Hlavní obsah
Rodina a děti

Na bydlení nemá, na alkohol a cigarety si peníze sežene vždy. Nemám ale to srdce vyhodit ho

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: wirestock/Freepik

Každý rodič je rád, když jeho děti zůstanou v rodném hnízdě co nejdéle. Jenže když už synovi táhne na třicet, do rodinného rozpočtu nepřispívá, ale mama hotel využívá naplno, začne i ten nejvstřícnější rodič pochybovat, kde udělal chybu.

Článek

Do podobné fáze se nyní dostala Marcela. Manžel jí před lety tragicky zahynul při autonehodě, takže Maxe vychovávala od jeho 15 let sama. Upnula se na něj, chodila do dvou zaměstnání, aby mu mohla dopřát veškerý komfort a nic mu nechybělo. Byla proto šťastná, že ani v dospělosti nechtěl utéct z domu a bydlel s ní. Jenže netušila, že se nakonec stane jen poskokem zajišťujícím plný servis, za který se jí nedostane ani toho nejmenšího vděku.

Syn si užívá života plnými doušky

Max byl ještě na škole pilný student, měl velké vize, toužil najít si dobrou práci a jít si za svou vysněnou kariérou. Když byl ale na vysoké, chytl se party kluků, kteří si užívali života naplno. A jemu se jejich styl rychle zalíbil. „Zpočátku to byly jen víkendové mejdany, postupně s nimi ale začal vymetat hospody i v týdnu. Samozřejmě zanedbával školu, a tak ho nakonec vyhodili,“ vzpomíná Marcela. Z kolejí se tak Max vrátil k mámě domů a nechal se nějakou dobu živit.

„Asi půl roku jsem mu věřila ty jeho historky, že je psychicky na dně, že ho zničilo, že ho ze školy vyrazili, že si nemůže najít žádnou práci, že ho bez praxe nikde nechtějí. Tvrdil mi, že chodí aspoň na brigády, později jsem ale zjistila, že pro své kámoše dělá pofiderní službičky, za které mu dají nějakou tu korunu. Tehdy mi došlo, že pokud se to nezmění, může Max skončit hodně špatně. Ta parta jela v nejrůznějších šméčkách a já měla o Maxe opravdu strach.“

Zakročit musel strýc

Marcelu však Max nebral vážně, a tak musel zakročit její bratr, Maxův strýc. Přesvědčil Maxe, aby se sebou začal něco dělat a začal žít normálně. „Nějakou dobu to fungovalo. Přišlo mi, že Max pochopil, že s tou partou šlápnul vedle – obzvlášť potom, co jednoho z nich zavřeli. A tak chvíli sekal latinu. Můj brácha mu sehnal práci, dělal ve skladu, kde musel makat, takže neměl čas vymýšlet nesmysly, domů chodil utahaný a byl rád, že odpočívá u televize nebo počítače.“

Skoro rok měla Marcela klid – na syna nijak netlačila, nechtěla po něm ani žádné peníze na bydlení, věřila mu, že si šetří. Jenže pak si Max našel přítelkyni a koloběh začal nanovo.

Barmanka se do celé situace nehodila

Max si našel přes seznamku přítelkyni, která pracovala jako barmanka. Z práce za ní proto chodil rovnou na bar a rychle přičichnul zpět k alkoholu. Netrvalo ani pár týdnů a přišel za mámou, že potřebuje půjčit peníze. „Tenkrát jsem byla v šoku. Žila jsem v tom, že má našetřeno a že bez problémů vyžije z výplaty. Však jediné, co si platil, byl benzín do auta a občas udělal nákup, ale to bylo opravdu jen výjimečně, jinak jsem všechno táhla já. Až tehdy jsem zjistila, že všechny vydělané peníze stihl prokouřit a nacpat do nějakých online her.“

Půjčka se Marcele nelíbila, ale nakonec povolila. „Chtěl po mně akorát pár stovek, pořád mi říkal, jak je všechno drahé, až jsem nakonec svolila a půjčila mu pětistovku do výplaty. Jenže po výplatě mi nic nevrátil a začal chodit pro další peníze. Po pár dnech jsem zjistila, že ve firmě, kde dělal skladníka, už nepracuje. Tráví celé dny se svou přítelkyní, kouří jednu od druhé a napájí se alkoholem. Domů chodí akorát párkrát do týdne přespat. Vždy vyluxuje lednici, nechá mi prádlo na praní a zase zmizí. Vím, že bych se měla vzepřít, ale nemám to srdce vyhodit ho z domu, aby si uvědomil, jak se chová. Co když se z něj stane alkoholik, nebo nedej bože bezdomovec? To bych si nikdy neodpustila,“ uzavírá se slzami v očích Marcela.

Statistická poznámka na závěr

Případ Maxe rozhodně není ojedinělý, alespoň co se bydlení u rodičů týká – dle projektu Jak se žije v Česku žije s rodiči 34,3 % potomků ve věku 18–29 let. Výrazně lepší situace je u kategorie ve věku 30–39 let, i zde ale žije pod jednou střechou s rodiči 5,2 % osob. Na tuto situaci mají mimo jiné vliv vysoké nájmy, drahé nemovitosti i hůře dostupné hypotéky s vysokými úrokovými sazbami. Na základě údajů vyplývajících z průzkumu společnosti Residomo a agentury STEM/MARK pak od rodičů odcházejí dříve dívky. V kategorii 18–30 let bydlí s rodiči 36 % dcer a 51 % synů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz