Hlavní obsah

Kluk na zabití - selhávající rodiče a velký obdiv ve třídě

Foto: pexels

Mladý muž na snímku možná svého času také patřil do nechvalné kategorie kluk na zabití. Nemohl chybět u žádné lumpárny ve škole a ani mimo ni. Ba okolí se ho bálo! Co zase provede? A komu?

Chlapec nereprezentativní chování předváděl pravidelně ve škole a i doma. Jenže až po řadě měsíců si rodiče před paní učitelkou připustili, že „ho nějak nezvládají“. Ještě později z jejich úst zazněl povzdech, že je velmi sprostý i na ně samotné.

Článek

Nešlo si ho nevšimnout. Lidé, kteří se stali očitými a ušitými svědky jeho počínání, na něj patrně dlouho nezapomenou. Jak by se daly krátce popsat jeho charakteristické rysy? Neklid v chování. Tak trochu blesky v očích. Zřejmě zvažoval, koho by mohl popíchnout, vyprovokovat, jakkoli se ho dotknout, třeba i udeřit, strčit, napadnout ho slovně a jinak. Co by provedl. Zřejmé projevy agresivity. Dále by šlo o poměrně časté používání neslušných slov, na jeho nízký věk až příliš nehezkých. A všude ho je plno. Okolí z něj má obavy. Co bude, až povyroste?

Jak se později zjistilo, nereprezentativní chování předváděl pravidelně také doma. Jenže až po řadě měsíců si rodiče před paní učitelkou připustili, že „ho nějak nezvládají“. Ještě později z jejich úst zazněl povzdech, že je velmi sprostý i na ně samotné. Jako kdyby měla částečně platit osvědčená životní moudrost - „kdo seje vítr, sklízí bouři“. Oni jako rodiče sice mnoho větru nevyrobili, avšak svou liknavostí, nepřipraveností a postupem bez hranic a pravidel způsobili, že se opravdu dost rozfoukalo a již bouřilo. Jak chlapec neměl pověstné mantinely, neustále zkoumal, co vše si může dovolit a stanovoval si své vlastní. Rodiče ho nechtěli omezovat a trápit, a tak na něj přísnost neuplatňovali. Výsledek je dnes znám - hrozí mu snížená známka z chování. Kdyby se nacházel jinde než na ZŠ, třeba na SŠ či OU - měl by již po vyhození ze školního prostředí. Celkové poznání je dost hořké - dítě dnes může úplně všechno!

Leccos si dovolil také během vyučování. Mezi vcelku pravidelné obrazy se řadilo, že neustále vyrušoval, třeba poměrně často a hlasitě oslovoval spolužáky s prvky a s oblastmi, které s výukou jasně nesouvisely, rachotil s předměty jako ťukání tužkou či nůžkami o lavici, mačkal plechovku od energetického nápoje aj., někdy dokonce vykřikl, když ho něco napadlo a on se nedokázal, možná nechtěl, ovládnout. Častým průvodcem byl smích, byl u něj vyvolán skoro kýmkoli, čímkoli a žel i kdykoli. Pouze v lepším případě se nikomu neposmíval.

Svého času vznikl nápad podívat se na jeho konání blíže. Mezi zjištěními se objevil poznatek, že nemá ve třídě úplně dobré místo. Řada dětí se ho obává, a právě proto mu jdou z cesty, naoko ho ovšem obdivují, byť moc dobře vědí, že neuplatňují správný postup. Tím se samozřejmě stav dále komplikuje. K upevnění své pozice potřebuje publikum. Metody používá různé, někoho napadá, druhého se snaží si nějak koupit, o třetím roznáší informace, které se nezakládají na pravdě. Občas se mu podaří někoho tak splést nebo zatlačit, že ho znejistí a on se před ostatními „raději“ přizná, než aby čelil dalším otázkám a někdy až nátlaku. Jedná se o dopad vět jako - „netvrď tady před kluky, že jsi tam nebyl, sám jsem tě viděl“, „proč lžeš, stejně to všichni vědí“, „zbytečně se vykrucuješ, tak se nikam nedostaneš“ apod.

Určitě bude potřebné a spíše nutné se zamýšlet, co se bude odehrávat v příštích měsících. Prognóza na roky je velmi nejistá, ale část dospělých si ho dnes dokáže představit jako manažera, který uzurpuje své podřízené a postupuje prostřednictvím více než sto let starých algoritmů řízení procesů, přičemž o vedení lidí nemůže být řeč. Co by se dalo dělat? Máme po ruce konkrétní východisko? Vidíme před sebou potvrzení známé životní moudrosti - „je třeba ohýbat proutek, dokud je mladý“. I když dnes v moderní době a při vědomí proměnlivých úkazů a procesů neplatí absolutně, mnoho platného na ní zůstává. A ještě se vynořuje otázka - kdo by měl zasáhnout a konat? Jestliže rodiče nesplnili své zákonné úkoly a povinnosti a nepřipravili ho na život ve společnosti, má se ho ujmout někdo jiný? Patrně se bude muset zapojit tým expertů na duševní procesy lidí. Kdo ale pokus o poznání stavu, nápravu a novou cestu zaplatí? Jistěže by tak měli učinit rodiče. Copak nám či za nás někdo zaplatí, když doma nebo v práci něco poškodíme?

Odkazy, které s tématem souvisejí a mohou pomoci:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodice-a-deti-18316

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maly-kral-a-velci-poddani-19909

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-20013

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-v-rodine-kdo-se-kolem-koho-ma-tocit-20211

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-kdo-ma-byt-sefem-domacnosti-20356

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz