Článek
Možná pro leckoho půjde o naprosto zbytečné řádky a o nezajímavé téma. Vždyť zmíněná země leží tak daleko od nás! Proč by nás měla něčím přitahovat? Myslím, že přesto by bylo dobré a prospěšné projevit aspoň trochu zvědavosti a seznámit se s několika okolnostmi a poznatky. Třeba by šlo o drobné či větší překvapení. Kdo bude chtít, užitek si najde.
Nejprve bych měl stručně objasnit, jak se ke mně dnešní téma dostalo. Sám patřím mezi zvědavé a spíše zvídavé jedince. Během jednoho dovolenkového pobytu jsem se seznámil s mladým mužem, jemuž do středního věku trochu něco chybělo. Jak jsem brzy seznal, rozhodně měl co sdělit. Stal jsem se soustředěným posluchačem. Tak především na svou africkou misi vyrazil dobrovolně. Jeho záměr a postoj jsem ocenil, zejména s ohledem na náročnost počínání, avšak upozornil mě, že ne všichni lidé se na zmíněný typ působení dívají pouze kladně. Leckomu vrtá hlavou, proč člověk někam jede a plní tam úkoly a povinnosti, za které nic nebere. Nejde-li mu o peníze, je hned podezřelý! Pravda, v dalekém státě dostal bydlení a stravu. Jistě si dokážeme představit, že šlo o spíše nuznou úroveň. Mladík se však potížím nevyhýbá, vcelku správně je chápe jako příležitost a výzvu.
Jak se dalo čekat, musel projevit jisté osobní vlastnosti, kupříkladu trpělivost, vytrvalost, snaživost, pracovitost, osobní odpovědnost, kázeň, důslednost, cílevědomost, systematičnost a jim blízké. Má štěstí, že jeho otec se výchově dost věnoval a snažil se nahradit matku, která z jeho mladého života odešla. Takže ho mj. vybavil dostatečným smyslem pro povinnost a nechyběla mu ani vůle. Takřka vše se hodilo. Dorazil na místo a musel se o sebe postarat. Mimochodem - tamější černí obyvatelé nevycházeli z údivu. Důvodem se stalo, že doposud nikdy nespatřili bílého muže. Což se později ukázalo jako překážka v procesu vzdělávání. Z jeho pocitů a zkušeností jsem vysoudil, že se hlavně pro děti stal tak neobvyklou atrakcí, že měly potíže se při vyučování soustředit. Podobně asi jako kdyby u nás na druhém stupni ZŠ a „raději“ na SŠ učila velmi vzhledná žena jen v plavkách.
Když sečte více nepříznivých elementů, třeba horké počasí, těkavost části dětí a právě jejich nadměrnou úctu a respekt a z jejich pohledu svou atraktivnost, výsledky nelze zařadit mezi valné. Přesto mu místní žáci a žákyně přinesli cenné poznání, z něhož měl radost - do školy se moc těšili. Jestliže si on sám vzpomene na ZŠ a SŠ, kterou ukončil před necelými deseti roky, přiznává, že moc soustředěný a aktivní kdysi nebyl. Naštěstí nejvyšší pozornost tehdy věnoval výuce anglického jazyka, což se mu v Africe velmi hodilo. Po pár týdnech se s dětmi sblížil a podařilo se mu dozvědět, proč se tak těší do školy a proč v ní jsou rády. Jinak by se totiž musely plahočit na nedalekém poli! Horko, prach, sucho, špína, šelmy, odpadky, hadi… Navenek by ze zapálených a těšících se dítek měl radost náš Učitel národů. Ale jak by se vyjádřil a co by cítil, kdyby se seznámil s celou pravdou?
Součástí úplné informace je, že tam on jako učitel a děti psali na obyčejnou dřevěnou tabuli. Dříve narození si ji patrně budou dobře pamatovat. Lavice děti neměly, židle patřila mezi dost luxusní věci, sedávalo či postávalo se na hliněné zemi a děti si zapisovaly poznámky na jakési destičky. Druhý den jim je smazal, poněvadž jich bylo málo a ony dostaly den předem úkol, aby se vše naučily nazpaměť. A uměly prý docela dost. Je nyní troufalé napsat, že výsledky vzdělávání a stav v chování dětí v Tanzanii je výzvou pro naše české podmínky?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-65146
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-nejde-skolstvi-dobrou-cestou-33810
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-dejova-linie-35726
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cim-by-ne-mela-skola-byt-30801
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-by-se-od-skoly-melo-zadat-31161
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jako-osobnost-a-nikoli-jako-stroj-na-informace-31529
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaci-studenti-a-snadna-priprava-do-skoly-32164
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hranice-a-bezplatne-skolstvi-32303
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skola-zaklad-zivota-32489
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-medvedi-tobogan-32698
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaslouzene-znamky-64848