Hlavní obsah
Umění a zábava

Chladnokrevný a statečný s nožem. James Coburn odmítl roli muže s harmonikou v Tenkrát na Západě

Foto: Wikimedia Commons - NBC Television, Public Domain

James Coburn

Jen málokterý western je už po generace tak populární jako Sedm statečných. A to přesto, že jde o remake japonského samurajského eposu. Světovou slávu Sedmi statečným přineslo hlavně skvělé obsazení. Včetně Jamese Coburna.

Článek

Nejde ale jen o to, že Sedmi statečným přineslo popularitu skvělé obsazení, platí to i naopak: někteří z herců v hlavních rolích do filmu vstupovali jako průměrně známé tváře z plátna nebo televizní obrazovky, a až po Sedmi statečných se z nich staly hvězdy skutečně světového kalibru. Platí to i pro Jamese Coburna.

Ve filmu ztvárnil postavu Britta, který je expertem na házení nožem. Do příběhu vstupuje na železniční zastávce, kde znuděně polehává na zemi opřen o zábradlí a postarší chlápek jej neustále provokuje s tím, že nožem tak, jak se říká, házet nemusí. Britt jej vyvede z omylu, jeho protivník si stále vede svou a při souboji, ke kterému dojde, Britt chlapa nemilosrdně zasáhne svým nožem do srdce.

K tomu všemu nepotřebuje prakticky žádná slova. Ostatně, v celém filmu má James Coburn jen minimum dialogů, jeho postava mluví více akcí a gesty než slovy. Britt je evidentně naprosto oddaný svému řemeslu pistolníka a házeče nožů, a je ve svých dovednostech tak sebejistý, že nepotřebuje nic dokazovat řečmi.

Foto: Wikimedia Commons - Fox Film Corporation, Public Domain

Sedm statečných

Brittův postoj, klidnou chůzi a pronikavé oči Coburn dokonale využil k tomu, aby ztělesnil postavu, která je naprosto chladnokrevná, ale zároveň budí respekt. Při obraně mexické vesnice je jednou z ikonických právě ta, kdy na velkou vzdálenost Britt zabije protivníka jen s pomocí nože, zatímco ostatní hrdinové používají střelné zbraně. Tato scéna dokonale definuje Brittovu postavu a jeho jedinečné schopnosti.

Postava Britta tvoří zajímavý kontrast k ostatním členům skupiny. Zatímco Yul Brynner a Steve McQueen jsou pro diváka středem pozornosti a vedou si svoji občasnou slovní bitku, Coburn zůstává zdánlivě v pozadí, ale přesto některým scénám dominuje. Je ztělesněním vnitřního klidu a absolutní jistoty, což ho odlišuje od některých konfliktnějších postav v příběhu. Je vlastně tím, čemu naši lidovci kdysi říkali (a bylo to tolikrát vysmíváno), klidná síla.

Příběh filmu Sedm statečných (The Magnificent Seven) z roku 1960, který režíroval John Sturges, není originální. Je to mistrovská adaptace japonského mistrovského díla, filmu Sedm samurajů (1954) od legendárního režiséra Akiry Kurosawy. V japonském originálu je chudá vesnice ohrožována bandity a její obyvatelé si najmou skupinu samurajů bez pána (roninů), aby je chránili. Americká verze přenesla tento koncept do prostředí Divokého západu. Samurajové se proměnili v pistolníky a japonská vesnice ve vesnici mexickou zužovanou bandity vedenými přímo ukázkovým rarachem Calverou. Základní samurajská myšlenka tu zůstala zachována: hrstka profesionálů se postaví na stranu slabých, ačkoli je odměna jen symbolická, a bojuje za správnou věc.

Role Britta byla pro Coburnovu kariéru klíčová, protože mu umožnila ukázat jeho jedinečné herecké kvality – schopnost ovládat scénu jen svou přítomností a dokázat, že i minimum slov může mít obrovskou sílu. Právě tato role položila základy pro jeho budoucí image „cool“ akčního hrdiny, čímž se dostal do podobného šuplíku jako Steve McQueen.

Coburnova kariéra sice nebyla tak zářivá jako třeba Brynnerova nebo McQueenova, ale hvězdou mezinárodního významu samozřejmě byl a našel si zástupy fanoušků. V dětství, které neměl lehké - narodil se v roce 1928 v Nebrasce do rodiny s irsko-švédskými kořeny - se mu o něčem takovém ani nesnilo. Od raných let musel pracovat, ve dvaceti narukoval do armády, kde sloužil jako řidič nákladního automobilu a později jako rozhlasový hlasatel, což mu pomohlo vytvořit dramatické základy.

Po návratu z armády se James Coburn rozhodl věnovat herectví. Vzdělával se v New Yorku a v Los Angeles, kde studoval mimo jiné u slavné herecké pedagožky Stelly Adler. Na začátku herecké dráhy samozřejmě dostával jen menší role v televizních seriálech a filmech, v nichž díky své vizáži často ztělesňoval padouchy.

Zlom v Coburnově kariéře nastal v 60. letech, kdy získal několik základních rolí, které nejen proslavily jeho herectví, ale také definovaly jeho image a herecký styl. Prvním takovým filmem bylo samozřejmě Sedm statečných. O tři roky později následuje slavný válečný Velký útěk, kde Coburn hrál australského vězně Louise Sewella, který je shodou okolností také expert na nože. Právě v tomto filmu se setkal Coburn s dalšími statečnými, se Stevem McQueenem, jenž zde hraje hlavní roli, a s Charlesem Bronsonem.

Zajímavé je, že James Coburn odmítl nabídku na hlavní roli ve filmu Pro hrst dolarů, který se v podání režiséra Sedgia Leoneho a Clinta Eastwooda v hlavní roli stal po roce 1964, kdy vznikl, absolutní klasikou spaghetti westernů. Ostatně, velký čich na příležitosti asi Coburn neměl dokonale vyvinutý, protože v roce 1968 odmítl i roli muže s harmonikou ve snímku Tenkrát na Západě téhož režiséra, a to už je skutečně výstřel zcela mimo terč. Nakonec roli za něj vzal, jak víme, Charles Bronson.

Mezi další známé filmy Jamese Coburna ale patří například ve své době velmi populární bondovská parodie Náš muž Flint (Our Man Flint) z roku 1966, kde Coburn osvědčil i svůj komediální talent. Naopak dramatičtější roli s psychologickým rozměrem sehrál Coburn ve filmu Kapsy plné dynamitu (A Fistful of Dynamite), který v roce 1971 režíroval slavný Sergio Leone a Coburna si vybral do role svérázného experta na trhaviny Johna H. Malloryho.

Mezi zásadní role Jamese Coburna patří také šerif Pat Garrett ve westernovém dramatu režiséra Sama Peckinpaha Pat Garrett a Billy Kid, kde byl Coburnovým skvělým protihráčem herec a country zpěvák Kris Kristofferson. Filmem se mihne i Bob Dylan a snímek je proslulý i hudbou, kterou k němu právě tento písničkář složil, a to včetně slavné Knockin' on Heaven's Door, songu, který se nakonec stal jedním z Dylanových největších hitů.

V 80. letech se Coburn stáhl z filmového světa kvůli těžké autoimunitní chorobě, která ho postihla a bezmála na dvacet let připoutala na lůžko. Přesto se v 90. letech vrátil na plátna a dokázal, že má pořád co nabídnout. V roce 1997 dokonce získal svého prvního a jediného Oscara za nejlepší vedlejší roli ve filmu Utrpení (Affliction), kde ztvárnil agresivního a emočně zlomeného otce, a ukázal tak, že umí hrát i komplexní a tragické postavy. James Coburn zemřel v roce 2002.

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Coburn

https://www.csfd.cz/tvurce/377-james-coburn/prehled/

https://artsandculture.google.com/entity/james-coburn/m01337_?hl=cs

https://www.dotyk.cz/magazin/james-coburn-dvacet-let-trpel-v-krutych-bolestech-vylecil-ho-az-zazrak-20140731.html

https://www.csfd.cz/film/18777-velky-utek/prehled/

https://www.csfd.cz/film/7178-pat-garrett-a-billy-kid/prehled/

https://en.wikipedia.org/wiki/Knockin%27_on_Heaven%27s_Door

https://www.csfd.cz/film/11911-utrpeni/prehled/

Další díly volné série portrétů Herecké idoly filmů našeho mládí:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz