Hlavní obsah
Umění a zábava

Zapomenuté tváře normalizačního popu: Kamélie. Královny blonďatého diska, které zůstaly přítelkyněmi

Foto: Jiří Švehla - vlastní foto dobové audiokazety

Kamélie na dobové audiokazetě

Dnes už dávno nevyhrávají rozhlasové stanice jejich prefabrikované hity od rána do večera. Přesto jsou kupodivu stále na hudební scéně a přes desítky let spolupráce zřejmě mezi sebou nemají žádné osobní problémy. Což je unikátní.

Článek

Když dnes vstoupíte na webové stránky dua Kamélie, zjistíte sice, že v rubrice Aktuality je ta poslední deset let stará a avizuje nové album Trend u vydavatelství Supraphon, ovšem pod záložkou Aktivity najdete nabídku hned tří druhů vystoupení.

Za prvé je to ucelený hudební blok největších hitů v délce čtyřicet až šedesát minut, vhodný prý pro společenské a firemní akce, plesy nebo městské slavnosti. Za druhé samostatný recitál s názvem Lásky dvou plavovlásek, ve kterém obohacují písničky vyprávěním, případně vystoupením pozvaných hostů; ten je prý vhodný pro menší sály kulturních domů, kin, divadel a klubů. A do třetice speciální koncert Vánoce s Kaméliemi, kde dámy kromě běžného repertoáru zazpívají i koledy.

Přestože je tato nabídka jistě také nejméně deset let stará, po prověření u Agentury Radost, která zajišťuje například také koncerty Standy Hložka, Marcely Holanové, Petera Nagye nebo Ivana Mládka, al také Ivana Hlase nebo Yo Yo Bandu, zjistíte, že tato nabídka je patrně stále aktuální. Dodejme - ačkoli je to u dam poněkud nevhodné - že obě členky Kamélií letos oslavily pětasedmdesáté narozeniny, Hana Buštíková v únoru a Dana Vlková v dubnu.

Před založením Kamélií už obě zpěvačky sbíraly profesionální zkušenosti. Asi nejpodstatnější štací Hany Buštíkové byla ostravská folkrocková skupina Bukanýři, ve které mimochodem hrál Richard Kroczek st., otec bubeníka kapely Buty a významná postava ostravské hudební scény. Dana Vlková byla zase členkou sboru Jezinky, které dělaly „křoví“, jak se tehdy říkalo, mnoha pěveckým hvězdám včetně Karla Gotta nebo Heleny Vondráčkové.

Obě se poprvé setkaly v doprovodném sboru Josefa Laufera, kde se spřátelily na celý život. Druhou půli sedmdesátých let Dana Vlková strávila na mateřské a v roce 1980 se obě zpěvačky spojily do dua nazvaného Kamélie. Což byl zjevně nejzásadnější okamžik jejich možná nejen profesního života.

Další zásadní setkání, které nalinkovalo styl Kamélií, bylo s autorsko-producentskou dvojicí Petra Dvořáka a Pavla Růžičky, kteří se proslavili pod značkou Petr a Pavel ORM. Hodně lidí bylo přesvědčeno, že se jednalo o sourozence, mluvívalo se o nich jako o „bratrech Ormech“, ale jejich „příjmení“ ve skutečnosti znamenalo zkratku Organization Recording of Music. Dvořák s Růžičkou byli ambiciózními tvůrci na poli elektronické hudby té doby a jejich studio bylo údajně vybaveno na světové úrovni, což v době totality nebylo snadné.

Bohužel, výsledek spolupráce sice stál za to z komerčního hlediska, ale jeho podstatou byl značně estrádně znějící a poněkud pokleslý diskotékový pop „východoněmeckého“ typu - není divu, že se Kamélie v osmdesátých letech chytly pod změněným jménem Hana & Dana, i na německé scéně a byly častými hosty v pořadech typu Ein Kessel Buntes. Do karet jim hrálo, že byly schopny zpívat v cizích jazycích - v němčině natočily dvě alba (paradoxně v duchu poněkud „plechově“ znějící country) a v angličtině dokonce tři desky. Koncertovaly v mnoha dalších zemích Evropy a zazpívaly si i v Japonsku.

V Německu koncertovaly Kamélie s tamním pánským duem H&N, se kterým se sblížily i osobně a jeho polovinu, zpěváka Holgera Flesche, se kterým měla také dítě. Manželství se rozpadlo, když se Flesch po vystoupení v západním Německu nevrátil zpět na východ.

Od devadesátých let hvězda Kamélií začala pohasínat, bez ohledu na to, že se i nadále tu a tam objevovaly v televizních estrádách, silvestrovských pořadech a podobně. Bylo to nejen proto, že jim přibýval věk, ale že i styl, který zosobňovaly, odešel (naštěstí) na smetiště dějin.

Co je ale na Kaméliích obdivuhodné, je fakt, že alespoň při pohledu zvenčí a podle mediálních výstupů zůstaly i přes bezmála půl století spolupráce přítelkyněmi. „Na Hance si vážím, že jsme si i kamarádkami, prožily jsme spolu hezké i těžší chvíle,“ řekla Dana Vlková. „Máme stejný smysl pro humor, i když já asi drsnější, protože jsem z Moravy, tak je takový neotesaný,“ dodala Hana Buštíková.

Samozřejmě, navenek můžou dvojice z čistě profesních důvodů působit jinak, než tomu je ve skutečnosti, a z historie populární hudby známe mnoho dvojic nebo celých skupin, které se navenek tvářily jako největší kamarádi a teprve s odstupem se ukázalo, že kromě pobytu na pódiu se nemohly dlouhá léta vystát (vzpomeňme si i na tak velká jména jako Beatles nebo Rolling Stones). Kamélie neboli Hana & Dana, však ve svých vyjádřeních, bůhvíproč, působí opravdu autenticky. To jim přejme.

Zdroje:

https://www.duo-kamelie.cz/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kamelie_(duo)

https://de.wikipedia.org/wiki/Hana_%26_Dana

https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_a_Pavel_Orm

https://de.wikipedia.org/wiki/H%26N

https://www.dotyk.cz/magazin/duo-kamelie-dnes/

https://strednicechy.rozhlas.cz/duo-kamelie-zenske-dvojice-jsou-problematicke-my-jsme-si-sedly-pracovne-i-lidsky-8443914

https://zeny.iprima.cz/zivotni-styl/duo-kamelie-jak-vzpominaji-na-dobu-kdy-jim-muzi-kleceli-u-nohou

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Duo Kamélie

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz