Článek
Nadpis by mohl na první dobrou přitáhnout pozornost. Poté se někdo zamyslí a vzpomene si na užitečnost metody kritického myšlení. Co se stane plodem jeho uvažování? Nemusíme se nijak snažit. Vše již přece bylo vymyšleno. Nástrojem k posouzení je přece školní řád. Významný a právoplatný dokument.
Ano, vystupuje jako zákon, podle něhož se žáci a žákyně mají řídit. Dá ovšem rozum, že nemůže zachytit všechny situace. Konečně všeobsáhlost ani není jeho cílem a smyslem. Podobně jako se do běžných zákonů nemohou dostat všechny varianty lidské činnosti, ať již budeme uvažovat v celém pozitivně negativním spektru.
Kdo bude dále uvažovat, možná ho napadne oblast ekologie. A proč ne? Stále je se zde čím zabývat. Třídění odpadu sem již proniklo, byť mezi školami najdeme větší či menší rozdíly. Co zajímavého by se tu dalo ještě nalézt? Budeme souhlasit, že školní řád je sice tzv. silný dokument, ale je velmi krátký na velké i malé znečišťovatele ovzduší. Svého času jsem četl o rekonstrukci jedné ZŠ, kde po jejím provedení mohli žáci a žákyně během výuky koukat ven do takřka neporušené přírody. Jejich konání má svoje klady i zápory. Chci ovšem obrátit pozornost jinam. Jak se mají chovat děti tam, kde je opravdu špatný vzduch? Nemohou se přece jen tak sebrat a jít pryč. Navíc nebezpečné koncentrace se budou nacházet rovněž a především mimo školu. Zatímco během pandemie se muselo často větrat, při zátěži ovzduší se musí co nejméně. Bude poté uvnitř školy lépe a bezpečněji? Kam až vydýchanost se sníženým kyslíkem může dosáhnout?
Aktuální bude hovořit a psát o ne/žádoucích limitech také v souvislosti s děním v oblasti mezilidských vztahů. Výše zmíněný dokument nemůže upravit všechna uspořádání, k nimž ve třídách, na chodbách a v dalších prostorách dochází. Kupříkladu si vezměme pohled jednoho dítěte na druhé. Co obsahuje? Namátkou zájem, pobídku, zvědavost, překvapení, zesměšnění, výprask, hrozbu, vítězství, prohru, spiklenectví… Sami si jich můžete ještě několik doplnit podle vlastních zážitků, úmyslů a zkušeností. Celkově bychom jistě měli mít na mysli rozvíjení dobrých mezilidských vztahů. Požadavek se týká příslušníků pedagogického sboru, dětí a do určité míry také ostatních dospělých, kteří se zde pohybují. Jistě by nevypadalo dobře, kdyby se třeba uklízečky, kuchaři/ky, školníci a jiní vyžívali v používání neslušných slov.
Jistě bychom se měli zastavit u vztahu učitelů a žáků. Určení ne/žádoucích limitů se tu jeví jako zásadní. Rozhodně nestačí obecné konstatování, že by se k sobě měli chovat hezky. Nedávno jsem zažil pitvání onoho slova v jedné třídě, jejíž žáci a žákyně právě nastupovali do puberty. Nejdřív celou oblast bagatelizovali a napadali, objevilo se pár úsměšků, ale s postupně předkládanými argumenty, zkušenostmi a fakty se atmosféra měnila. Ne snad že by se během hodiny podařilo dosáhnout zázračného obratu v jejich myšlení a postojích a že by po ní následovalo vzorné chování. Všichni zúčastnění však měli dost materiálu k dalšímu uvažování a rovněž k práci na svém sebepoznávání. Zřejmě si mj. uvědomili, co se může stát jim a dalším, když se něco ne/bude dělat, respektovat a dodržovat.
Dalo by se hovořit o dalších podobách, třeba o počtu dětí ve třídách, kdy skoro nikde není využit známý údaj o počtu vedoucím ke zvýšené efektivnosti výuky. Dále mě napadá narušování osobního prostoru, ať již budeme myslet na tělesný a/nebo duševní směr. A kdo by nepoukázal na relativně vysokou frekvenci používání neslušných slov? A co limity pro přemýšlení?
Odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kluk-na-zabiti-selhavajici-rodice-a-velky-obdiv-ve-tride-185955
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dcera-stydi-za-svou-matku-184374
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-co-si-dnesni-deti-stezuji-zbytecne-187936
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cemu-rodice-vystavuji-ucitele-187296
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-budeme-se-jiz-brzo-branne-vychovavat-189333
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-potreba-tlaku-a-predevsim-na-deti-ve-skole-188441
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skola-a-jine-postupy-a-moznosti-podilu-rodicu-189947
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-22918
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vypada-hodny-zak-41340
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Uvedené odkazy navedou zvídavé čtenáře ještě dále.