Článek
Obecně můžeme říct a napsat, že důvod byl, je a nadále bude nadmíru jasný. Hlavním důvodem a cílem je přece vzdělávání. A hned bychom mohli souhlasit. Leč při pozornějším pohledu najdeme ještě další přístupy. Myslím, že některé je možné zařadit mezi zajímavé.
Nejprve uvedu konkrétní příklad ze vzdělávání dospělých, kde jsem dříve hojně působil. Když se na místo školení dostavila nová skupina, tak je dobrým zvykem a vhodným postupem se na počátku zeptat, proč se jedinci dostavili. Jistě si dovedeme představit reakce a věty jako - „chci se něco dozvědět“, „rád bych se připravil na pohovor u zaměstnavatele“, „chci se naučit lépe komunikovat, abych si dokázal doma, v práci a jinde o něco požádat a necítil se přitom hloupě“ atd. Jednou jsem dorazil do známého okresního města, jímž protéká velká řeka. Za předchozí roky jsem vyslechl ledacos, ale muž středního věku mě opravdu překvapil, když bez uzardění poznamenal - „já jsem přišel, abych se tu ohřál“. Pár lidí se tehdy tvářilo udiveně a rozpačitě, další se pousmáli. Když jsem s ním později promlouval, líčil mi svou osobní a rodinnou situaci a já jsem rázem pochopil její složitost. Pobýt v teple pro něj bylo hodnotou.
Nyní přeskočíme do školního prostředí. Krátký výlet mezi dospělé nepatřil mezi samoúčelné. Stejný důvod se týká určité skupinky dětí. Na některé jsem narazil. Vzpomínám na samoživitelku, která ráno vyrazila s dětmi ze vsi do města. Peněz nemívá nazbyt, a tak se přes noc netopí. Tím méně přes den, kdy nikdo není doma. Než se za den vše vyřídí, malý domek dost vychladne. Návrat se leckdy podobá vstupu do chladné jeskyně. Chybí teplá voda. Prostě jako když se ocitnete o pár desítek roků dozadu. Kdo by se oběma dětem divil, jak rády se dostaví do školy, kde je teplo? A kde mohou sedět bez zimních bundiček!
Nedávno jsem v jednom materiálu napsal, že do školy přichází mnohé z dětí proto, že se těší na kamarády / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-ztrati-kamaradi-210488
/. Lépe se jim ráno vstává a dopravuje na místo určení. Úplně nejlepší by bylo, kdyby si spolu mohli hrát. Což však není dost dobře možné. Leda o přestávce či částečně v rámci nějakého projektu. Podporovat jejich vztah a další rozvoj je nesporně správné. Jenže jak asi víme, někde s sebou blízkost nese jistá rizika. Jsou známy děje, kdy někdo dostane nápad a najde se kamarád, který se ho velmi ochotně ujme a pustí se do uskutečnění. Navzdory riziku porušení školního řádu nebo úrazu či výroby škody. Hlavně získat pozornost a kladné body.
Poté mě zaujal případ jednoho chlapce. Jeho názor poněkud vybočoval. Do školy chodil hlavně proto, aby se v ní jeho kamarád necítil sám. Již před nějakým časem si právě on uvědomil, jaké má podivné pocity, když se ocitne mimo ostatní. Tehdy ještě nevěděl, co a jak by měl dělat, aby se lépe začlenil mezi děti kolem sebe. Nikdo mu neporadil a on neměl odvahu se kohokoli zeptat. Kladnou stránkou jeho těžkostí se stalo, že měl a poté projevil více pochopení pro někoho druhého.
Jak vidíme, vše nemusí být úplně jasné. Leckdy život pro člověka skrývá různá překvapení. Již dnes si proto pěstujme zvědavost, co přijde či by mohlo přijít zítra. Na nové zážitky se rovněž můžeme my dospělí i naše děti těšit. Větší tíže leží ponejvíce na dříve narozených. Mezi jejich úkoly patří, aby se o své potomky starali, pomáhali jim, povzbuzovali a motivovali je, ale neměli by je zahrnout známou všeobjímající a neustálou péčí. Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici poznatek, že škodí. Hodí se více věcnosti, umírněnosti a střízlivosti. Takže už víme, že nestačí do školy chodit, jen aby se dítě učilo číst, psát počítat, kreslit a cvičit…
Odkazy, které s tématem souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-bezpecnosti-ve-skole-91165
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dalsi-nebezpecnosti-ve-skole-91406
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezpecnost-ve-skole-nejde-jen-o-telocvicny-91844
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezpecnost-ve-skole-a-zaver-aneb-proc-se-to-deje-92397
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-bude-letos-odkladu-56263
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-skola-a-odklad-nastupu-do-ni-56644
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-odklad-nastupu-do-skoly-a-rodice-57006
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pred-odkladem-za-odkladem-57401
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-skola-a-zminka-o-falesne-zralosti-57895
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-odklady-skolni-dochazky-a-zaverecne-slovo-58214





