Hlavní obsah

Zapomenuté tváře normalizačního popu: Miluška Voborníková. Zpěvačka s nejkrásnějšíma nohama

Foto: Wikimedia Commons - Fugy Josef Fousek, licence CC BY 3.0

Miluška Voborníková

V dnešní snad až příliš akurátní době se považuje za něco téměř nemístného říci něco pochvalného na adresu zjevu ženy. Ale tady jsme ve volném retro seriálu a snad to tu tedy projde.

Článek

Faktem je, že vedle příjemného dívčího hlasu vždycky definovaly Milušku Voborníkovou dvě věci. Zaprvé dlouhé rovné vlasy (vlastně takové, jaké v šedesátých letech nosily hippie zpěvačky, byť do této komunity měla Voborníková daleko) a zadruhé krásné nohy, říkalo se dokonce, že mezi českými zpěvačkami nejkrásnější. Však také uměla s touto pastí na fanoušky dobře pracovat, její minisukně, jak můžeme vidět na fotografiích nebo v televizních záznamech, byly často kratší než krátké.

Ale snižovat význam Milušky Voborníkové jen na její vizáž by samozřejmě bylo nespravedlivé. Talent projevovala už od raného mládí a od šestnácti let zpívala amatérsky v kavárnách a na takzvaných čajích, jak se říkalo v šedesátých letech tanečním zábavám.

Byla studentkou střední zdravotní školy, když její kamarádky v roce 1968 objevily inzerát, že divadlo Semafor, konkrétně skupina Jiřího Grossmanna a Miloslava Šimka, hledá zpěvačku pro novou premiéru - dosavadní hlavn ženská hvězda souboru už nebyla schopna svůj čas dál dělit mezi obě semaforské skupiny (pracovala i s dvojicí Jiří Šlitr a Jiří Suchý) a ještě jezdit se skupinou Country Beat Jiřího Brabce.

Miluška Voborníková konkurs vyhrála a se Šimkem a Grossmannem nacvičila nové představení Večer pro otrlé aneb Pět Pupáků. Zde pak vydržela i přes předčasnou smrt Jiřího Grossmanna na konci roku 1971. A protože byla skutečně výjimečná po všech stránkách, zaujala i druhou, řekněme hlavní semaforskou dvojici. Účinkovala v sólovém představení Jiřího Šlitra Ďábel z Vinohrad a ve hře Suchého a Šlitra Poslední štace. Právě pro Voborníkovou napsal Jiří Šlitr před svou smrtí na Vánoce 1969 svoji úplně poslední písničku Líbej mne víc.

Od roku 1972 začala spolupracovat se skupinou Apollobeat, kterou vedl Jan Spálený, a právě ten přesvědčil Milušku Voborníkovou, že se její hlas výborně hodí k basbarytonu jeho bratra Petra, který byl pěveckou hvězdou kapely. V průběhu let nakonec vytvořili Miluška Voborníková s Petrem Spáleným pár, uzavřeli sňatek a manželi jsou dodnes - Spálený se kvůli Voborníkové rozvedl se svou první ženou, zpěvačkou Pavlínou Filipovskou.

Přestože po celá sedmdesátá léta patřila Miluška Voborníková k největším hvězdám českého popu, její diskografie není tak četná, jak by se dalo očekávat. Debutovala v roce 1969 singlem Pamatuju na to léto a Růžová známka, v průběhu sedmdesátých let vydala půl druhé desítky dalších singlů, ale pouze dvě alba: v roce 1972 bezejmenné a o čtyři roky později Doteky.

Během své kariéry nazpívala mnoho duetů. V začátcích samozřejmě s Jiřím Grossmannem, později s dalšími kolegy, kteří prošli Semaforem, třeba s Naďou Urbánkovou, Pavlem Bobkem, Janou Mařasovou, Jitkou Molavcovou nebo Petrou Černockou. Na sólové dráze pak s Waldemarem Matuškou, Jiřím Kornem a pochopitelně také s Petrem Spáleným.

Sedmdesátá léta zkrátka Milušce Voborníkové přála, a to i přesto, že v roce 1976 měla velmi vážnou dopravní nehodu, při níž si poškodila lebku (proto také dodnes nosé stejně dlouhé vlasy jako v době svých začátků), byla řadu dní v bezvědomí a týden před bouračkou se jí vymazal z paměti.

Úderem začátku osmdesátých let vlastně kariéra Milušky Voborníkové do značné míry skončila, resp. byla do značné míry utlumena. Zčásti se věnovala rodině, když měla s Petrem Spáleným dceru, zčásti ale asi i proto, že její zpěvácký typ, který v sobě mixoval rozvernou mladou dívku a romantičku, se poněkud přežil.

Od devadesátých let se sice vracela v různých etapách na hudební scénu, ať už jako host koncertních programů svého muže, v různých vzpomínkových pořadech, měla i představení pro děti Abeceda Milušky Voborníkové, a účinkovala v muzikálu Babička, který složil Richard Pachman, ale se slávou ze sedmdesátých let byla tato část její kariéry nesrovnatelná.

Další díly volného seriálu Zapomenuté tváře normalizačního popu:

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Milu%C5%A1e_Voborn%C3%ADkov%C3%A1

https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/786642/miluska-vobornikova-o-tezke-nehode-a-bezvedomi-praskla-mi-lebka.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Grossmann

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_%C5%A0litr

https://www.youtube.com/watch?v=6NgXZDbLW-M (videorozhovor)

https://www.youtube.com/watch?v=pxPht-NK87c (videorozhovor)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz