Článek
Na řadě míst se diskutuje, zda a nakolik školní prostředí škodí dětem. Obvykle mají dospělí na mysli, jak se v něm děti zdokonalí v používání neslušných slov, provokování, manipulaci, výrobě a aplikace rozličných naschválů atd. Ano, mnoho nepěkných věcí se ve školní třídě, na chodbě a na WC odehrává. Nemá smysl danou skutečnost zakrývat. Jenže nejde o oficiální součást RVP a ŠVP. A hlavně je potřebné a spíše nutné se podívat o pár měsíců až roků dozadu. Podívejme se dnes blíže na jeden konkrétní příklad.
Mezi jinými přichází na kraji září prvně do školy chlapec, který své okolí ničím nezaujme. Obyčejné oblečení. Běžná školní brašna, spíše batoh, nijak výstřední oblečení, žádná tělesná anomálie, pro kterou by se mohl dříve nebo později stát terčem posměchu spolužáků. V úvodní den se opravdu nic nestalo. Děti obdržely základní pomůcky. Rodiče si odnesli pár požadavků paní učitelky na vybavení jejich potomků. Matka byla spokojená. Penězi sice příliš neoplývala, ale seznam by ji neměl vážně ohrozit. Do výplaty přežije. I synovo chování ušlo. Doufala, že tak bude vypadat proces i v následujícím období. Marně.
Ve zbytku již úvodního týdne se začal, jak se mezi lidmi říká, patřičně vybarvovat. Co krok, to problém. Neseděl na místě, coural po třídě, komentoval skoro vše, co viděl a slyšel, byť ne pokaždé velmi nahlas. Přesto vystupoval jako typický rušivý element. Ještě výrazněji se projevoval o přestávkách, kdy strkal do jiných dětí, některé občas štípnul a nakopl, případně mu aspoň dal facku či snožku. Mezi oblíbené kousky patřilo někomu shodit něco z lavice na zem, do věci kopnout, aby někam „odjela“. Svoje „milé“ kousky doprovázel posměchem a nehezkými poznámkami. Součástí arzenálu novopečeného prvňáka se stalo škrábání, kroucení rukou spolužáků, někdy je i zalehával. Především když jeho atak nečekali.
Kdo by se divil, že již od října se u paní učitelky začaly objevovat slovní plody jiných rodičů. Nejdříve se jednalo o dotazy a žádosti o vysvětlení, co se ve třídě děje. Později se měnily ve své ráznější formy, až došlo ke stížnostem. Který rodič by mlčel, má-li poměrně často obnovovat polámané pastelky, vidí pomačkané stránky sešitů, natržený obal a slyší od svého dítěte, jak mu někdo ubližuje. Tak si přece nikdo z nich pobyt ve škole nikdo nepředstavoval. Navíc si vzpomněli na své někdejší ústrky a příkoří.
Ke zlomu došlo ještě před třídními schůzkami / TS /. Část rodičů se shromáždila před školou a začali situaci rozebírat. Postupně dali dohromady více podkladů. Skoro každý něco věděl. A mj. zaznělo takřka jednotně podporované konstatování - „ten kluk sem jako grázlík už přišel“. Aniž by třídní učitelka plánovala, mimoděk si vyslechla, jaké potíže s ním měl personál MŠ. Trochu si v duchu povzdechla. A hned dvakrát. Jednak ji matka nevyrozuměla, jaké potíže s jejím synem budou a koho jí do třídy předává. Jednak se neozval nikdo z MŠ. Sice je chápe, jak moc byli rádi, že se ho zbavili, ale dát vědět mohli. Aspoň by se o něco lépe připravila. Zejména mentálně a metodicky.
Po TS ji napadlo, že do MŠ v jisté obci zatelefonuje. A opravdu, dozvěděla se tzv. hrozné věci. Chlapec je vypočítavý, záludný, manipuluje, vymýšlí si a lže, neustále vymýšlí a praktikuje různé naschvály a nedá ostatním pokoj. Sotva se od něj otočili, aby dohlédli na jiné děti, už „to jelo“. Do rodiny prý úplně nevidí, ale matka se rozešla s otcem, ne v nejlepším. Každý z nich uplatňoval jiný přístup. Do výchovy jim mluvila babička, která mu téměř vše povolovala. Co mu oni zakázali, ona mu dovolila připravit a provést. Navzdory letitým zkušenostem ji nenapadlo ho rozumně omezit a tím ho aspoň částečně připravit na vstup mezi děti a hlavně do školy. Copak se za život nic nenaučila?
Jak vypadá závěr. Prozatím není. Za pomoci odborníků se řeší, jak se budou napravovat vážné výchovné chyby pra/rodičů. Z nich nikdo na ně finančně nepřispěje, navíc je otázkou, zda se jejich radami a doporučeními budou řídit. Natož důsledně a cílevědomě. Že by snad nešlo o jejich dítě?
Odkazy, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-rodice-skole-dopredu-nereknou-87168
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pochybne-postupy-rodicu-87639
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-rodice-lzou-o-svych-detech-101595
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ceho-rodice-ve-vychove-zamysleji-dosahnout-141346
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mely-se-drive-deti-lepe-nebo-se-lepe-maji-dnes-135325
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-dnes-rodice-delaji-pro-sve-deti-aby-se-mely-lepe-135978
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-usili-rodicu-a-pohled-na-soucasnou-dobu-136362
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-paradoxni-zivot-dnesnich-deti-136557
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tri-otcove-tri-synove-troje-biti-opasky-a-vysledek-133710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ms-a-uroven-stravovani-a-nestastne-vstupy-rodicu-132050
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prvnaci-na-nestejne-startovni-care-82677
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-poradit-prvnakum-17633
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-detskem-hristi-41903
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prognoza-z-piskoviste-42103
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093