Článek

Archip Kuindži (1841–1910): Elbrus
Čeští všudybylové – pokračující ve stopách českého františkánského mnicha Odorika (Oldřicha) z Pordenone[1], jenž už počátkem 14. století během cesty do Číny zdolával hindúkušské a himálajské hřebeny – se, pochopitelně, i v kavkazských horách potulovali přinejmenším od poloviny 19. století.

Rané pokusy evropských cestovatelů zdolat Elbrus, 19.stol

První organizovaný výstup na Elbrus. Emanuelova expedice v r.1829
Za pionýra kavkazského alpinismu z řad našich krajanů může být považován například profesor Bedřich Kolenatý (Prof. MUDr. Friedrich Anton Kolenati; 1813-1864), zoolog, botanik, geolog, cestovatel a lékař, vysokoškolský pedagog a člen Královské české společnosti nauk, který z pověření petrohradské akademie věd prováděl přírodovědecký výzkum oblasti východního a centrálního Kavkazu a v r. 1844 se pokusil vystoupit na Kazbek (5047 m).

Prof. Friedrich Anton Kolenati / Bedřich Antonín Kolenatý
V letech 1881 a 1902 Kavkaz navštívil profesor zeměpisu a cestovatel Emanuel Fait (1854-1929), který své poznatky zvěčnil v knize Kavkaz – jeho přírodní krásy, poměry národohospodářské, národopis a místopis[2], jež výrazně přispěla k prvotnímu obeznámení českých čtenářů s přírodními podmínkami a kulturou národů Kavkazu.

Emanuel Fait, 1899
V letech 1910 a 1912 působil na Kavkaze entomolog Jan Roubal[3] a v období let 1913-14 se zde zabýval zoologickým výzkumem botanik a horolezec Jiří Komárek.

Jan Roubal
Za skutečného průkopníka českého alpinismu na Kavkaze lze považovat evangelického faráře, kantora, básníka, spisovatele, cestovatele a horolezce Ludvíka Láta, který v letech 1909-1921 zdolal kavkazské velikány Dychtau, Elbrus a Kazbek, na jejichž vrcholech zanechal hrst prsti ze svého rodného kraje, Podřipska.

Tento obdivuhodný muž, který se narodil 4. 8. 1875 v obci Ledčice pod Řípem, poblíž Mělníku, se dostal počátkem 19. století na Kavkaz v rámci náborové akce ruských úřadů, usilujících o modernizaci zdejšího školství. Jmenovitě reformu gymnázií v letech 1864-1871, kterou komplikoval nedostatek učitelů klasických jazyků (latiny a starověké řečtina, jež se staly hlavními předměty gymnaziálních osnov), ale i evropských jazyků moderních.

Dobová pohlednice Ledčic
Pro mladého kazatele, syna vzdělaných rodičů, evangelického kazatele Antonína Láta a Eleonory Látové, rozené Kašparové, nebyl hlavní motivací pro rozhodnutí přesídlit na Kavkaz ani tak nabízený plat[4], jako spíše nespokojenost s politickými poměry v Rakousko-Uhersku a jeho panslavistické cítění.

Antonín Lát, farář z Ledčic (1844-1921)
Ne nadarmo byl vnukem vlasteneckého kněze Jana Kašpara, který byl v revolučním roce 1848 jedním z táborových řečníků na Řípu a účastnil se i povstání v Praze. Dle Ludvíka Láta: „… Dědeček, farář Jan Kašpar… po nezdařilé revoluci v roce 1848 skrýval některé pražské revolucionáře ve farním sklepě, mezi nimi také J. V. Friče.“
Ludvík Lát odešel do Ruska hlavně proto, že poté, co vystudoval teologii v Basileji a ve Vídni, odmítl totiž složit slib věrnosti habsburské monarchie, a tudíž mu byla uzavřena cesta ke kariéře v c. k. státní správě.
A pokud si z nabídky volných učitelských míst vybral právě Kavkaz, šlo o jeho srdeční záležitost.
Lásce k horám totiž propadl Ludvík Lát již během studií ve Švýcarsku, kde započal s horolezectvím v Alpách, následujíc svůj vzor, papeže Pia XI., který se výrazně zapsal nejen do dějin církve (mj. rozhodným postojem vůči nacismu i bolševismu), ale i do historie alpinismu. Ještě jako Ambroge Achille Ratti totiž realizoval v Alpách řadu náročných výstupů i prvovýstupů.
(Třeba v r. 1890 se dvěma dalšími horolezci objevil novou, tzv. „italskou“ cestu pro sestup z nejvyšší evropské hory – Mont Blancu.)
Není divu, že během období, kdy působil jako profesor gymnázia v Nalčiku a Pjatigorsku – tj. městech ležících de facto na úpatí Velkého Kavkazu – se Ludvík Lát opakovaně vydával na horské túry.

Předrevoluční Nalčik - městská duma (radnice)

Předrevoluční Nalčik - hlavní ulice

Předrevoluční Nalčik - Jermolovské koupele (lázně)
Ve svém článku „Výstup na Kazbek a Elbrus“, publikovaném ve věstníku Klubu alpinistů českých Horolezec č. 1/1940, se poeticky vyznává ze svých pocitů následovně:
"V dobách mladosti mne zlákali k sobě horští velikáni kavkazští, s nimiž mi bylo popřáno se dobře seznámit, když jsem působil v Rusku co profesor. Z krásného lázeňského města Pjatigorsku, v němž žil několik let ruský básník Lermontov, jenž v něm také zemřel, bylo možno podnikat výlety do horského údolí jen nevelice vzdáleného.

Předrevoluční Pjatigorsk - Carská ulice

Předrevoluční Pjatigorsk - První městská elektrárna a tramvaj (1903)
Při jízdě vlakem do města Vladikavkazu (přejmenovaném po sovětském předáku na město Ordžonikidzovo), zjevila se vždy zraku mohutná, velkolepá hradba kavkazských vrcholů, přesahující u některých výši pěti tisíc metrů. Nejvíce z nich mne hned očarovaly vrcholy nejvyšší hory Kavkazu, Elbrusu, z nichž jeden, jihovýchodní, má výšku 5593 m, a severozápadní jest ještě o třicet pět metrů vyšší….“

Předrevoluční Vladikavkaz - nádraží

Předrevoluční Vladikavkaz - Dívčí gymnázium

Předrevoluční Vladikavkaz - Chlapecké gymnázium

Předrevoluční Vladikavkaz - Sídlo gubernátora a atamana těreckého kozáckého vojska
Mezi léty 1910-1914 se páter Lát třikrát pokusil zdolat i samotný Elbrus. Teprve na třetí pokus se mu podařilo (v doprovodu místních průvodců) zvítězit nad dvouhlavým obrem. Zdolat hlavní, východní vrchol Elbrusu (5633 m)[5]:
"Teprve můj třetí výstup od severovýchodu se podařil, ale pomohl mi při něm jako dobrý přítel severovýchodní vítr, jenž nadnášel a popoháněl při celém výstupu, jehož počátek, první den, jsme vykonali z vesnice Urusbieva na koních do blízkosti ledovců ve výši asi 3200 metrů. V pohodlném nočním táboře, do něhož nám koně vynesli stan a houně, topivo i potraviny, jsme nabrali sil k namáhavému výstupu po ledovcových morénách a ledovcích až k firnovému poli ve výši asi 4000 metrů, z něhož se zvedá vlastní homole hory.
Po jejích ledových úbočích stoupali jsme se železy na nohách a spacím vakem na zádech až ke skalám ve výši 4800 metrů, kde jsme přenocovali v mrazu pod divukrásným hvězdným nebem. Ještě před svítáním, zanechavše všecko v bivaku, vydali jsme se na vrchol severozápadní, podporováni stále vanoucím severovýchodním větrem. Šlo se i v řídkém vzduchu poměrně lehce a bez zvláštních potíží jsme se dostali na vrchol, na němž jsem také nechal v lávové rozsedlině hrst podřipské země.

Severní úbočí Elbrusu. Pohled z doliny Džily-su.
Úchvatný byl pohled na mlhy a mraky, jež vyplňovaly údolí, nad nimi bylo ovzduší čisté. Pohled na vrcholy hor, jež z ranní mlhy vystupovaly k temné modré obloze, nepopsatelné krásný, ale jestliže jsme se měli dostat do našeho prvního tábora, ještě, než sníh zvlhne, nesměli jsme se zdržovat dlouho. Bez nehody jsme dostihli našeho ,velkého' tábora, v němž jsme si odpočinuli po výstupu, jenž přece si jen vyžádal velké množství sil. Rád vzpomínám na tento výstup, pohádkově krásný vrchol a na hrst české země, kterou jsem tam zanechal.
Poutníče, uzříš-li ledovou výši velebné hory a skal rudých lem, vzpomeň si na zem, jež v oblačné výši spočívá, chráněna před světa zlem! Vzpomeň si, vzpomeň na českou zem, na klenot nejdražší, na rodnou zem.“

Elbrus
Tímto českým prvovýstupem se Ludvík Lát nesmazatelně zapsal do kroniky českého horolezectví. Jeho výkon několik dalších desetiletí žádný z jeho krajanů nedokázal zopakovat. Páter Lát se ovšem zasloužil rovněž o zprostředkování informací o Kavkaze české veřejnosti. (O svém tamním pobytu napsal mj. poutavý literární cestopis Na Kavkaze, který vyšel v r. 1926.)

Cestopis Ludvíka Láta „Na Kavkaze“ (1924)
Není ostatně divu, že páteru Látovi tak učaroval severní Kavkaz a jmenovitě Přielbrusí. Jelikož jsem ho rovněž trochu poznal, sám vím, že se tento kraj hor, kaňonů a vodopádů dýchá nezaměnitelným kouzlem.

Elbrus
Stačí jen navštívit např. dolinu Džily-Su, s několika vodopády, obřími kamennými hřiby a jehlanovitými skalními věžemi, aby člověka zdejší fantastické až magické scenérie naprosto uchvátily.

Dolina Džily-su pod Elbrusem - „Kamenné zámky“ a vodopád Sultan

Dolina Džily-su pod Elbrusem, vodopád Kyzylkol-su

Elbrus za svítání
Viz třeba moje fotoalbum Podzimní KAVKAZ 2017
Krátce po návratu posledních čs. legionářů se vrátil do svobodné vlasti i páter Lát. Vstoupil do nově zformované Církve československé[6] a následně působil jako její duchovní nejprve v rodné obci, poté na mnohých dalších místech. Své působení v Ledčicích literárně zpracoval v knize Na ledčické faře, kterou vydal vlastním nákladem v roce 1927.

Biografický román Ludvíka Láta
Např. v letech 1926-1927 stál v čele českobudějovické náboženské obce, v období let 1928-1930 vyučoval zase náboženství na gymnáziu v Litovli. Zároveň publikoval své básně ve vlasteneckém tisku:

Báseň Ludvíka Láta „Český zápas“

Báseň Ludvíka Láta v týdeníku Český zápas
Vydal i básnickou sbírku „Avia - letecké básně a písně“

Kniha básní Ludvíka Láta

Kniha básní Ludvíka Láta
Po celý život se držel latinského kréda Verba movent, exempla trahunt – „Slova povzbuzují, příklady táhnou“.
Zemřel 3. 8. 1947 v Uhlířských Janovicích, den před svými dvaašedesátými narozeninami.
Na objevitelskou a popularizační činnost pátera Láta a dalších v úvodu jmenovaných průkopníků na Kavkaze navázali naši cestovatelé a československé horolezectví až po skončení II. světové války.[7]
-------------------------
Poznámky a vysvětlivky:
[1] Františkánský mnich českého původu Odorik z Pordenone (1285-1331) během mise, trvající od r. 1316 do r. 1330, navštívil z pověření papeže Jana XXII. Persii, Čínu a Tibet. Své zážitky shrnul ve spisu Popis východních krajů světa, který patřil v Evropě k nejčtenějším cestopisům své doby.
[2] Matice česká, 1895.
[3] Jan Roubal (1880-1971), entomolog světového formátu, středoškolský pedagog, mj. v letech 1919-1938 ředitel dívčího gymnázia v Banské Bystrici.
[4] Plat gymnaziálního učitele v Rusku byl tehdy až dvakrát vyšší než v Rakousku.
[5] Nižší západní vrchol je vysoký 5621 m.
[6] Církev československá vznikla 8. ledna 1920.
[7] První československá horolezecká výprava zamířila na Kavkaz v r. 1957. Patnáctičlenná skupina horolezců z Brna (oddíly Slavia a Zbrojovka) uskutečnila několik výstupů v oblasti Bezengi, včetně zdolání hory Dychtau a prvovýstupu na bezejmenný štít, který nazvali Pik Brno.

Elbrus v ranním oparu
=====================================================
ZDROJ:
F. R. Hrabal-Krondak: CESTA NA KONEC SVĚTA A ZPĚT, 3. díl.
(ISBN 9788082360038; str. 85-88)

Obalka_CNKS3mini
Podrobnosti: http://www.cadpress.sk/rusko2017.htm

Autor během návštěvy Horní Balkárie
O AUTOROVI:
CV / Biografie: http://www.cadpress.sk/frhk_biografie.htm
FB-profil: http://www.facebook.com/fero.hrabal
YouTube: https://www.youtube.com/@FeroKRONDAK

Fero HRABAL-KRONDAK
Autorovy rozhovory o Rusku, geopolitice a cestování:

================================================================