Článek
Dalo by se napsat, že vysvědčení se již objevuje na obzoru. Pár poznámek bylo zveřejněno nedávno / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaverecne-vysvedceni-se-blizi-140725 /, kde je seznam užitečných odkazů.
Jinak by se dalo napsat, že vysvědčení začíná dost tlačit. Za chvíli skončí první červnový týden a leckdo z dětí i dospělých si myslí, kolik se ještě podaří stihnout do konce školního roku. Mnozí setrvávají tak trochu v omylu. Nadbytek času rozhodně nehrozí. Na jednom místě jsou organizovány školní výlety, na dalším příslušníci pedagogického sboru neprojevují moc chuti nechat provádět opravy u desítek žáků, kteří v předchozím období plnili úkoly spíše liknavě. Proč jim mají povolovat, aby skoro vše udělali na pověstnou poslední chvíli? Jde o trénink na život?
Jako kdyby trampot nebylo málo, objevuje se další. Zkusme nahlédnout do školního prostředí o něco blíže a pozorněji. Jak víme, dětem se dnes nedaří udržet pozornost tak, aby úspěšně plnily stanovené úkoly a povinnosti. Někdy žel nedojde skoro ani k jejímu vyvolání. Mnohé působí, jako kdyby se ocitly v jiném světě. Leccos je zajímá a přitahuje, málokdy se však jedná o oblast vzdělávání. Jejich pozornost je velmi rozptylována. Zejména se děje vlivem nabídky moderních informačních a komunikačních technologií. Je jasné, že vystupují jako mocná konkurence vůči školním programům. Ve srovnání se učivo zdá nudné, nenápadité, unavující a také zdržující. Jinak řečeno a napsáno - děti jen obtížně nacházejí zájem a formují si schopnost se bránit vnějším vlivům, které jejich vzdělávání překážejí. Zásadním problémem je, že oni oblast elektronických her tak vůbec nevnímají. V jejich hlavách se utváří opačný postoj a algoritmus. Škola je přece otravnou záležitostí, která jim bere čas, aby mohli hrát, bavit se, cítit se dobře a mít o čem hovořit a psát si s kamarády. Zdá se vám vše v pořádku?
Jak třetí závažný bod lze označit následující. Stačí se stručně zeptat - jak asi mohou vyhlížet dosahované výsledky? Řada dětí je nepovažuje za důležité. Dozvíme se od nich, že nepotřebují hezké známky! Kdo by se divil, dostane se mu jednoduchého objasnění. Když žáci a žákyně dostávají jedničky, žádá se od nich vyšší výkon a zopakování nejlepších známek příště. Což je zavazující a náročné. Vyžaduje od nich jistou úroveň osobních vlastností. A leckdy dost času. Zde není ochota je věnovat škole a s ní spojeným procesům. Napišme, že naprostá většina dětí pracuje - pokud vůbec - pod svoje reálné možnosti. Tady by šlo použít sportovní analogie. Kdo by do mistrovského zápasu nasadil borce, kteří skoro netrénují? Jak by utkání či závod vypadaly? Jistě uhodneme. Zároveň tu nacházíme odpověď, proč tak klesají požadavky na práci, výkony a výsledky dětí, které stále více „slábnou“.
V praxi se postupuje způsobem, že nároky se poníží o pětinu, čtvrtinu, třetinu a někdy až o polovinu. Hodnota známky tak zcela nevyhnutelně klesá. Medvědí službu vykonávají rodiče, když své děti omlouvají, paní učitelka se od nich dozví, jak těžké má jejich syn či dcera podmínky, sami žádají o různé úlevy, opravy, shovívavost a přimhuřování očí. Pro nikoho by se nemělo stát překvapením, že dnešní jedničkář je asi tak na úrovni dřívějšího trojkaře. Nyní můžeme hádat, promýšlet a spekulovat, jak se dnešní „výtečníci“ budou chovat na trhu práce. Položím pár dotazů. Nechali byste si od nich opravit auto? Zkontrolovat funkčnost elektrických a plynových rozvodů u vás doma? Šli byste za nimi s důvěrou, kdyby vás přepadl nějaký zdravotní problém? No - představte si jejich kvalitu! Obvykle o čtvrtinu či třetinu sníženou! Postaví snad trenér týmu ČR ke kvalifikačnímu střetnutí někoho z okresního přeboru?
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-dite-prineslo-tzv-moderni-vysvedceni-117759
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-konecne-jine-vysvedceni-totiz-bez-znamek-117307
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-otazniky-kolem-noveho-typu-vysvedceni-117994
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moderni-vysvedceni-kdo-ho-uvita-a-kdo-ne-118352Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-spravedlnost-65021
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-trefi-ale-do-ceho-114322
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-budou-premie-102497
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-jsou-cile-mladych-lidi-v-zamestnani-123092