposud nevymanili? Třetí uskuteční několik pokusů a brzo rezignují. No zkusili něco dělat, ale když… a následuje vyjmenování řady překážek, ať již se děje pouze v jejich hlavě, při rodičovské rozmluvě mimo děti a/nebo při setkání s jinými rodiči. Mimochodem - vzájemná návštěva tu může vystupovat jako docela inspirativní prvek. Někdy ovšem slouží pouze jako přilití oleje do ohně. Jeden z rodičů začne druhého vinit z jeho nízké osobní odpovědnosti a z nezájmu o školní prospěch vlastního dítěte. Následně jsou uváděny negativní osobní vlastnosti, které po něm ratolest zdědila atd. Mnozí uvedené a navazující děje jistě dobře známe.

Jak by ony jiné cesty mohly vypadat. Uvědomuji si, že význam vyjmenovaných slov je velký, rovněž tak připomenutí zásad dělení, zlomků, procent, rovnic, základních poznatků z prvouky, zopakování slovíček cizích jazyků atd. Přesto se mi zdá, že lze zvolit přitažlivější a zároveň pro život užitečnější cesty a metody. Níže je několik námětů k zamyšlení:

+ jak vypadají znaky kamaráda/ky a co přesně znamenají

+ jak vypadají moje hodnoty, proč je mám, jak jsem k nim dospěl a co s nimi budu dělat v dalším období, nakolik a jak je prosadím

+ co jsem zažil zajímavého během prázdnin a která část by koho mohla zajímat a proč

+ dokážu o svých prázdninových zážitcích pomlčet, ukáznit se a nejprve si vyposlechnout kamaráda/ku?

+ co jsem zažil kladného v minulém školním roce a co přímo v ZŠ

+ jak na mě působila DV / distanční výuka /, pokud se mě kdysi týkala, co jsem při ní ne/dělal a proč a jaké se asi objeví dopady

+ čím bych ze svých poznatků, dovedností, zážitků a schopností mohl ostatní kladně zaujmout, jak bych to měl provést, unesu případný nezdar?

+ jaký přesně je můj vztah ke sféře moderních informačních a komunikačních technologií

+ jak a v jakém rozsahu dokážu ovlivnit pozitivní sociální atmosféru ve třídě

+ co jsem se doposud naučil v oblasti mezilidských vztahů

+ nakolik umím přispívat k rozvíjení a obohacování vztahů kolem sebe

+ kdybych byl/a ministrem, co bych změnil/a na naší ZŠ apod.

Námětů by se dalo poznamenat o dost více. Nemá smysl si hrát, kdo podá delší a více vyčerpávající seznam. Myslím, že zde předložený nám pro několik týdnů přemýšlení zcela postačí. Klidně si ho vedle žáků mohou projít, lépe prostudovat dospělí. Pokud se tu rozhodnou cosi vykonat, učiní jedině dobře a ve prospěch sebe sama a samozřejmě tak svých dětí. Nebo jim snad nezáleží na kvalitě vlastního a jejich života?

Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kluk-na-zabiti-selhavajici-rodice-a-velky-obdiv-ve-tride-185955

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-co-si-dnesni-deti-stezuji-zbytecne-187936

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cemu-rodice-vystavuji-ucitele-187296

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-budeme-se-jiz-brzo-branne-vychovavat-189333

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-potreba-tlaku-a-predevsim-na-deti-ve-skole-188441

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-22918

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vypada-hodny-zak-41340

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709

Uvedené odkazy navedou zvídavé čtenáře ještě dále.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz