Hlavní obsah

Na co si dnešní děti stěžují - zbytečně?

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Pokud pro děti vymyslíme program, který je bude zajímat, příliš stížností nezaznamenáme. Přesto se objevují. Zejména pokud dostanou úkoly a povinnosti. Stav se mění…

Mezi velmi časté podoby dnešních dětských stížností patří, že dostávají těžké úkoly. Z jistého úhlu pohledu nejsou stížností oprávněné. Že by se za stěžováním nacházela lenost a pohodlnost? Co když je pro život zneschopňujeme?

Článek

Stížnosti dětí jsou poměrně častým projevem v rodině a rovněž ve veřejném prostoru. Poměrně často zaslechneme různé dotazy, žadonění, odmítání, také pláč, výčitky a poukazování na stav u někoho jiného. Zpravidla bývá vnímán jako lepší a výhodnější. Je přirozené, že se děti chtějí mít co nejlépe a nejraději by se vyhnuly potížím a strastem. Jde však o správnou cestu? Podívejme se na několik okolností, úkazů a spojitostí.

Mezi velmi časté podoby dnešních dětských stížností patří, že dostávají těžké úkoly. Tak se dnes zkusíme blíže nahlédnout na proces, který se odehrává. Nastíníme si ho za pomoci následujících otázek. Kdo bývá jejich autorem? Sami rodiče? Příslušníci pedagogického sboru? Cizí osoby? Zdají se obtížné opravdu všem žákům? Co jestli by se ukázalo, že za kritikou stavu stojí pouze tzv. horší žáci a žákyně? Nebo rozmazlení a k práci neochotní a rodiči nevedení jedinci? Zákonitě pak zásadní dotaz zní - jaká bude připravenost na život dnešních stěžovatelů? Oprávněně existuje dost pochybností, zda zvládnou žít sami, myslí se bez rodičů. Jak si poradí v neustále hustší a složitější lidské džungli?

Možná by nebylo chybou napsat, že z jistého úhlu pohledu nejsou stížností oprávněné. Pro lepší pochopení si předložme sportovní analogii. Kam se dostane sportovec, který vynechává kupříkladu třetinu až polovinu tréninků? Nebo dokonce nechodí na žádný? Bude kandidátem na zařazení do základní sestavy? Vejde se do trenérovy nominace na závody? Pozvedne se mu i tak jeho forma? Myslím, že odpovědi jsou povětšinou jasné. Nemluvě, co si budou myslet ostatní členky a členové oddílu. Jejich postoje, pocity a vzájemné vztahy bychom rozhodně neměli podceňovat. Vše má vliv na výsledky. Někdy značný. Že by se za stěžováním nacházela lenost a pohodlnost?

Ještě mě napadá jeden konkrétní příklad a spojitost. Představme si nedávného žáka, který se věkově již posunul a podařilo se mu získat řidičský průkaz. Nyní odhlédneme, jestli si během příslušného kurzu stěžoval na složitost norem a pravidel pro provoz na pozemních komunikacích. Pochopitelně také závěrečných zkoušek. Dalo by se napsat, že se ve svém vývoji již notný kus posunul. Rozhodl se vyrazit vozem svých rodičů na určité místo, jehož přesná identifikace pro nás není podstatná. Jenže jak víme, málokdy se doprava řídí podle našich úmyslů, přání, plánů a cílů. Tak se stalo i tentokrát. Co se přihodilo?

Jako poměrně často jiní občané za volanty se v onen den dostal do dopravní zácpy. On si ji ale nepřál a neobjednal! On ji nechce! Je mu nepříjemná! Má z ní moc špatné pocity! Zdržuje ho. Cítí se být obtěžován. Nejraději by pouze pohnul prstem po displeji mobilního telefonu a komplikace se zbavil. Jako první ho prakticky a právě po vzoru dříve osvojených a doposud využívaných cest a algoritmů napadne, že by si měl stěžovat. Ale na koho se obrátí? Zavolá rodičům? Jejich všemocnost není tak velká a před vším ho ochránit nemohou. Ozve se policistům? Možná jsou již na místě a náročnou situaci v podobě dopravní nehody řeší. Ale rozhodně mladý muž nemůže počítat s nějakým výjimečným zásahem jen v jeho prospěch! Je jenom malou součástkou velkého procesu a nikdo se o něj nebude starat! Musí vydržet!

Takže se jedná o nemilý náraz naskutečnost. Kdybych jich za sebou měl již několik desítek a lépe stovek, ocitl by se v příznivější konstelaci. Totiž dokázal by si sám se sebou poradit a aktuální nevýhodnou konstelaci ustát. On jimi ovšem neprošel!

Existuje názor, že přístupy dětí a mladých lidí by měly vypadat jinak. Ano, spíše by se měli těšit, že úkoly a povinnosti mají. Jedná se o vyšší úroveň než nicnedělání, stagnace a dokonce pokles. Tady se chtějí ocitnout? Na svých pocitech a výsledcích se při úkolech mohou osobně přesvědčit, zda dosáhnou na klady a přínosy a o jaké se jedná. A přirozeně jakou mají kvalitu. Vysokou? Střední? Nízkou? Posledně jmenovaná se žel vyskytuje v nejširší míře. Tak jakou cestu jako dospělí a zejména rodiče zvolíme pro své potomky? Chceme pro ně opravdu nejlepší? Nebo tak pouze řečníme a ve skutečnosti je pro život zneschopňujeme?

Co již od autora na dané téma vyšlo:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-hrouceni-na-prvni-prekazce-34217

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mely-se-drive-deti-lepe-nebo-se-lepe-maji-dnes-135325

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-dnes-rodice-delaji-pro-sve-deti-aby-se-mely-lepe-135978

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-usili-rodicu-a-pohled-na-soucasnou-dobu-136362

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-rodice-na-svych-detech-nevidi-147399

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-vyznamu-detskych-vzoru-153748

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dite-a-jeho-start-do-zivota-153229

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-recept-z-predminuleho-stoleti-nadale-ucinny-153234

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-si-rodice-pod-sebou-podrezavaji-vetev-152962

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-dat-detem-18317

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vsechno-detem-nedat-18445právě

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-k-cemu-maji-byt-deti-vedeny-18446

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maly-kral-a-velci-poddani-19909

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-20013

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-procesy-v-rodine-kdo-se-kolem-koho-ma-tocit-20211

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ma-vypadat-proces-v-rodine-kdo-ma-byt-sefem-domacnosti-20356

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-tezke-rano-62545

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zakovo-tezke-rano-62782

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-paradoxni-zivot-dnesnich-deti-136557

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz