Článek
Úplně na začátek se musím přiznat, že původní název se nějakou dobu klonil k podobě - Zda dnes děti přemýšlejí. Nebo spíše - Přemýšlejí dnes děti vůbec? Možná bych byl moc přísný. Když zapojím více sebekritičnosti, musím uznat, že do přemýšlení přece patří i fakt, jakou elektronickou hru si vyberu, kterým školním předmětům se vyhnu a kterým úkolům se nebudu aktivně věnovat, ale pouze je opíšu od ochotného kamaráda a/nebo stáhnu z internetu. Je třeba efektivně využívat čas, ne? Samozřejmě také - jak co šikovně navléknu, aby rodiče nenadávali. A zde všude se musí přemýšlet. Byť kráčí o lsti a výmluvy!
Mezi důležité prvky patří vědět o významu hlavy. Jak vypadají reakce po dotazu - k čemu je? Někdy jsou odpovědi okamžité, jindy na sebe nechají nějakou dobu čekat. Nejčastěji žáci a žákyně zmiňují, že ji mají na přemýšlení. Tady jde pochopitelně o klad. Můžeme se dočkat i poněkud jiných. Zpravidla mají podobu - „hlava je na nošení čepice“, „někdy bolí“, „hlava chrání mozek“, „dá se s ní o něco tlouct“ a největší veselí vzbudí poznámka - „slouží, aby nám nepršelo do krku“. My se sice zasmějeme, ale neměla by se skrýt skutečnost, že děti dnes přemýšlejí poměrně málo, případně ne správným směrem. Spolu s nízkou celkovou aktivitou nejde o příliš dobré vysvědčení. Dopady vidíme takřka všude kolem sebe - od poruch pozornosti přes lenost a pohodlnost až po nadměrnou hmotnost žáků a žákyň, leckdy již překračující hranici obezity. Vše se pochopitelně odráží do zdravotního stavu dětí a následně i dospělých.
Mezi důsledky dnešní doby patří, že děti obecně málo čtou. Protože jsme v kapitalismu, tak výrobci větří, na čem by vydělali, a proto se přizpůsobí tzv. požadavkům trhu. Na něm se od žactva dozvědí, že když už by se snad mělo sáhnout po knize, musí být hodně obrázková a mít co nejméně textu, aby se nemuseli namáhat se čtením. Pak se stane, že nás zaplavují dětské komiksy místo kvalitních děl ve srovnání s dřívější dobou. Čest budiž výjimkám. A úroveň našich dětí dále „úspěšně“ klesá. Kdo jim sdělí zásadní informaci, že nadpočet obrázků a minimum textu skoro nenutí k práci mozku? A k čemu vše vede?
Co jsem napsal v předchozím odstavci, pochopitelně není konečnou stanicí. Má svoje další vlivy. Děti z určitého úhlu pohledu moc nepřemýšlejí, a tak ani mnoho nevědí. Nedávno jsem se žáka skoro v závěru povinné školní docházky zeptal, kdo je lodivod. Pojem jsem chtěl použít jako analogii k průvodci jeho ne zrovna klidnou pubertou. Vůbec se nechytal. Nemusí mít čtenářsky za sebou dobrodružnou knihu o mořeplavectví, což jsem v jeho věku měl vícekrát. Stačí přemýšlet, ale on ani nevyvinul snahu. Prostě neví a basta. Nebude se mořit! Což neřekl, ono sloveso totiž - jak jinak - neznal! Proto jsem mu objasnil účel, ale ani poté moc pochopení pro jeho práci ve prospěch lodi a její posádky neměl a oblast nechápal. V souběhu měl nedostatek logického uvažování, naopak více pohodlnosti, demotivace, nechuti a nezájmu. O něco později jsem se dozvěděl, že ho vlastně nebaví skoro nic, a proto se nudí a pak nadává a vyrábí tzv. kraviny. A ocitáme se u jádra věci.
Zajímavý program by pro svoje dítě měli připravit rodiče. Mají však čas a chuť? Jak vysoká a objemná a zejména kvalitní je jejich péče? A škola? Co by zde měli vykonat příslušníci pedagogického sboru? Možná hodně. Ale kdo by se s nadšením vrhal po dlouhou dobu do zavřených vrat? Rodiče své potomky nenaučili přemýšlet a učitel se má stát spásou? Jak velká je tu jeho osobní odpovědnost? A co jeho svědomí? Hodně prvků na zamyšlení.
V závěru si dovolím krátkou poznámku k moderním komunikačním technologiím. Nelze vyslovit obecně platný výrok. Každý z nás má určitou zkušenost a má jisté informace, proto si může alespoň dílčí závěr učinit sám. Pak si odpoví, zda přispívají k přemýšlení dětí či nikoli a v jakém rozsahu. A pochopitelně s jakými důsledky.
Předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cil-dosazeni-spokojeneho-cloveka-217923
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cil-vychova-spokojeneho-ditete-218196
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pohled-na-dnesni-dite-219002
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-dnesni-dite-nemusi-nic-delat-219640
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-dite-skoro-nic-nedela-221099
V odkazech jsou další písemné poukázky na jiná místa.
Další odkazy, které s tématem velmi souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nejtezsi-trest-pro-soucasne-skolaky-92620
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nejasnosti-kolem-kravin-94099
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cim-by-ne-mela-skola-byt-30801
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-by-se-od-skoly-melo-zadat-31161
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jako-osobnost-a-nikoli-jako-stroj-na-informace-31529
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaci-studenti-a-snadna-priprava-do-skoly-32164
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-hranice-a-bezplatne-skolstvi-32303
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skola-zaklad-zivota-32489
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-medvedi-tobogan-32698






