Hlavní obsah

Potřeba tlaku - a především na děti ve škole

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Pokud budou děti sedět na zadku a činnost se aspoň trochu přiblíží k přijatelné z jejich pohledu, patrně ke stížnostem nedojde. Tzv. nepěkné obličeje však vůbec nejsou vyloučeny.

Stačí vyrazit na výlet a už po pár stovkách metrů se ozve - „kolik už jsme ušli?“, „jak to je ještě daleko?“, „měli jsme jet autobusem“ ad. Postupně se přitvrzuje. Děti si sednou a začnou volat rodičům, jak jsou šikanovány a jak „se to nedá přežít“.

Článek

Padla již dříve zmínka o tlaku. Více najdeme v odkazech dole. V řadě případů se zdá potřebný a ba až nutný. Mohli bychom vyjmenovat hned několik oblastí, kde výrok bude s jistotou platit, v dopravě, v průmyslu ad. Lze sem přiřadit také sopečnou činnost. My však budeme pokračovat školním směrem. Mj. půjde o mírnou návaznost na nedávno zveřejněný materiál / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-co-si-dnesni-deti-stezuji-zbytecne-187936/. V uvedeném odkaze se nacházejí další elementy k problematice.

Myslí se tlak na děti, aby se učily, případně více a lépe. Co k němu můžeme dodat? Měl by být přiměřený. Jenže asi nikdo neví, jak přesně by měl vypadat. Kdyby tak šel změřit a nastavit jako měření teploty či zkouška nahuštěnosti pneumatiky. Ze života víme, že člověk vydrží hodně. Rozhodně nezapomeňme na uplatňování individuálních přístupů. Dobrým konkrétním příkladem je, kdyby skupina dětí vyrazila na pěší výlet. Co lze mj. očekávat? Následující řádky je užitečné srovnat s mým zamyšlením zpřed třiceti roků!

Ani nemusí být nepříznivé počasí. Stačí vyrazit a už po pár stovkách metrů se ozvou hlasy jako - „kolik už jsme ušli?“, „jak to je ještě daleko?“, „měli jsme jet autobusem“ ad. Postupně se přitvrzuje. Pokud by začalo pršet nebo se šlo v chladnější době, skupina se za chvíli rozloží a možná rozuteče. Spíše jsem pohybově přehnal. Děti si sednou a začnou volat rodičům a stěžovat si, jak jsou šikanovány a jak „je to tady hrozné“ a „to se nedá přežít“. Rodičům naskočí katastrofické obrazy a husí kůže a počnou „jednat“. Možné následky na sebe nenechají dlouho čekat a leckdo si je dokáže představit. Aniž by byla prověřena skutečnost, volá se učitelce a v citové zaslepenosti padne pár ne zrovna pěkných slov. V části případů následují sice omluvy, ale… No - aspoň jsme lépe poznali, kdo je kdo a jak se otec či matka dokáže z osoby na docela významné funkci proměnit ve vřískajícího tvora / haranta? /, který jasně dává najevo, že musí být po jeho. A běda když ne! Klidně věc požene někam výš!

Přes rozličné peripetie se nevyhneme realitě a jejím dopadům v podobě nízké připravenosti dětí. Jinak vyjádřeno - jednička již dávno není, čím kdysi bývávala! Mezi důkazy patří, že dítě má sice ve třetí a ve čtvrté třídě tzv. pěkné známky, ale že bychom ho přistihli při plynulém čtení a hbitém počítání základních číslic, se leckdy nestane. Spíše počítejme s komolením slov, vymýšlením, narušenou pozorností, odskoky mysli k jiným věcem a žel ke krokům jako výmluvy a smlouvání, jestli oněch pár řádků a příkladů nestačí. Vždyť jich bylo tolik! Pro dřívější žáky a žákyně šlo o malý zákusek, byli zvyklí na větší zátěž. A neodmítali!

Nabízí se vhodná doba k další zkoušce. K tlaku se stavím kladně a současně se přimlouvám za péči a pomoc, která by měla jít ruku v ruce. Tak praví logika a též zásady výchovy. Neměli bychom však děti prosit, aby „laskavě něco udělaly“. Kam bychom se dostali? Příliš do jejich vlivu a snad až do područí. Učit se a pracovat je jejich povinnost. Musejí se připravovat na svůj život. Jak dlouho je rodiče nadměrně ochrání? Každý je strůjcem svého štěstí!

Těžký po těžkém platí pro uspořádání, kdy se probírá náročný přípravný týden, který tak zpravidla pokaždé vystupuje. Je tu mnoho prvků a položek po materiální, technické, administrativní, finanční a organizační stránce, že není snadné vše zvládnout. Zejména pokud přijdou změny. Proto úvodní dny nového školního roku nemusejí probíhat úplně snadno. Dále by se dalo a mělo diskutovat o zdravotních, psychologických a morálních prvcích. Leckdo by řadu konkrétních příkladů přidal. Třeba o výsledcích opravných zkoušek. Dilema kolem rozhodnutí o opakování ročníku v situaci, kdy žák či student je nevyhovující v pouhém jednom předmětu a ve všech ostatních dosáhl na jedničky a dvojky, je skutečně nezáviděníhodné.

Odkazy, které s tématem souvisejí:

a/ přípravný týden

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-pripravny-tyden-181685

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-pripravny-vice-nez-tyden-181906

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-jeste-pokracuje-182203

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-po-celkove-rekonstrukci-skoly-182547

b/ klesající úroveň dětí ve škole

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-22918

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vypada-hodny-zak-41340

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patym-padem-oslovujeme-a-volame-nebo-uz-ne-56646

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-cesky-deti-klesaji-62215

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-podivny-skolni-trenink-62544

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz