Článek
Máme poslední víkend před nástupem dětí do škol. Pro někoho přišel příliš brzo. Tak moc mu letní prázdniny utekly. Zase! Proč se jim říká velké a dlouhé, když tak záhy končí? Jiný vidí situaci posunutě. Osm týdnů si užil, pobyl na rekreaci s rodiči, posléze s prarodiči, nebo také opačně. Případně se tak stalo několikrát. Stačilo, je třeba se vrátit. Letní dětské tábory, tak by mohla být nazvána další prázdninová štace. O ní jsem již napsal, jak svědčí odkazy dole pod dnešním zamyšlením, kdyby se k nim někdo chtěl vrátit. A sem tam najdeme pár dětských jedinců, kteří se během léta už nudili a docela se přejí se vrátit do školy. A nejen za kamarády!
Ale co rodiče? Jak se dívají na zmíněný poslední víkend? Konečně se pořádně obují do role rodičovství? Pokud se tak rozhodnou, jaké kroky konají? Mezi náměty patří, že uspořádají pro své potomky domácí přezkoušení. A nepůjde o několikaminutovou záležitost. Jen ať si děťátko zvyká! Je přece potřebné vědět, v jakém stavu se jejich dcery a synové nacházejí. Aby neudělali ve škole ostudu hned první nebo druhý den. Co by si paní učitelka pomyslela?
Tak se jde do akce. Část rodičů si vzpomene na násobilku. Pochopitelně jen malou. Velkou neovládají, neboť na ni ve škole nebylo moc času a navíc se málo používala. A co není denně k užitku, z paměti se vytrácí. V malé mají jakžtakž jistotu. Platí i pro rodiče nízkého vzdělání. Leckdo sem přidá klasická vyjmenovaná slova. Tady se může objevit problém. O jakou verzi půjde? Nemám na mysli, že by se původní název letiště v Praze začal psát s měkkým „i“. Podstatou připomínky je, zda se půjde podle seznamu, který se učila babička a dědeček nebo oni jako matka a otec. Kdo si pamatuje a je aspoň dostatečně vzdělán, pochopí. K původnímu rozsahu později přibyla další slova. Má však rodič pevné kramfleky, aby rozeznal rozdíl mezi zívat a ozývat? Mlít a mlýn? Brzy a brzičko? Rukavice je hozena.
Další rodiče vyzvou děti, aby jim sdělily, co se ve škole učily, aby je mohli vyzkoušet. Dá rozum, že většina dětí „navrhne“ pouze látku, kterou si pamatuje a o níž má aspoň nějaké tušení. Jen hlupák by si na sebe šil bič. Nebo bude část dětí postupovat naivně? Pak si způsobí, že plány na poslední víkend se překopou a ony budou muset zasednout „do lavice“ a „makat, až zčernaj“. Už aby šly do školy, tam stráví méně času a ještě jim nehrozí pohlavky a nadávky jako od rodičů. Sám jsem je slyšel uvedené výroky opakovaně říkat.
Ukáže se pár přemýšlivých rodičů, kteří prohledají tašky svých ratolestí a dostaly se k podkladům, z nichž „budou učit“. Nejdřív se zhrozí, co v batozích najdou, dětem vynadají za „nehorázný bordel“ a „jejich neschopnost si to uklidit“ a tím je motivačně „správně“ naladí na chystané přezkoušení. Zavládne „ideální“ atmosféra, v níž se „báječně“ pracuje. Samé nadšení, zájem a elán. Jak se rodič otočí, dítě velmi koulí očima. Je asi jasné, co si myslí.
Jiní rodiče improvizují a do úkolů dají cokoli, na co si aktuálně vzpomenou. Jen část jich bere ohled na námitky dětí - „ale mami, tohle jsme vůbec nebrali“. Odpověď zní - nevadí, aspoň se budeš víc snažit! A budeš mít náskok před ostatními a přineseš jedničku! Jde o vhodnou motivaci? Téma do debaty. Nebo zavolají kamarádce. Ta by měla vědět více.
Jestliže se sejde pár ne zcela příznivých okolností, stane se, že dětem akce moc nejde. Není divu, po pár týdnech mozkového školního nicnedělání se „ono něco málo“ těžko rozhýbává. Vlivem souběhu vysokých teplot a snížené schopnosti potomka se rodič rozzlobí a není daleko k ponižujícím výrokům / „kdo by řekl, jakého blbce doma máme, co?“ aj. / a k tělesným trestům. Jestlipak si stačí uvědomit, jak vypadá upravená legislativa a co se myslí novým zněním, které upravuje zásady a doporučení pro výchovné postupy rodičů směrem k jejich dětem?
Proběhne-li přezkoušení znalostí dětí v sobotu dopoledne, do jakého duševního rozpoložení spadne oběd? Kdo se komu ne/podívá do očí? Lze v nich číst napětí, nespokojenost, zlobu, podrážděnost, zklamání, rozčarování a řadu dalších pocitů a projevů. Leckdo z dospělých si povzdechne - neměl jsem to nechat na učitelce? Ano, měl. Avšak za podmínky, že své dítě vychoval řádně, jde mu vzorem a ono se buď samo nebo s jemným naznačením opakování učiva věnuje krátce každý den po celý srpen. A rádo. Nebo aspoň bez odporu. Ví, že obsah látky bude potřebovat. Který sportovec by si dovolil se válet celé dva měsíce? Nebo se má milý rodič na vše vykašlat, nestresovat sebe a ani dítě, školu nepřipomínat a potomek se snad nějak s realitou srovná?
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hura-do-detskeho-tabora-68897
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-letni-detske-tabory-a-zdravi-69103
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-deti-nejedou-na-letni-tabory-69828
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-letni-detske-tabory-a-naraz-na-zivot-70326
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-letni-detske-tabory-a-co-se-ne-stalo-aneb-kdyz-uderi-bourka-76606
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nocni-hlidka-na-tabore-77737
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-mi-na-detskem-tabore-nelibilo-79682
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-na-tabor-priste-uz-asi-nepojedu-79848
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-specialni-letni-detske-tabory-81686