Článek
Jak víme, chování dnešních dětí je o dost jiné, než jaké nám předváděli jejich předchůdci. Ano, kdysi děti přicházely do školy vychovány, ba někdy vycepovány, měly respekt k autoritě, a i když se jim lecjaká slova a věty ze strany příslušníků pedagogického sboru nelíbily, jejich osobní vlastnosti se podílely, aby situaci zvládly a nedošlo k negativním projevům. Mám na mysli projevy drzosti, neslušnosti, odmlouvání, protivení se úkolům a pokynům apod. Pochopitelně nikdy nevládl ideální stav. Nicméně rozdíl je zřejmý, nejen na pověstný první pohled. Kupříkladu mě napadá, že nemáme změřeny hladiny hluku před desítkami roků a dnes. Statistika by tehdejší a současný stav potvrdila jako velmi rozdílný a stala by se důkazem. Dnes je situace o dost jiná. Hlavní podíl na zhoršení mají rodiče a několik podob jejich „nenormálnosti“.
Nedávno proběhl Den učitelů, k němuž jsem se krátce vyjádřil a popsal několik přání, na která jsem narazil / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nejlepsi-darek-ke-dni-ucitelu-133028/. Samozřejmě nešlo o jejich kompletní přehled, což ani nebylo cílem. Přesto se podařilo jistou výpověď získat. Nyní bych se zastavil u jedné podoby a blíže se ji pokusím okomentovat. Normální rodiče opravdu vystupují jako nejlepší dárek pro některé paní učitelky. Pokud si na pomoc vezmeme bohatství metody kritického myšlení, dalo by se dobrat k poznání, že jich moc normálních není? Ano, jedná se o jeden z logických závěrů, uněhož si však vůbec netroufám napsat, že se se zvýšenou pravděpodobností blíží pravdě. Nicméně ledacos se zde odehrává a já se budu snažit ukázat pár jevů, abychom se dobrali pochopení uvedeného přání.
První podoba - jestliže paní učitelka pošle rodičům zprávu, jeví se mi jako normální, aby si ji přečetli. Nemusejí reagovat hned, svoji odpověď mohou promyslet. Tak vypadá jedna z výhod současného elektronického komunikování. Na straně vyučujících je předností, když spatří, že jejich text byl přečten.
Druhá podoba - některé zprávy zaslané rodičům nejsou vůbec přečteny. Obvykle se zdá zbytečné připomínat zásady slušného chování, ale tady je upozornění na místě.
Třetí podoba - uběhne den, dva, leckdy i týden, ale na sdělení stále nepřichází reakce. Jak si má školní odesílatel/ka vysvětlit zvolený postup? Pomohou následující otázky. Nemají rodiče internet? Neumějí ovládat stanovený informační a komunikační kanál? Mají nízký zájem o svého potomka? Nemohou se doma dohodnout, kdo se ujme odpovědi? Pohádali se? Zaplavili se vzájemně kritikou a výčitkami? Praxe napovídá, že dotazy nestojí na vodě, ale vycházejí z praktického dění v části rodin. Leckdo by jejich chování mohl označit za podivné.
Čtvrtá podoba - na paní učitelku se sesype příval nepěkných slov. I když je dítě malé a dochází na první stupeň, za veškeré jeho negativní projevy může ona. Má ho přece umět zvládnout! Proč ho nezaujme? Má VŠ vzdělání, tak ať se snaží! Kdo ji platí?
Pátá podoba - paní učitelka se dozví, že svou práci dělá špatně. Jistě, škole a jejím procesům přece rozumí každý, podobně jako úseku zdravotnictví. Někdy zazní více či méně otevřeně hrozba zpracování stížnosti. Nebo zmínky o přeřazení dítěte jinam, kde rodiče najdou „více pochopení“.
Šestá podoba - verzi paní učitelky rodiče vůbec nevěří. Vnímají ji jako nevěrohodnou osobu. Jedinou pravdu má jejich dítě. Je tak milé, hodné, zlaté, pravdomluvné… Možná by si měli zkontrolovat, jestli se mu kolem hlavy neobjevuje svatozář.
Závěr. Existuje ještě několik dalších podob tzv. rodičovské normálnosti. Třeba se k nim ještě dostaneme. A je dost dobře možné, že v diskusi zazní podnětné tipy a budeme směřovat k obohacení.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tri-otcove-tri-synove-troje-biti-opasky-a-vysledek-133710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-synovy-vykresy-des-a-hruza-133361
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-snadne-si-dnes-ve-skole-zakourit-136365
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-vypada-dnesni-moderni-divka-129526
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-spinavymi-nehty-a-vrabcim-hnizdem-125087
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-do-skoly-se-zapranym-a-jinak-nevhodnym-oblecenim-125333
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-skolak-neumi-ani-vysmrkat-123740
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-deti-mluvi-sproste-121078
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-ve-skole-a-medikace-traskavina-na-dosah-120442
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-schuzka-klubu-spinavych-a-zapachajicich-divek-127087
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-je-ps-zak-zkaza-budoucich-dnu-128015
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-americky-prezident-a-jeho-vliv-na-ceske-skolstvi-127413